Rostigt smidesräcke från 30-talet bredvid en vit vägg och trädgårdsgång, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smidesräcke från 1930-talet med rost och färgavskalningar som behöver renovering.
Skapa konto
Smidesräcke från 30-talet med rostskador nära en svetsfog, behov av renovering.
Skapa konto
Smidesräcke från 30-talet med rostskador och lös färg, behov av renovering.
Skapa konto

Hallå!

Jag ska renovera ett smidesräcke från 30-talet som har en hel del rostskador.

Jag har två funderingar:

Hur tar jag bort lös färg och rost bäst? Jag har provat med ett par stålborstar och grovrengörare från Biltema på en ganska klen vinkelslip. Funkar dåligt. Jag förmodar att optimal rengöring är blästring men jag har förutom detta räcke en hel del andra likande räcken och staket att ta tag i och jag skulle vilja ha en metod som funkar hemma på plats.
Är det en poäng att köpa ”bättre” stålborstar? Isf var köper jag dem?

Jag behöver laga material förlusten på några ställen. Är det en bra ide att lappa med en pinn-svets? Hur noga måste färg och rost bort?

Tacksam för era råd!

Såga loss det och lämna på blästring, lagning och målning om du vill ha ett bra resultat och inte bli galen på kuppen. Vinkelslip med stålborte hugge r lätt rejält i så smala bitar så det kan vara farligt. /A

Ta en tunn fin svetshammare att hamra bort gravrosten, sedan stålborst på vinkelslipen + handjagat, grunda med zinkprimer i tjocka lager...

Tack för svar!

Jag har en kontakt som kan blästra åt mig men han lagar inte skador och det är meckigt att transportera räcket så jag vill prova lite på plats först.
Ska plocka fram svetshammaren, bra tips.
Funderar på en sån här borste:
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/c...ite-borstrondell/?N=5002385+3293223498&rt=rud
Är dock rätt dyr, närmare 500 pix. Någon som provat?

jag har ett par ställen där jag måste ersätta metall där det är helt av. Jag är absolut inte någon van svetsare men har tidigare lyckats få ihop platt och vinkeljärn som blivit starkt och snyggt efter lite slipning. Finns det någon anledning att inte patcha in plattjärn svetsat med ok48?

Unikt namn
@axel_n Hur slutade projektet?

Jo det är klart. Provade några olika borstar till vinkelslipen men det effektivaste var ändå handkraft med några bra skrapor med hårdmetall skär. Det var asjobbigt. Tusen ytor att skrapa och svårt att komma åt. Med det blev bra. Om jag skulle gjort igen skulle jag nog lämnat in för blästring ändå så som rekommenderades ovan.

• Gilla
Dafor och 1 till
  • Laddar…
Har identisk frågeställning. Någon som ligger inne med "bästa tipset"? Är det skrapor som gäller?

C
Näst efter blästring tycker jag grovrengöringsrondell funkar bäst.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.