28 949 läst ·
209 svar
29k läst
209 svar
Renoveringstråd, svarv
Nej, nej, så fort går det inte. Lång administration och under tiden kan du jobba på förlåtelsen.Lexington skrev:
Du kan också glädjas åt att du skulle göra mitt äktenskap en tjänst, två svarvar är en mer än vad som i längden är hållbart..
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Svarv-vandringen kan vi kalla serienLexington skrev:
Ryktet går ju att @nanowire vill ha L-boxxar..
Ja du, semestern det ut att bli tidig, typ strax efter midsommar, tre veckor eller sådär.
Såga upp snarast, minst halvmåne, annars spricker det massor. När du sågat grovt kan du torka så länge du vill men minst ett år beroende på förhållandena (både klimat och äktenskap).Lexington skrev:
Såg en intressant variant: Först grovsvarva medan det är färskt. Ta sedan och doppa/pensla den i smält vax så att den blir "förseglad". Sedan låta den ligga och torka i ett halvår/år. (Koll genom att mäta fukthalten)
Sedan finbearbetningen när det är torrt.
Vilken metod som ger bäst resultat eller minst spräckta ämnen vet jag inte.
Sedan finbearbetningen när det är torrt.
Vilken metod som ger bäst resultat eller minst spräckta ämnen vet jag inte.
Har stått lite still med senaste chucken ett tag, men nu har jag iaf lyckats mäta mig fram till vilken adapter jag behöver hitta, har dock googlat mig tokig och inte hittat någonting, så därför vänder jag mig hit nu.
Behöver en adapter likt bilden nedan med måtten: Yttermått M20-1,5 innermått M14-2.
Fick ett bra tips från @Frustrator, dock va den han hittade M20-1,5 till M14-1,5.
Hjälp!
Behöver en adapter likt bilden nedan med måtten: Yttermått M20-1,5 innermått M14-2.
Fick ett bra tips från @Frustrator, dock va den han hittade M20-1,5 till M14-1,5.
Hjälp!
Denelake vill bara tala om att chuckar med 2,3,4,5,6 och uppåt är alla självcentrerande.Dan_Johansson skrev:
Trebackschucken centrerar ämnet automatiskt, medan fyrbackschucken har en skruv per back vilket gör att man justerar alla individuellt. Det är enklare att spänna upp fyrkantiga ämnen med den, och trä har ju en tendens att vara fyrkantigt rätt ofta..
Jag hade nog försökt få ordning på båda, alternativt letat en ny fyrbackschuck som passar.. De behövs båda två...![]()
Med en eller flera ställskruvar för varje back, heter det backskiva. Kan vara bra att veta,
även för amatörer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Det konstaterades redan i inlägg #23 .. 😉
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renoveringstråd 20-talshus med sättningar
Socialt & Projekt -
Vilken sorts frekvensomvandlare till 3-fas träsvarv
Verktyg & Maskiner -
Bortskänkes: svarv + svarvstål - Stockholm
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Hur borra ett axialt hål genom ett rundblock utan metallsvarv?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Köpa träsvarv?
Verktyg & Maskiner