Hej,
Hur rensar man lillviken vattenlås från Ikea? Har skruvat lös den gula och tömt vattnet där och då är det inget stopp men när jag skruvar på den igen så tar det en väldigt lång tid innan vattnet rinner ur diskhon. Kan tillägga att jag testat alla husmorstips med bikarbonat, diskmedel etc och det funkar inte. Bor i flerfamiljshus.
Hur rensar man lillviken vattenlås från Ikea? Har skruvat lös den gula och tömt vattnet där och då är det inget stopp men när jag skruvar på den igen så tar det en väldigt lång tid innan vattnet rinner ur diskhon. Kan tillägga att jag testat alla husmorstips med bikarbonat, diskmedel etc och det funkar inte. Bor i flerfamiljshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kikat i den veckade slangen, inte full med bös där?
Tack, låter vettigt men hur fick du bort det röret?
Nu är tråden visserligen bortåt två år gammal men stoppa inte in smörknivar någonstans, annat än i smörpaket, utan montera isär vattenlåset, från ho till avlopp, och rengör det. Här kan du se hur det sitter ihop i monteringsanvisningen från Ikea:
Lillviken vattenlås
Lillviken vattenlås
Jag vet att det är en gammal tråd men det rör exakt samma sak. Hursomhelst så gjorde jag som du skriver. Alltså lossade silen med skruven uppifrån hon. Då lossnade koppen under och det raka röret gick och ta loss. Där satt en hel del gegga trots att inkopplingen bara är två och vi är extremt noga att ta bort allt löst. Men det här var mer gegga, alltså fettrester och annat bös.
Om man tittar på biden så tycker jag att det övre 90 graders röret inte ska sitta där! Kröken är väldigt skarp och där är nog problemet! Jag håller själv på med ett Ikeakök, och på instruktionen ser jag att vattenlåset sitter direkt på diskhon! Alltså det första som sätts dit under diskhon är vattenlåset! Sedan ska avloppsslangen kopplas till vattenlåset! Detta rör som är högst upp på bilden behövs inte då! Fallet blir mycket bättre; Allt borde bli bättre! Hoppas jag har sett rätt på bilden! Hoppas att allt får plats i skåpet, men det ska vara så enligt instruktionen. M.v.h. TrägubenJ Jenny Persson skrev:Hej,
[bild]
Här dundrar jag in och plockar upp tråden igen efter 2+ år. Sitter med att få rent ett liknande ikea-system just nu. Kommer du ihåg mot all förmodan vad det är för skalle på skruven under silen?O olotor skrev:Jag vet att det är en gammal tråd men det rör exakt samma sak. Hursomhelst så gjorde jag som du skriver. Alltså lossade silen med skruven uppifrån hon. Då lossnade koppen under och det raka röret gick och ta loss. Där satt en hel del gegga trots att inkopplingen bara är två och vi är extremt noga att ta bort allt löst. Men det här var mer gegga, alltså fettrester och annat bös.
Tycker mig se insex men det är svårt att se.
Ah, jag har lite klenare modell men har liknande konstruktion precis under hon med det "platta" röret osv fram till vattenlåset. Hos mig sitter det inte någon gul nyckel.Keiller skrev:
Men jag får gräva fram någon förlängning till insex-nyckeln så bör jag lösa detta.
Tack för svar ändå
Klicka här för att svara