Hej.
Har en fråga om en returventil/vred. Har Nibe bergvärmepump f1255-12 med uponor smatrix golvvärme + shunt fluvia push 23 på nedervåning och 1-rörssystem med element på övervåning. På returen från golvvärmen innan shunten tillbaka sitter det ett rör som går upp till röret till expansionskärlet. På röret sitter det ett rött vred som går att stänga helt eller ha öppet i olika grad. Vad har det vredet för funktion och hur ska jag ställa in det?
Mvh. /Calle

Har du ett kärl på vinden, så har du ett öppt system, med ett rör ut på taket, från kärlet och kanske ett tryck på manometern på ca 0,3 bar. Då är ventilen för att stänga av mot kärlet, så det inte behöver tömmas om något jobb behöver göras på systemet. glöm inte att öppna den efter arbetet.

J jonaserik skrev:
Har du ett kärl på vinden, så har du ett öppt system, med ett rör ut på taket, från kärlet och kanske ett tryck på manometern på ca 0,3 bar. Då är ventilen för att stänga av mot kärlet, så det inte behöver tömmas om något jobb behöver göras på systemet. glöm inte att öppna den efter arbetet.
Inga kärl/rör på vinden. Tar en bild...

J jonaserik skrev:

• Röd expansionskärl och kopparrör i ett värmesystem med tryckmätare och rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det lite bättre info. Ser ur som en returledning från GV ( kanske det är ) för att få det ännu bättre. Ta en bild på lite längre håll och alla rör där syns.

J jonaserik skrev:
Nu är det lite bättre info. Ser ur som en returledning från GV ( kanske det är ) för att få det ännu bättre. Ta en bild på lite längre håll och alla rör där syns.
Som jag skrev är det en retur från golvvärmen men jag undrar över funktionen på den och hur jag ska ställa den?
Mvh

Säkerligen en strypventil för att minimera flödet en del till GV. Du har GV nere och element uppe, det är en klassiker att GV kan stjäla flödet från elementen och då om den stryps, är graderad, så ökar flödet upp. Så labba inte för mycket med den, i ena fallet så blir det svalare uppe och varmare nere, eller tvärtom. Är det dåligt med värme uppe så ska den stängas lite. Nu vet jag inte vad som är vad på den, men du kan ju prova, skriv då upp eller fota så kan gå tillbaka. Är allt bra med värmen uppe och nere så låt den vara. Men kan vara bra att sätta en lapp eller skriva på den, hur den står nu. detta om det kommer någon och börjar vrida på den.

• Gilla
Norrköping2009
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.