Vad tycker ni?
Kom med era råd.
Jag har en idé om att renovera ett staket och bevara stolparna. Men.. Vad för virke / utseende blir snyggast? Notera att det går en betongsockel mellan stolparna.
Öppen för alla förslag på design 😊
Kom med era råd.
Jag har en idé om att renovera ett staket och bevara stolparna. Men.. Vad för virke / utseende blir snyggast? Notera att det går en betongsockel mellan stolparna.
Öppen för alla förslag på design 😊
Ja, beror såklart på miljön men kanske ett enkelt trästaket med stående, tunna ribbor. Klassiskt och framhäver stolparna. Röstar för linoljefärg i ton som inte skär sig mot byggnader intill.
Jag röstar också på ett smidesstaket faktiskt. Med de där stolparna skulle det bli riktigt snyggt. Det är inte så dyrt och krångligt att bygga. Spetsar kostar ett par tior https://thomas-smide.se/smidesdelar/spetsar/ sen kan man köpa lite fyrkantsstav av någon lokal smedfirma och få bra pris med lite tur.
Jag skulle gå för kryss staket.
Färg, rustik, historisk känsla.
Kan ljus roslagsmahogny linolja med lite tjära o terpentin.
Eller bara måla, skydda, tvätta med överhettad såpa, behaglig gråton.
Här en Ai bild.
// Petri,
Färg, rustik, historisk känsla.
Kan ljus roslagsmahogny linolja med lite tjära o terpentin.
Eller bara måla, skydda, tvätta med överhettad såpa, behaglig gråton.
Här en Ai bild.
// Petri,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Ps onödigt, stora träbitar,, dyrt, men träsolpen i mitten 😀. Färg , att passa in med stenstolparna, gråttzurre5 skrev:
Vi har stående brädor som är något lägre än stolparna. De ör rakt kapade.
Grannen som också har samma stakettyp (samma byggare) har samma höjd men har kapat av hörnen ca 30 °. När jag får muren och stolparna renoverade så kommer jag också kapa hörnen då det blir lite mindre brädgård och mer liv utan att bryta för mycket mot murverk. Hur det såg ut från början vet jag inte men fästen för horisontella reglar säger mig att vi troligen ör ganska nära.
Färgvalet måste anpassas till husets färg, trädgård och i vårt fall de vita stolparna (samma tegel som huset) men jag vägrar brunt som alla andra trädetaljer är. Vi har nog med brunt som det är.
Grannen som också har samma stakettyp (samma byggare) har samma höjd men har kapat av hörnen ca 30 °. När jag får muren och stolparna renoverade så kommer jag också kapa hörnen då det blir lite mindre brädgård och mer liv utan att bryta för mycket mot murverk. Hur det såg ut från början vet jag inte men fästen för horisontella reglar säger mig att vi troligen ör ganska nära.
Färgvalet måste anpassas till husets färg, trädgård och i vårt fall de vita stolparna (samma tegel som huset) men jag vägrar brunt som alla andra trädetaljer är. Vi har nog med brunt som det är.
Själv så gillar jag att stolparna är lite slitna.
😀 Sån är jag.
Det ger den känslan Japanerna försöker få fram i en Zen garden.
Att något är 200 år gammalt.
Jag skulle bejaka det och få staketet i samma harmoni.
Järnvitriol med silverbets o del olja.
Återigen Ai bild.
😀 Sån är jag.
Det ger den känslan Japanerna försöker få fram i en Zen garden.
Att något är 200 år gammalt.
Jag skulle bejaka det och få staketet i samma harmoni.
Järnvitriol med silverbets o del olja.
Återigen Ai bild.