Jag köpte en gammal ytterdörr på blocket som varit en entrédörr alternativt gårdsdörr, på Riddargatan inne i Stockholm. Vår befintliga ytterdörr ser lite fjösig ut, plus att den måste renoveras. Det var rätt tillfälle att uppgradera till en maffigare port som gör husets stora fasad rättvisa. Men jag kommer få skära upp en större dörröppning - om jag kommer så långt.
Jag bifogar några bilder på hur dörren såg ut i original, och nu efter en del inledande slipande. Jag kör med en excenterslip samt för hand i springorna. Klossarnas sidor försöker jag bearbeta med skummgummisandpapper. Som tur var är ekpanelen inte lackad utan ursprungligen bara oljad med tillsats av mörk bets s.k. ”Roslagsmahogny”.
Planen är att slipa ner och skapa en så trären finish som möjligt. Därefter beställa några nya klossar för att ersätta de mest skadade, och fräsa ur trasiga delar och reparera dem med nytt trä.
Jag har även haft nytta av några tidigare inlägg, men kommer behöva ställa en hel del egna frågor framöver. Hoppas någon vill svara då!
https://www.byggahus.se/forum/threads/underhalla-renovera-ytterdoerr.262461/
Jag bifogar några bilder på hur dörren såg ut i original, och nu efter en del inledande slipande. Jag kör med en excenterslip samt för hand i springorna. Klossarnas sidor försöker jag bearbeta med skummgummisandpapper. Som tur var är ekpanelen inte lackad utan ursprungligen bara oljad med tillsats av mörk bets s.k. ”Roslagsmahogny”.
Planen är att slipa ner och skapa en så trären finish som möjligt. Därefter beställa några nya klossar för att ersätta de mest skadade, och fräsa ur trasiga delar och reparera dem med nytt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har även haft nytta av några tidigare inlägg, men kommer behöva ställa en hel del egna frågor framöver. Hoppas någon vill svara då!
https://www.byggahus.se/forum/threads/underhalla-renovera-ytterdoerr.262461/
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Dessa dörrar var tydligen vanliga under ett par decennier. Jag vet dock inte om det fanns fuskvarianter i faner. Massivt trä sköter man med omsorgsfull rengöring och oljning. Att byta skadade träbitar får en möbelsnickare göra. Nya sparkplåtar gör en kopparslagare. Bor du i Stockholm kan det vara en ekonomist ide att frakta hela dörren till civiliserade samhällen utanför.
Ja denna dörr är gissningsvis från 70-talet. Konstruktionen verkar vara en ca 5 cm solid front i ek (med klossar limmade på) och som är tunnare "i mitten" där det sitter ett tjockt lager komposit, och sedan på baksidan faner.T Thomas_Blekinge skrev:Dessa dörrar var tydligen vanliga under ett par decennier. Jag vet dock inte om det fanns fuskvarianter i faner. Massivt trä sköter man med omsorgsfull rengöring och oljning. Att byta skadade träbitar får en möbelsnickare göra. Nya sparkplåtar gör en kopparslagare. Bor du i Stockholm kan det vara en ekonomist ide att frakta hela dörren till civiliserade samhällen utanför.
Ja, jag är helt inne på att lämna in till möbelsnickare för att laga skadade delar. Jag saknar verktyg och kompetens för detta moment.
Att byta de befintliga sparkplåtarna i koppar ligger helt klart i planen. Jag vet att man förmodligen kan behandla och polera upp den ergade kopparen, men jag föredrar mässing då det skulle ge ett lite lyxigare intryck. Tänker därtill att handtag och lås i mässing skulle bli en snygg slutkläm!
Klicka här för att svara