Hej!
Vi har en gammal damm på tomten. Byggd med gamla stenar och någon form av betong/murbruk. Svårt att säga säkert men skulle säga att den är definitivt mer än 50/60 år gammal, kanske uppåt 100 år. Jag tänkte göra ett försök att restaurera den men undrar om någon har egen erfarenhet eller råd i hur jag bör gå tillväga.
Jag har fyllt dammen och den håller vatten upp till ca 10 cm men sedan läcker det ut, förmodlingen från fogen som släppt mellan stenarna. Det verkar läcka från flera ställen. Jag gjorde ett första dåligt försök med vanligt murbruk jag hade över men det höll inte tätt såklart. Jag vill helst undvika plastduk/matta för att jag är rädd att det blir fult.
Hur tror ni bäst man skulle täta? Med någon bra murbruk/fog som håller vatten? Ska man isåfall ytbehandla den på något sätt efter den har bränt färdig? Eller ska man köpa något man penslar på i alla skrevor?
bild 1: ungefär så högt vattnet håller sig , alltså slutat läcka
bild 2: exempel på gamla fogen/bruket mellan botten och stenarna som utgör dammens kant
bild 3: Nyligen påfylld damm men vattennivån kommer alltså sjunka från denna nivå
Tacksam för alla råd.