1 465 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Rimlig offert?
Hej, har fått offert på elcentralbyte nu. Elektrikerna på företaget är väldigt trevliga och duktiga. Har haft dem här på flera arbeten. Men jag vill ändå höra med er om det här verkar rimligt. Jag som novis tycker att det verkar vettigt i alla fall.
I dag sitter det en gammal central med porslinsproppar.
12 500kr inklusive moms och rot.
Ny mätartavla, ny central med 1 huvudbrytare, 1 jordfelsbrytare, 12st 10 amp, 9st 16amp, 1st 20amp automatsäkringar.
I dag sitter det en gammal central med porslinsproppar.
12 500kr inklusive moms och rot.
Ny mätartavla, ny central med 1 huvudbrytare, 1 jordfelsbrytare, 12st 10 amp, 9st 16amp, 1st 20amp automatsäkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Räcker det med en JFB? 20A-säkringen kanske är avsedd för en värmepump? Den kanske iofs kan läggas utanför.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Jodå, märker ni att den löser pga för stora sammanlagda läckströmmar så går det att komplettera. Det är väldigt enkelt om man tänker på det och förbereder centralen från början.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Kanske inte fela tt ha två JFB en separat för värmepumpen etc.
Jag kan av egen erfarenhet meddela att det är fullständigt lysande (!) att ha separat JFB Till värmepump och kyl/frys.
När man kopplar in julbelysningen utomhus i regnväder så är det skönt att inte glassen smälter och det blir svinkallt mitt i natten.
När man kopplar in julbelysningen utomhus i regnväder så är det skönt att inte glassen smälter och det blir svinkallt mitt i natten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Får jag då föreslå att den separata JFBn sätts på utomhusuttagen. Då slocknar inte hela huset, förutom kyl/frys.
Jag förstår vad ni menar. Klart det är bättre med fler JFB. Antar att elektrikern vill sälja, så när vi planerar in arbetet kommer det nog på tal. Då kör jag på den här offerten! Den är rimlig och jag litar på företaget och dess anställda. Ingen idé att få en lägre offert av någon jag inte litar på 
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Du kan säkert få det någon 500hundrig billigare men säg det som så. Men det är faktiskt inte så mycket pengar idag tycker jag. Sen beror det ju givetvis på var tar dessa 500kr mer/mindre vägen isf. Någon stans i arbetat sparar de ju in eller läggs ut på bättre material etc. Men har du haft de på jobb innan och du är nöjd så varför byta? Jag tror att det tar längre tid att ta in en annan firma än att anlita den du redan har som ändå vet lite om just hur din installation ser ut i dagsläget.
Jag själv som elektriker hade nog med i de alla avseenden sålt/monterat in två st JFB. Bättre att tex den för luftvärmepumpen löser än att man är dumsnål och att man står där med en kyl full med mat som har smält. Jag får faktiskt inte en krona vare sig jag säljer in en pryl till kunden eller inte. Det jag säljer in är vad jag anser är rätt att ha i varje enskillt fall.
En sak jag hade valt att lägga till är en Elmätare för alla förbrukare som värmer upp huset. Det är faktiskt inte fel att veta vad 2-3grader extra kostar att värma upp huset för etc. Monteras i Elcentralen efter din Vanliga Elmätare.
Jag själv som elektriker hade nog med i de alla avseenden sålt/monterat in två st JFB. Bättre att tex den för luftvärmepumpen löser än att man är dumsnål och att man står där med en kyl full med mat som har smält. Jag får faktiskt inte en krona vare sig jag säljer in en pryl till kunden eller inte. Det jag säljer in är vad jag anser är rätt att ha i varje enskillt fall.
En sak jag hade valt att lägga till är en Elmätare för alla förbrukare som värmer upp huset. Det är faktiskt inte fel att veta vad 2-3grader extra kostar att värma upp huset för etc. Monteras i Elcentralen efter din Vanliga Elmätare.
Klicka här för att svara