255 756 läst ·
807 svar
256k läst
807 svar
Renovering Röda Grind
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Tack för input om golvvärmen, den är avstängd nu. Badrummet är ju inte i bruk än så det är ingen större förlust att det är lite kallt.
Lite lustigt att det inte stod något om detta i anvisningen för fästmassan. På fogmassan (från samma tillverkare) stod det en vecka innan GV sattes på så jag gick på det. Fästmassan var lite special för att inte färga marmorn, med mycket plast i, så den kanske inte är så känslig att det behövs speciella anvisningar, vad vet jag.
Flytspacklet åkte på i april eller nåt så det har nog härdat färdigt vid det här laget
Denna typ av väntetider är inte ett så stort problem när man skyndar långsamt som vi.
Lite lustigt att det inte stod något om detta i anvisningen för fästmassan. På fogmassan (från samma tillverkare) stod det en vecka innan GV sattes på så jag gick på det. Fästmassan var lite special för att inte färga marmorn, med mycket plast i, så den kanske inte är så känslig att det behövs speciella anvisningar, vad vet jag.
Flytspacklet åkte på i april eller nåt så det har nog härdat färdigt vid det här laget
Det är cement som har en brinntid på ca 1 månad, enligt min kompis plattsättare / återförsäljare av sånt. Brinner den för snabbt blir den porös och det kan bildas luft, eller något i den stilen.
Har du en speciell fästmassa med mycket plast / bindmedel så är det ju såklart som du säger mindre känsligt, och flytetet är ju lugnt. Det är nog säkerligen egentligen ingen fara, har inte direkt hört om någon som fått plattor som släpper pga golvvärme, om man gjort rätt vid fog / Fix.
Det är välbara vid mosaik att om man punktbelastar (står på tårna typ) på en liten platta så behövs det inte så mycket. Jag har 60/60 på golvet så efter att plattorna var lagda gick det typ inte ens att flytta dom, efter 5 min, för dom är tunga / det suger mycket.
Har du en speciell fästmassa med mycket plast / bindmedel så är det ju såklart som du säger mindre känsligt, och flytetet är ju lugnt. Det är nog säkerligen egentligen ingen fara, har inte direkt hört om någon som fått plattor som släpper pga golvvärme, om man gjort rätt vid fog / Fix.
Det är välbara vid mosaik att om man punktbelastar (står på tårna typ) på en liten platta så behövs det inte så mycket. Jag har 60/60 på golvet så efter att plattorna var lagda gick det typ inte ens att flytta dom, efter 5 min, för dom är tunga / det suger mycket.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Nä jag är inte heller så orolig men kan man riskminimera så är det ju lika bra att göra det. Gör som sagt inte något om det är lite svalt där inne, jag svettdes hela helgen när jag pysslade. Vi var väl lite nyfikna på hur golvet skulle känna och om det blev jämnvarmt och så, men det har vi ju fått testa nu så det kan få vila ett par veckor.G Grim Pedersen skrev:Det är cement som har en brinntid på ca 1 månad, enligt min kompis plattsättare / återförsäljare av sånt. Brinner den för snabbt blir den porös och det kan bildas luft, eller något i den stilen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
En dag till med badrumspyssel varvat med allmänt helgmys. Idag har vi målat taklister, monterat toa, fogat golv/väggvinkeln, monterat handdukstork och målat dörromfattning (det sista efter att bilderna togs).
Frugan har börjat inreda också
Jaja, bara hon inte pinkar i stolen innan avloppet är anslutet nere i källaren.
Än så länge står toan på plastdistanser. När vattnet är på och vi ser att de dolda anslutningarna sköter sig fyller vi springan med lim tänkte vi.
Frugan har börjat inreda också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Än så länge står toan på plastdistanser. När vattnet är på och vi ser att de dolda anslutningarna sköter sig fyller vi springan med lim tänkte vi.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul att se er renovering! Som många har sagt så verkar det vara hög kvalitet på jobbet.
Vi har bara ett barn och tycker det är svårt att få ihop tiden när man ska renovera nåt betydligt mindre än det ni gjort, så det gör ju ert jobb ännu mer imponerande med tanke på hur mycket ni verkar ha gjort. Vi ser ju hur ofta bygglampan står på nu i badrummet
Vi tänkte själva dra igång med vår badrumsrenovering vid påsk, inte helt olikt er stil faktiskt (samma kakel, men en annan typ av marmor på golvet). Tanken var först att köra det på helentreprenad, men efter att ha pratat med 4 olika firmor här i Kalmar så har vi insett att vi nog ska göra det själva. Helt orimliga priser byggarna ville ha! Det här med specialbeställda duschväggar låter väldigt intressant, du får gärna berätta vilken glasmästare du har pratat med, vi har också tankar på en speciallösning där.
