Hej
jag har en fråga angående elpris. Vi har gjort en tillbyggnad på 32 kvm plus en altan på 25 kvm bredvid. Det handlar om sammanlagt 42 st uttag.
Jag har köpt allt material själv och nu kom notan på arbetet. För elektrikern har detta tagit 124 h, är det rimligt? Det är alltså lite drygt 3 hela arbetsveckor.

har han vart där i 3 veckor och jobbat så är det väl rimligt...
klart det låter mycket men elektriker tjänar en del på att sälja mtrl. och när du köpte eget mtrl blev han säkert sur och saltade räkningen.

vill han ha bättre betalt får han väl justera timpriset. antalet timmar han varit där är ju de de är.

Kan du be trikaren specificera räkningen tro ?

jo, jag har bett honom speca.
Han har varit korta stunder varje gång, som längst var han där 5h. Annars har det handlat om 1-2 h varje gång och jag har fått tjata och han har lovat men inte kommit och hela elarbetet har dragit ut på tiden. Rummet stod tapetserat och klart i 4 v innan han kom och gjorde det sista. Det tar ju tid att bära in verktyg, packa upp och fundera på var han slutade förra gången.

Där har du anledningen till att det tog sån tid. Han kan ju knappt ha burit in verktygen innan det var dags att pinka och åka hem

För övrigt ett dåligt sätt att få bättre betalt. Har man tagit ett jobb och vet förutsättningarna så är det fult gjort.

Låter som en splittrad elektriker. Jag brukar boka in minst en dag då det gäller såna jobb, annars är det svårt att ta betalt för all spilltid. Man vill ju kunna se folk i ögonen. Något jobb i närheten som ej är så brottom har jag kommit överens med kunden att ta på "lediga stunder", där är jag hygglig med resekostader etc.

42 uttag på 50m2??? Vad ska du ha alla dem till?

Det brukar vara 70-80 uttag på en normal villa (150-200 m2)

B
håller med om hela dagar.... det låter som det är riktigt fult gjort och då kanske han varje dag har "rundat av" uppåt... då är det klart att det plockar på.

ta och ta ett snack med honom, tycker det låter väldigt länge.....

Vi drog om all el i vårt hus från 1923 (dold dragning i befintliga rör) på 200 kvm + flytt av central + ny central. Pris inl material 54000, det tog 2 gubbar 4,5 dagar, dvs totalt 9 dagar. De jobbade effektivt från 8-16 varje dag.

Redigerat:
Har själv gjort en villa nyligen på 200kvm jag la ungefär 150 timmar på hela installationen. Då var det en stor installation med datanät och allt.

Tant Gredelin skrev:
Hej
jag har en fråga angående elpris. Vi har gjort en tillbyggnad på 32 kvm plus en altan på 25 kvm bredvid. Det handlar om sammanlagt 42 st uttag.
Jag har köpt allt material själv och nu kom notan på arbetet. För elektrikern har detta tagit 124 h, är det rimligt? Det är alltså lite drygt 3 hela arbetsveckor.
Du kanske köpte billigt junk-elmaterial som tar sex gånger längre tid att montera? 124/6=20,6h;)
Jag gjorde ett kök i ett gammalt hus + belysning vind och matkällare+3/1-fasuttag utomhus. 7 belysningpunkter. Ca 12 uttag+ spis. Ny elcentral. rördragnig på spånvind osv. Rör i vägg. Det tog 34 timmar 4 minuter och 48 sekunder. Det kostade 26668,74:- för arbete och material.

Redigerat:
Vet inte om det var billigt (allt material inkl lampor kostade ca 17 000:-). Köpte allt av elbutiken.se eftersom elektrikern rekommenderade det. När jag räknar uttagen räknar jag allt, varenda lysknapp, uttag för lampor och vanliga stickkontakter. Även uttaget som driver golvvärmen. Ja, ja vi får se hur detta slutar... Tack för era svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.