Hej!

I en annan tråd beskrev jag att jag hade dålig avrinning i garagets golvbrunn. Jag kände mig osäker på hur brunnen var uppbyggd, men redde tillslut ut det och jag fick fart på flödet igen.

Nu skapar jag en ny tråd med nästa problem, så trådämnet passar lite bättre.

Denna golvbrunn är från 60-talet och är i gjutjärn. Den är rejält djup och har en svanhals på utsidan (ingjuten i betongen) som går upp till kanske 10 cm från brunnens högsta punkt. För att kunna rengöra svanhalsen har den en rensplugg vid sidan om brunnen. Denna rensplugg är av mässing, och i mitt fall sitter den fast på riktigt.

Jag har lyckats slipa till en utvändig 3/8 fyrkant hylsa (1/2 invändig) så den passar helt OK och har försökt rubba pluggen med ett dragskaft. Jag har sprayat med rostlösare, värmt, bankat och trätt på ett rör för att få längre hävstång...men icke. Det enda som rubbas är fyrkanthålet, som börjar bli deformerat.

Är det någon som lyckats få loss den här typen av rensplugg och har något knep att dela med sig av? Jag kan ju alltid borra upp pluggen, men jag förutsätter att det inte går att få tag på någon ny. Finns det kanske någon modern ersättare?

Hur har ni andra som har en liknande brunn gjort för att kunna rensa svanhalsen?

Hantverksverktyg anslutet till en fastsittande mässingsplugg i en gammal golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Fred

Borra upp och tryck i en gummipropp.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
J jonko skrev:
Borra upp och tryck i en gummipropp.
Det är ju den självklara sista utvägen. Dock ser jag framför mig att denna gummipropp riskerar att tillföra frustration om den enkelt ur sitt läge av en missriktad sko eller något verktyg. Dessutom tillhör jag skaran som inte alltid föredrar den enkla lösningen framför att behålla "original", även om det innebär mer jobb. :p

Staffans2000
Gängan är med all sannolikhet vanlig rörgänga.Så proppen kan ersättas med en ny. Men först hade jag värmt lite till, gång på gång. Teorin är att mässingen utvidgar sig och maler sönder rosten, så att proppen lossnar lättare.

Staffan

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gängan är med all sannolikhet vanlig rörgänga.Så proppen kan ersättas med en ny. Men först hade jag värmt lite till, gång på gång. Teorin är att mässingen utvidgar sig och maler sönder rosten, så att proppen lossnar lättare.

Staffan
Hur mycket vågar man värma? Jag tänker på att mässingen väl tappar sin "härdning" på samma sätt som koppar när den värms upp vilket ökar risken för att jag drar sönder fyrkanthålet.

Hade oxå en plugg i en gammal brunn, fast utvändig fyrkant. 1 meters rörtång med 1 meter förlängningsrör rubbade inte på den trots värme. Det var dock en stålplugg.

Maskin med slag är vad du borde prova, då får man oxå tryck när man hänger på maskinen, och mindre risk att runda fyrkanten.

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hade oxå en plugg i en gammal brunn, fast utvändig fyrkant. 1 meters rörtång med 1 meter förlängningsrör rubbade inte på den trots värme. Det var dock en stålplugg.

Maskin med slag är vad du borde prova, då får man oxå tryck när man hänger på maskinen, och mindre risk att runda fyrkanten.
Det tror jag också på...problemet är bara att jag bara har en gammal, och riktigt krappig, Biltema mutterknack. Det finns inte en chans i denna vår värld att den rubbar pluggen. Kanske är detta uppgiften som kan motivera mig att skaffa en riktig mutternknack...:p

Sitter det fast ska man aldrig ha bråttom.
Aldrig. Bråttom.

Jag hade kratsat ur i springan runt pluggen, fuktat med ATF-olja och värmt med varmluftpistol så att oljan blir tunn och materialet rör sig. Väntat en eller två dagar.

Ny ATF, ny värme.

Nya en-två dagar, så att oljan kryper ner.

Efter ett par varv med denna procedur och nån vecka eller två på igen med dragskaftet. Jag skulle bli förvånad om den inte kommer till slut, hel. Trixet är att låta oljan krypa ner, lösa upp rosten och smörja.

Det tar sin tid.

Tålamod.

Aldrig. Bråttom.

Jag har fått loss en hel del fastrostat på gamla bilar och annat med denna metod.

ATF och tålamod.

Ungefär som cigarr och whisky.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det tror jag också på...problemet är bara att jag bara har en gammal, och riktigt krappig, Biltema mutterknack. Det finns inte en chans i denna vår värld att den rubbar pluggen. Kanske är detta uppgiften som kan motivera mig att skaffa en riktig mutternknack...:p
Har du prövat typ: CRC Rost Flash.

Finns mycket rostlösmedel men ATF och tålamod, plus lite värme, funkar bra.
När den är möjlig att använda är gassvetsen inte så tokig heller, men det skulle jag inte ta fram här.

Fotografen Fotografen skrev:
Ungefär som cigarr och whisky.
Nu talar du mitt språk! :D

Jag ska testa ditt (och Staffan2000's) tips att värma i omgångar. Det känns väldigt logiskt med tanke på hur material reagerar på varme/avsvalning. Här pratar vi dessutom om två olika metaller, mässing och gjutjärn, så det borde bli relativt stora skillnader i hur de utvidgar/drar ihop sig...vilket bör dra ned smörjmedlet i gängorna mha kapillärkraften. (y)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Atf olja och aceton i lika delar löser och kryper satan !

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Atf olja och aceton i lika delar löser och kryper satan !
Jag har sett väääääääldigt många Youtube "Will it start"-videor och det är mycket vanligt att de använder det där mytiska "Marvel mystery oil". Sen har jag läst någonstans att det är typ ATF blandat med aceton...så det låter som en rätt bra häxblandning att testa. (y)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
Efter att själv ha svettats med mässing i gjutjärn sällar jag mig till gruppen som säger borra.
Eftersom mässing är så pass mjukt är det lättborrat och man kan lämna en hyfsat god marginal och bända loss det sista som blir kvar utan att förstöra gängan. Om det nu finns någon gänga att tala om kvar att förstöra vill säga.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Efter att själv ha svettats med mässing i gjutjärn sällar jag mig till gruppen som säger borra.
Eftersom mässing är så pass mjukt är det lättborrat och man kan lämna en hyfsat god marginal och bända loss det sista som blir kvar utan att förstöra gängan. Om det nu finns någon gänga att tala om kvar att förstöra vill säga.
Det hade jag gjort utan att tveka...om jag visste till 100% att det fanns något att ersätta mässingspluggen med. Det sista jag vill är att stå där med ett hål att rensa svanhalsen med som jag inte kan täcka när jag är klar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.