blackadder skrev:
Finns en hel del inom vården som borde byta inriktning MAO...
Yepp, om man inte trivs tillräckligt bra eller är missnöjd med lönen så är det en god idé.

KTM RTR skrev:
Motivera tack!
Självklart ska man få mer betalt om man skaffar sig mer kunskaper som man kan använda i sin anställning.

Du kan ju gärna motivera varför man inte skulle få mer lön om man utbildar sig inom sitt yrke.

naess82 skrev:
Ska bli intressant och se dom kommande offerterna, har haft 3 kända företag här och har nu kontaktat 3 stycken mindre företag.

Tycker ändå att det är jävligt dåligt att man betalar 1-2000 kr mer per radiator än vad dom kostar i butik.

Självklart ska man inte alltid se till priset om man får ett jäkligt bra jobb gjort men kan tänka mig att det finns många andra företag som gör samma jobb för 35 000 kr lika bra.
Som bra exempel har jag min senaste upplevelse.
Vi blev ålagda att byta vattenmätarkoppel inom 2 månader, lokala vvs-firman har ett specialpaket på det - 6500 och sen -1200 i rot på det. Dvs arbetskostnaden 2400 (4 h knappt med deras timtaxa). Det absolut dyraste jag hittade kopplet för var 1800, sen tillkommer en backventil för 400. Det betyder att de ville ha 4100 för nåt som kostar 2200 om man verkligen anstränger sig för att hitta det dyraste (billigast var 1400 för samma grejer).

Jag har inga problem med totalpriset, med tanke på premisserna, men jag lackar ur när jag blir blåst. Det är fan så mycket ärligare att säga att prylarna kostar 2500 och sen vill vi ha 4timmar a 1000:- för jobbet, eftersom det är så kort varsel.

P
Har konverterat många älsbyhus på övervåning och det tar cirka 3 dagar med allt handla mtrl, montera radd,dra rör bortforsling av skräp. Kör alltid med stamkorör.

Pherra skrev:
Kör alltid med stamkorör.
Är det en sorts rör eller är stamko en tillverkare?

sunqan skrev:
Som bra exempel har jag min senaste upplevelse.
Vi blev ålagda att byta vattenmätarkoppel inom 2 månader, lokala vvs-firman har ett specialpaket på det - 6500 och sen -1200 i rot på det. Dvs arbetskostnaden 2400 (4 h knappt med deras timtaxa). Det absolut dyraste jag hittade kopplet för var 1800, sen tillkommer en backventil för 400. Det betyder att de ville ha 4100 för nåt som kostar 2200 om man verkligen anstränger sig för att hitta det dyraste (billigast var 1400 för samma grejer).

Jag har inga problem med totalpriset, med tanke på premisserna, men jag lackar ur när jag blir blåst. Det är fan så mycket ärligare att säga att prylarna kostar 2500 och sen vill vi ha 4timmar a 1000:- för jobbet, eftersom det är så kort varsel.
Tycker det är konstigt att sånt beteende inte försvann i samband med att ROT infördes.
Eller så är det alldeles för många som inte kollar priser.

blackadder skrev:
Så studieskuld rättfärdigar högre lön? Det blir ju bara bättre och bättre.
Studier rättfärdigar givetvis högre lön, dels för att kompetensen höjs och dels för att man inte tjänat en krona under studietiden utan levt på lånade pengar. Det är väl helt rimligt att man ersätts för det med högre lön? Fem års utebliven inkomst måste väl vara värt något?

JPW skrev:
Studier rättfärdigar givetvis högre lön, dels för att kompetensen höjs och dels för att man inte tjänat en krona under studietiden utan levt på lånade pengar. Det är väl helt rimligt att man ersätts för det med högre lön? Fem års utebliven inkomst måste väl vara värt något?
Det är nog snarare så att högre utbildning ger större möjlighet till att jobba inom ett välbetalt yrke.
Att man är överkvalificerad och har höga studieskulder bryr sig ingen arbetsgivare om, lön får man efter yrkesroll och prestation.

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Att en person som jobbar som lokalvårdare skulle få högre lön för att han läst till byggingenjör menar inte jag och det trodde jag att ni förstod.

Givetvis måste utbildningen höja kompetensen inom det området man verkar i i sin arbetsroll.

Varför skulle arbetsgivaren ta hänsyn till hur du har skaffat dig kompetensen?
Det fungerar väl som inom alla andra områden, tillgång och efterfrågan.

Någon som är sugen på att skapa en ny tråd så att TS kan få behålla sitt ämne?

• Gilla
namor
  • Laddar…
blackadder skrev:
Varför skulle arbetsgivaren ta hänsyn till hur du har skaffat dig kompetensen?
Det fungerar väl som inom alla andra områden, tillgång och efterfrågan.
Det ska han väl inte? Samma kompetens, samma lön. Så tycker jag iallafall.

Jag bryr mig inte hur man fått kompetensen men har man höjt sin kompetens (tex genom att plugga) ska man ha mer betalt.

Synd att mitt inlägg fick tråden att spåra ur, det var inte meningen.

Om man köper allt av rörmokaren och ett element visar sig vara felaktigt, åtgärdar rörmokaren allt då? han har väl både garanti på jobb och material?

Kommer hem monterar ner, lagar/byter utan kostnad?

Skulle man köpt det själv och det visar sig vara fel på elementet tror jag det blir svårt att så ersättning för arbetet.

Redigerat:
JPW skrev:
Fem års utebliven inkomst måste väl vara värt något?
Varför det?? (om vi nu inte pratar om utbildning inom yrket vilket INTE var fallet i början av tråden utan argumentet var att hantisar till skillnad från andra inte har x antal år studier bakom sig) det är väl upp till dig om du vill lägga dom åren för att få just DET jobbet. lönen sätts ju främst utifrån tillgång/efterfrågan, grovt sett.

Jag tycker också att studieargumentet är ytterst svagt och ganska konstigt faktiskt, men akademiker verkar tuta i varandra att det är nån slags rättighet att ha högre lön än alla lågutbildade yrken, men så är det ju naturligtvis inte.

Betänk även att dessa stackars studenter ej betalar något för sina studier, dom är skattefinansierade i Sverige, dessutom utgår studiebidrag som är skattefinansierade, förmånliga studielån, subventioneringar av andra delar i samhället såsom resor och andra saker som har studentrabatt och på så sätt till viss del bekostas av dom som betalar fullpris.

Hört talas om ROT-bidraget? Kastar du inte sten i glashus nu!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.