Produkter som diskuteras: "avloppsrens"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Vet inte vad "avloppsrens" är för något? Är det en mekanisk så kanske det fungerar, avser du propplösare så består den av lut med metallflagor (katalysator). Det förtvålar fett i avlopp och kan på så sätt lösa proppar (och avlopsrör), men fungerar naturligtvis inte i stuprännor..
Är det så högt som 8 m upp, så måste man upp på något sätt, man kan fästa vattenslang på någon hållare för att nå 2-3 m upp, men knappast mera. Själva stupröret kanske man kan rensa med vattenslangen, nerifrån.
Efter att det är rensat så skall man se till att det mekaniska filtret som hindrar större partiklar att rinna ner i stupröret sitter nere vid marken, förr satt det ofta uppe vid anslutning till hängrännan.
Är det så högt som 8 m upp, så måste man upp på något sätt, man kan fästa vattenslang på någon hållare för att nå 2-3 m upp, men knappast mera. Själva stupröret kanske man kan rensa med vattenslangen, nerifrån.
Efter att det är rensat så skall man se till att det mekaniska filtret som hindrar större partiklar att rinna ner i stupröret sitter nere vid marken, förr satt det ofta uppe vid anslutning till hängrännan.
Hälla ner vatten?
Beroende på hur det sitter kan ju högtryck vara den bästa lösningen (att spola från två håll)
Ett annat alternativ kan ju vara en grövre (styvare) elkabel nerifrån tills du hittar stoppet
Beroende på hur det sitter kan ju högtryck vara den bästa lösningen (att spola från två håll)
Ett annat alternativ kan ju vara en grövre (styvare) elkabel nerifrån tills du hittar stoppet
Spolslang/avloppsrensare till högtryckstvätten.
Se bara till så att skräpet hamnar på marken och inte ner i dagvattenledningen.
Som förebyggande så finns det olika silar/filter till stuprör och hängrännor, tex,
Se bara till så att skräpet hamnar på marken och inte ner i dagvattenledningen.
Som förebyggande så finns det olika silar/filter till stuprör och hängrännor, tex,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Avloppsrensningsgrejor av olika slag. Fast det är inte så lätt eftersom det packas ihop rejält pga fallhöjden.
Man får du propp i själva stupröret är det dags för lite felsökning.
Låt mig gissa att du har sådana renskoppar som måste rensas manuellt?
Har du mycket träd kring huset kan de behöva rensas flera gånger under en rejäl regnskur på hösten.
Och rensar man inte börjar det bygga upp med löv i själva stupröret. Om det sedan fryser sprängs stupröret sönder med potentiella skador på fasaden som följd.
Således en synnerligen värdelös pryl om man frågar mig.
Man får du propp i själva stupröret är det dags för lite felsökning.
Låt mig gissa att du har sådana renskoppar som måste rensas manuellt?
Har du mycket träd kring huset kan de behöva rensas flera gånger under en rejäl regnskur på hösten.
Och rensar man inte börjar det bygga upp med löv i själva stupröret. Om det sedan fryser sprängs stupröret sönder med potentiella skador på fasaden som följd.
Således en synnerligen värdelös pryl om man frågar mig.
Om det är tvärstopp i stupröret kanske man kan skicka upp en iller i det?
...alltså en sån här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...998&gbraid=0AAAAACuLMi6F6c8DnQliHzNtavc-EMRrA
Det verkar finnas hur många olika anslutningar för högtryckstvätt som helst, så se till att den passar till din tvätt!
...alltså en sån här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...998&gbraid=0AAAAACuLMi6F6c8DnQliHzNtavc-EMRrA
Det verkar finnas hur många olika anslutningar för högtryckstvätt som helst, så se till att den passar till din tvätt!
Jag har i alla år klarat stupröret med en vattenkanna. Fyller kannan med så mycket vatten som jag kan bära, klättrar försiktigt uppför stegen, häller sen vattnet i stupröret riktigt snabbt. Om kannan är halvfull, motsvarar vikten 5 kilo, som brukar trycka ner proppen.
Ibland har jag ändå fått peta lite först med något avloppsverktyg.
Ibland har jag ändå fått peta lite först med något avloppsverktyg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden