Byggahus.se
Hej!
Vi har ett trinettkök från Electrolux som jag gissar är från huset byggdes 1990. Igår kväll började det läcka ammoniak. Så vi bar ut bara kylskåpsdelen. Har försökt googla mig fram till om den går att reparera men blir inte klok på det. På electrolux hemsida får jag inga träffar när jag söker på de produksiffror jag hittat på kylskåpet. Någon som vet? Tacksam för all input! Om så även att det är lönlöst och vi bara får acceptera att det är dags för tippen.
Allt gott
Jenny
 
  • Typskylt på Electrolux-apparat, angiven kylmedel NH3, tillverkad i Sverige, testad tryckuppgift, modell- och serienummer anonymiserade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskindel, etikett, serienummer, delnummer, "Tillverkad i Sverige", skruvar, industriell, närbild, grått, vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Det är trinett ni har och börjar det lukta amoniak så är det bara att byta till ett nytt skåp, ingen mening att reparera, går kanske men troligtvis inte. Har varit uppe förr i den här tråden och kan kanske ge lite matnyttigt.
[länk]
Då blir det tippen. Tusen tack för snabbt och tydligt svar! Besparar mig timmavis med googling, verkligen uppskattat.
 
Tror knappt det finns några som kan hantera sådana maskiner längre i sverige, och börja det läcka så är det något som har rostat sönder och svårt att göra något som ersätter det om man inte är riktigt bra på metallsmide då man förmodligen måste göra allt från början igen. - allt måste göras i järn och stål - inte i koppar då ammoniak äter upp koppar...

Förr hade man kromsyra och kromater som rostkydd i dessa slingor men eftersom en del oxidationsformer av det anses vara en miljöbelastning/giftigt så kanske det är ersatt med något annat som skyddar sämre och därmed orsakar upprostningen inne ifrån i senare generationers enheter.

Även om man kan reparera dessa så är återfyllningen en utmaning med ammoniaklösning i rätt halt, mängd och att resten av utrymmet skall vara pumpad lufttom innan ammoniak-lösningen släpps in och sedan fyllas med ren vätgas till en viss tryck - har inte papperna framme men lyckades hinna kopiera en konstruktörs livsverk från Elektrolux först och senare som konsult internationellt i avseende att designa dessa kylmaskiner innan de plötsligt abrupt försvann igen och klart mot denne konstruktörs vilja i avsikten med publiceringen för att försöka bevara och sprida kunskapen och gissar att det är en bortgång bakom detta och det städades väldigt väl även för att vara Internet.
 
C cpalm skrev:
Finns förvisso "moderna" kompressordrivna utbytesskåp:
[länk]
Tack för tips! De ska jag kolla upp. Vore tacksamt om gick byta bara kylskåp och inte hela trinetten.
 
X xxargs skrev:
Tror knappt det finns några som kan hantera sådana maskiner längre i sverige, och börja det läcka så är det något som har rostat sönder och svårt att göra något som ersätter det om man inte är riktigt bra på metallsmide då man förmodligen måste göra allt från början igen. - allt måste göras i järn och stål - inte i koppar då ammoniak äter upp koppar...

Förr hade man kromsyra och kromater som rostkydd i dessa slingor men eftersom en del oxidationsformer av det anses vara en miljöbelastning/giftigt så kanske det är ersatt med något annat som skyddar sämre och därmed orsakar upprostningen inne ifrån i senare generationers enheter.

Även om man kan reparera dessa så är återfyllningen en utmaning med ammoniaklösning i rätt halt, mängd och att resten av utrymmet skall vara pumpad lufttom innan ammoniak-lösningen släpps in och sedan fyllas med ren vätgas till en viss tryck - har inte papperna framme men lyckades hinna kopiera en konstruktörs livsverk från Elektrolux först och senare som konsult internationellt i avseende att designa dessa kylmaskiner innan de plötsligt abrupt försvann igen och klart mot denne konstruktörs vilja i avsikten med publiceringen för att försöka bevara och sprida kunskapen och gissar att det är en bortgång bakom detta och det städades väldigt väl även för att vara Internet.
Tack för svar. Onekligen inte något som löses lätt för en amatör som jag.
 
A
J Jenny OT skrev:
Tack för svar. Onekligen inte något som löses lätt för en amatör som jag.
man byter ju köldaggregatet men din är lite för gammal för att det skall finnas några kvar
på nyare är det vanligt att reparera.
det finns understundom tillverkare som har passande kylar om man sätter dit en skiva i botten och kan förankra det någerlunda
 
C
J Jenny OT skrev:
Tack för tips! De ska jag kolla upp. Vore tacksamt om gick byta bara kylskåp och inte hela trinetten.
Enligt Borö skall de (om man väljer rätt skåp) passa även i äldre Trinetter, men det kan hända att man behöver något extra beslag eller nåt. Ring Borö och red ut vad du behöver för att byta skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.