Byggahus.se

Jag skulle verkligen uppskatta er input och erfarenhet kring en offert som jag har fått för ett projekt som innefattar demontering och montering av vindskivor, hängrännor, stuprör och skorstensplåt. Eftersom jag inte är så kunnig på området, känner jag mig osäker på om priset är rimligt eller inte.

Här är detaljerna från offerten:
  • Materialkostnad: 14 000 SEK
  • Arbetskostnad: 50 000 SEK
  • Reskostnad och ställning: 5 000 SEK
  • Total kostnad efter ROT-avdrag: 50 000 SEK

Låter priset rimligt eller skall jag plocka in fler offerter?

 
Svårt att säga utan att se några bilder och mått..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K krnord skrev:

Jag skulle verkligen uppskatta er input och erfarenhet kring en offert som jag har fått för ett projekt som innefattar demontering och montering av vindskivor, hängrännor, stuprör och skorstensplåt. Eftersom jag inte är så kunnig på området, känner jag mig osäker på om priset är rimligt eller inte.

Här är detaljerna från offerten:
  • Materialkostnad: 14 000 SEK
  • Arbetskostnad: 50 000 SEK
  • Reskostnad och ställning: 5 000 SEK
  • Total kostnad efter ROT-avdrag: 50 000 SEK

Låter priset rimligt eller skall jag plocka in fler offerter?

Ta in fler offerter är väl det generella svaret.
Men omöjligt att säga hur bra det är: Är det en friggerbod låter det dyrt.
En stor villa i flera våningar (med ställning osv), troligen rimligt...
 
Som sagt svårt att svara på utan att veta vad det är för hus. Storlek, finns det några vinklar, eller är det bara två raka hängrännor med varsitt stuprör osv.

Om detta är en normalstor villa, så kan materialpriset vara ganka rimligt. Arbetet känns spontant som lite dyrt. Men inte skandalöst dyrt. Själva monterineg av ex. hängrännorna gör en gubbe på några timmar, borde hinna med rännor och vindskivor på en dryg dag. MEN så skall ju ställningen byggas och flyttas runt, det tar troligen avsevärt längre tid än själva monteringsarbetet. Och ställning förenklar arbetet väldigt mycket vid montering av långa plåtdetaljer, jätterstruligt att göra från stege.

Skorstensbeslaget har jag dålig koll på men det borde handla om max en dag (troligen några timmars arbete inne på verkstaden utöver monteringen på plats).

Men är det alltså bara plåtarbeten, inte resten av takarbetet?

Tänk på att vindskivorna bör målas innan uppsättning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt svårt att svara på utan att veta vad det är för hus. Storlek, finns det några vinklar, eller är det bara två raka hängrännor med varsitt stuprör osv.

Om detta är en normalstor villa, så kan materialpriset vara ganka rimligt. Arbetet känns spontant som lite dyrt. Men inte skandalöst dyrt. Själva monterineg av ex. hängrännorna gör en gubbe på några timmar, borde hinna med rännor och vindskivor på en dryg dag. MEN så skall ju ställningen byggas och flyttas runt, det tar troligen avsevärt längre tid än själva monteringsarbetet. Och ställning förenklar arbetet väldigt mycket vid montering av långa plåtdetaljer, jätterstruligt att göra från stege.

Skorstensbeslaget har jag dålig koll på men det borde handla om max en dag (troligen några timmars arbete inne på verkstaden utöver monteringen på plats).

Men är det alltså bara plåtarbeten, inte resten av takarbetet?

Tänk på att vindskivorna bör målas innan uppsättning.
Undrar varför så många utelämnar väsentliga uppgifter i det här fallet huset.

Någon annan frågade om det var rimligt med 5000 kr för att byta kamrem, på vilken motor då? Eller är folk verkligen så här pantade att de inte begriper att det beror påvilket hus och vilken bilmotor.

Tack för ordet.
Elektriker.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Eftersom det saknas så mycket väsentlig information säger jag att det är alldeles för lite pengar för jobbet. Jag hade tagit minst det tredubbla.
 
  • Gilla
ibrakadabra och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Eftersom det saknas så mycket väsentlig information säger jag att det är alldeles för lite pengar för jobbet. Jag hade tagit minst det tredubbla.
Jag höjer till 200 000.
 
Låter billigt.
 
Snälla spåra inte ut denna tråd - låt TS återkomma med mer detaljer istället så denne kan få råd
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.