Hej,
Hur rensar man lillviken vattenlås från Ikea? Har skruvat lös den gula och tömt vattnet där och då är det inget stopp men när jag skruvar på den igen så tar det en väldigt lång tid innan vattnet rinner ur diskhon. Kan tillägga att jag testat alla husmorstips med bikarbonat, diskmedel etc och det funkar inte. Bor i flerfamiljshus.
Rördragning under diskbänk inklusive vattenlås, avloppsrör och flexibla slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara strul med avluftningen, ser ut som att det är en böj på slangen ner till avloppet?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har du kikat i den veckade slangen, inte full med bös där?

När jag gjorde rent mitt vattenlås för tre veckor sedan satt 90% av all skit i det markerade röret. Och hetvatten och diskmedel hade inte hjälpt innan. 0% där vid gula pluggen.
Undersida av köksvask med rörsystem, där ett rör markerat med rött visar var skit samlades och en gul propp syns längre ner.
Skapa konto

• Gilla
Maveric77 och 3 till
  • Laddar…
Tack, låter vettigt men hur fick du bort det röret?

Stoppa in en smörkniv där och vrid till så ska det lossna.
Under-sink plumbing with red arrow pointing to a connection where a butter knife may be used to loosen it.
Skapa konto

• Gilla
Jenny Persson
  • Laddar…
Får jag fråga hur du menar med "stoppa in en smörkniv"? Bryter du loss vattenlåset med smörkniven eller gängar du bort ringen?

• Gilla
Byggintresserade34
  • Laddar…
Nu är tråden visserligen bortåt två år gammal men stoppa inte in smörknivar någonstans, annat än i smörpaket, utan montera isär vattenlåset, från ho till avlopp, och rengör det. Här kan du se hur det sitter ihop i monteringsanvisningen från Ikea:
Lillviken vattenlås

• Gilla
shsrosa och 2 till
  • Laddar…
Jag vet att det är en gammal tråd men det rör exakt samma sak. Hursomhelst så gjorde jag som du skriver. Alltså lossade silen med skruven uppifrån hon. Då lossnade koppen under och det raka röret gick och ta loss. Där satt en hel del gegga trots att inkopplingen bara är två och vi är extremt noga att ta bort allt löst. Men det här var mer gegga, alltså fettrester och annat bös.

J Jenny Persson skrev:
Hej,
Hur rensar man lillviken vattenlås från Ikea? Har skruvat lös den gula och tömt vattnet där och då är det inget stopp men när jag skruvar på den igen så tar det en väldigt lång tid innan vattnet rinner ur diskhon. Kan tillägga att jag testat alla husmorstips med bikarbonat, diskmedel etc och det funkar inte. Bor i flerfamiljshus.
[bild]
Om man tittar på biden så tycker jag att det övre 90 graders röret inte ska sitta där! Kröken är väldigt skarp och där är nog problemet! Jag håller själv på med ett Ikeakök, och på instruktionen ser jag att vattenlåset sitter direkt på diskhon! Alltså det första som sätts dit under diskhon är vattenlåset! Sedan ska avloppsslangen kopplas till vattenlåset! Detta rör som är högst upp på bilden behövs inte då! Fallet blir mycket bättre; Allt borde bli bättre! Hoppas jag har sett rätt på bilden! Hoppas att allt får plats i skåpet, men det ska vara så enligt instruktionen. M.v.h. Träguben

O olotor skrev:
Jag vet att det är en gammal tråd men det rör exakt samma sak. Hursomhelst så gjorde jag som du skriver. Alltså lossade silen med skruven uppifrån hon. Då lossnade koppen under och det raka röret gick och ta loss. Där satt en hel del gegga trots att inkopplingen bara är två och vi är extremt noga att ta bort allt löst. Men det här var mer gegga, alltså fettrester och annat bös.
Här dundrar jag in och plockar upp tråden igen efter 2+ år. Sitter med att få rent ett liknande ikea-system just nu. Kommer du ihåg mot all förmodan vad det är för skalle på skruven under silen?
Tycker mig se insex men det är svårt att se.

Boreus Boreus skrev:
Här dundrar jag in och plockar upp tråden igen efter 2+ år. Sitter med att få rent ett liknande ikea-system just nu. Kommer du ihåg mot all förmodan vad det är för skalle på skruven under silen?
Insex 8 mm

• Gilla
Boreus
  • Laddar…
Boreus Boreus skrev:
Kolla vattenlåset, Ikea skickar med en passande nyckel i gul plast som, åtminstone vid köpet, sitter på en av krökarna (se bild)
Vattenlås med gul plastnyckel från Ikea, placerad på en grå krök under ett handfat, med omgivande rör och elkabel.
Skapa konto

Keiller Keiller skrev:
Kolla vattenlåset, Ikea skickar med en passande nyckel i gul plast som, åtminstone vid köpet, sitter på en av krökarna (se bild)
[bild]
Ah, jag har lite klenare modell men har liknande konstruktion precis under hon med det "platta" röret osv fram till vattenlåset. Hos mig sitter det inte någon gul nyckel.
Men jag får gräva fram någon förlängning till insex-nyckeln så bör jag lösa detta.

Tack för svar ändå :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.