Hej,
Är det ok att återanvända och "lappa" golv från 70-80 talet vid badrumsrenovering? Dvs kan man byta golvbrunnar, laga lokalt o enbart spackla fall?

Bara ta bort ytskikt, på med nytt tätskikt.....byta enbart gips till våtrumsgips i zon 1.

Är detta gdkänt?

Godkänt och godkänt, det beror på vem du frågar. Eftersom det ännu inte finns något fackmässigt godkänt sätt att laga, så måste det isf vara accepterat av t ex försäkringsbolag, eller gjort enligt våtrumssystemens anvisningar. Enligt dessa instanser/parter kan det vara ok att göra det du beskriver.

Det kan knappast vara godkänt underlag för tätskiktet, om där finns ett gammalt tätskikt. Och jag antar att man måste verifiera att golvet har rätt stabilitet.

Jag antar att detta är din försäkringsreparation?

Ta reda på detaljer om underlaget och kontakta tätskiktsleverantören och fråga.

Om du inte redan gjort det så tycker jag du skall kontakta förs. bolagets kundombudsman, eller konsumenternas försäkringsbyrå.

Försäkringsbolaget har utsett en icke bkr behörig entrprenör åt oss som vill göra så. Men ett försäkringsbolag kommer ju inte intyga i förväg om något är gk, utan de analyserar ju enbart vid skada. Vårt försäkringsbolag kräver tydligen att det skall byggas enligt bkr, men deras entreprenörer har ingen behörighet vilket enligt dem inte är ett problem.

Underlaget är med stor sannorlikhet våtrumsmatta från 79. Golvet har cc60 reglar (syns i kattvind)

Och vad har de tänkt sätta för tätskikt på den mattan? CC60 reglar är inte godkänt underlag såvida det inte finns ca 15mm flytspackel ovanpå.

Eller har jag missförstått, det skall bli klinkers? Var det klinkers innan, på mattan?

Har du tagit upp det här med bolaget?

Paul-Staffanstorp
Låter ju sinnessjukt att försäkringsbolag arbetar med icke behöriga företag..

Längtar efter Lolles svar i denna tråden :P

• Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Längta på du Paul ;)

tyvärr så är det inte helt ovanligt att entreprenörer med ramavtal hos försäkringsbolage inte har behörighet.

Det handlar till viss del om inköparna i bolaget och hur pass mycket de inventerar eller bryr sig i ärlighetens namn. Vissa bolag är hårdare och kan ev även kolla likviditet/solvens i bolagen, behörigheter mm.

Hur har ni tänkt, plastmatta igen så är det avsevärt lättare men pratar vi klinkers är det mer problematiskt att få till ett korrekt underlag på det sätt du beskriver.

Paul-Staffanstorp
Tycker du inte det är ganska skrämmande egentligen... ;)

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Klinkers.

Vi har nu förstått att entreprenören i fråga inte har behörighet, men plattsättarfirman han använder sig av har det så vi kommer få ett kvalitetsintyg från BKR. Vi kommer dock anlita en bkr besiktningsman då försäkringsbolaget kräver att det byggs enligt bkr.

Men visst, jag håller med Paul att det eg är urdåligt av moderna att inte ens kunna erbjuda behöriga. Vi har ju efterfrågat det, men icke.

hempularen skrev:
Har du tagit upp det här med bolaget?
Om vi har. Vi kommer inte vidare. Så nu finns två alt. Ta deras erbjudande o få det billigt eller acceptera kontantersättning som blir betydligt lägre och hitta eget företag.....

Det blir ju rätt intressanta diskussioner vid en framtida vattenskada. Dessutom kommer du ju bli låst till Moderna för tid och evighet?

...men vad jag har förstått så går utvecklingen i branschen mot att kunden skall ersättas om man har ett intyg. Vare sig om arbetet är godkänt eller ej.

Byggis1976 skrev:
Vårt försäkringsbolag kräver tydligen att det skall byggas enligt bkr, men deras entreprenörer har ingen behörighet vilket enligt dem inte är ett problem.
Det är ju fullt rimligt. Annars skulle man ju som hempulare aldrig kunna göra ett godkänt arbete. Det är väl arbetet och inte pappret som är väsentligt.

Ja, nyfiken. Självfallet är själva arbetet det som räknas. Nu har jag ju en del erfarenhet av just badrum och mitt intryck av de två entreprenörer fb skickat till oss är att de tror att det enbart är själva applicering av tätskiktet som kräver bkr.........jag fick själv brottas för att byte av våra icke typgodkända brunnar skulle ingå.

För fb är det ju ingen fara. Vi (kunden) är ju juridisk beställare så de tar ingen risk. Om det blir en skada igen om ett tag döms det bara ut som icke fackmässigt skulle jag gissa.....

hempularen skrev:
Och vad har de tänkt sätta för tätskikt på den mattan? CC60 reglar är inte godkänt underlag såvida det inte finns ca 15mm flytspackel ovanpå.

Eller har jag missförstått, det skall bli klinkers? Var det klinkers innan, på mattan?
Vad gäller för cc30?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.