//Mattias i gröna huset mitt emot
Vi har bara ett barn och tycker det är svårt att få ihop tiden när man ska renovera nåt betydligt mindre än det ni gjort, så det gör ju ert jobb ännu mer imponerande med tanke på hur mycket ni verkar ha gjort. Vi ser ju hur ofta bygglampan står på nu i badrummet
Vi tänkte själva dra igång med vår badrumsrenovering vid påsk, inte helt olikt er stil faktiskt (samma kakel, men en annan typ av marmor på golvet). Tanken var först att köra det på helentreprenad, men efter att ha pratat med 4 olika firmor här i Kalmar så har vi insett att vi nog ska göra det själva. Helt orimliga priser byggarna ville ha! Det här med specialbeställda duschväggar låter väldigt intressant, du får gärna berätta vilken glasmästare du har pratat med, vi har också tankar på en speciallösning där.
M MGrahm skrev:Kul att se er renovering! Som många har sagt så verkar det vara hög kvalitet på jobbet.
Hej Mattias! Vad kul att du skrev! Vi borde verkligen ha introducerat oss bättre när ni flyttade in, men tiden bara sprang iväg. Nu kanske det blir tillfälle för en grannfika.
//Anna
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Med frun febrig tänkte jag att det kunde vara skönt med en pysselfri dag. Bara dricka kaffe och spela tv-spel med barnen. Gick bra tills vi upptäckte totalstopp i avloppet. Ligger tretumsrör i källarplattan från både kök och tvättstuga, inte helt hundra. Fram med högtryckstvätt med spolslang och så gick jag och 2,5-åringen till attack i källaren. Allt gick bra utom att grabben tappade sin napp i den gråbruna fettsörjan. Till slut var det rent i alla fall och vi tog en välbehövlig dusch. Så kan det gå när man försöker ta det lugnt.
Know the feeling! Sambon o jag hade vårt första dejtdag/kväll igår på ett år där vi inte hade ungarna. Kontentan? Tvärstopp i avloppet och bajsbubbel ur golvbrunnen... Slutade med att jag fick dela på avloppet för att få loss stoppetBernieberg skrev:
Med frun febrig tänkte jag att det kunde vara skönt med en pysselfri dag. Bara dricka kaffe och spela tv-spel med barnen. Gick bra tills vi upptäckte totalstopp i avloppet. Ligger tretumsrör i källarplattan från både kök och tvättstuga, inte helt hundra. Fram med högtryckstvätt med spolslang och så gick jag och 2,5-åringen till attack i källaren. Allt gick bra utom att grabben tappade sin napp i den gråbruna fettsörjan. Till slut var det rent i alla fall och vi tog en välbehövlig dusch. Så kan det gå när man försöker ta det lugnt.
Gamla hus...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Åh jösses... när man tänker sig att fasen vad najs, idag får vi nog till och med ha lite bubbelJ Jarlsgård skrev:
Lärdomen är att ju trevligare man försöker ha det, desto vidrigare blir stoppet.
Ett tips när det gäller fogar då ni verkar inte lagt på de än i badrum.. undvik silikon helt och hållet och använd Tec7 istället, du kommer inte ångra det - gulnar inte, är övermålningsbart, förstör inte underlaget m.m. Vi använde det i ett av badrummen vid senaste renovering 3 år sedan på inrådan av vår snickare och efter att ha läst en tråd här och det har funkat hur bra som helst! Andra badrummet hade silikonet gulnat i och såg förjävligt ut (jag är väldigt pedant av mig) så jag gjorde enda rätta och skar bort all silikon, slipade bort alla resterna och la på tec7 
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Tack för tipset! Ja det där med mjukfogar har varit ett aber. Vi har fått dit större delen av fogarna faktiskt. Runt foder och i vägghörn har vi använt silikon som fanns i samma kulör som kakelfogen. Får se hur bra det håller sig.MrJay skrev:
Ett tips när det gäller fogar då ni verkar inte lagt på de än i badrum.. undvik silikon helt och hållet och använd Tec7 istället, du kommer inte ångra det - gulnar inte, är övermålningsbart, förstör inte underlaget m.m. Vi använde det i ett av badrummen vid senaste renovering 3 år sedan på inrådan av vår snickare och efter att ha läst en tråd här och det har funkat hur bra som helst! Andra badrummet hade silikonet gulnat i och såg förjävligt ut (jag är väldigt pedant av mig) så jag gjorde enda rätta och skar bort all silikon, slipade bort alla resterna och la på tec7![]()
I kontakt med marmorn är däremot silikon inget bra val så där köpte vi först Kiiltos MS polymer i ljusgrått och började lägga i golv/väggvinkeln och vid tröskeln. Denna visade sig dock vara väldigt mörk och det såg hemskt ut. Pillade bort det lilla vi hade lagt och köpte Tec7 ljusgrå. Den var mycket ljusare men fortfarande mycket mörkare än vad vi hoppats på och dessutom lite grönstickig i tonen så den ratades efter en provsträng. Det slutade med att vi körde med samma hårdfog som på övriga golvet så får vi se om det håller. Annars får vi komplettera med mjukfog om vi hittar någon i vettig kulör. Har förstått att ur praktisk synvinkel är Tec7 ett utmärkt val men det föll som sagt på kulörutbudet.