Hej,
Jag ska strax påbörja renoveringen av mitt kök och är just nu i planeringsstadiet. Köket är drygt 5-6kvm med ett fönster och har säkert inte renoverats sedan 90-talet (lgh från 1912).
Ovanför min fläkt (utgår från att det är kolfilter) så finns en ventilklaff (se bild 1) och även i skafferiet som för övrigt ligger mot ytterväggen finns en ventilklaff som blåser kallluft (se bild 2).
Jag kommer att riva skafferiet, så skulle behöva lite råd om vad jag får göra med den ventilationen som ligger där, samt ventilationen som ligger ovanför fläkten?
Jag kommer att flytta nya köksfläkten till väggen på andra sida rummet, behöver jag då ordna en ny ventilation på den sidan?
Jag ska strax påbörja renoveringen av mitt kök och är just nu i planeringsstadiet. Köket är drygt 5-6kvm med ett fönster och har säkert inte renoverats sedan 90-talet (lgh från 1912).
Ovanför min fläkt (utgår från att det är kolfilter) så finns en ventilklaff (se bild 1) och även i skafferiet som för övrigt ligger mot ytterväggen finns en ventilklaff som blåser kallluft (se bild 2).
Jag kommer att riva skafferiet, så skulle behöva lite råd om vad jag får göra med den ventilationen som ligger där, samt ventilationen som ligger ovanför fläkten?
Jag kommer att flytta nya köksfläkten till väggen på andra sida rummet, behöver jag då ordna en ny ventilation på den sidan?
Jag tror att ventilen ovan fläkten kan vara till-luft från den tid lägenheten hade vedspis. Det är en separat pipa i skorstenen. Du bör nog låta den vara kvar om inget annat är överenskommet med styrelsen. Även ventilen i skafferiet fyller säkert funktion som tilluft don. Antar att du har frånluft i badrum.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Kalluften till skafferiet blockerar man normalt när man tar bort skafferiet, eftersom den inte var tänkt att vara en del av bostadens ventilation.
Hur långt bort flyttas spisen/hällen?
Frånluften i köket bör vara tillräckligt nära för att få ut vattenångan som bildas vid matlagningen.
Om det gäller en bostadsrätt så får man inte röra ventilationen utan tillstånd av styrelsen.
Frånluften i köket bör vara tillräckligt nära för att få ut vattenångan som bildas vid matlagningen.
Om det gäller en bostadsrätt så får man inte röra ventilationen utan tillstånd av styrelsen.
Det är en bedömningsfråga, ibland accepteras imkanal lång ifrån spisplatsen och ibland inte på OVK. Den som har att göra bedömningen är styrelsen. Om du vill förlänga imkanalen med en plåttrumma över taket så ansöker du om det hos styrelsen. Du får inte genomföra åtgärden förrän styrelsen ger tillstånd.J.Bugger skrev:
I Stockholms stad kräver en sådan förlängning av en självdragskanal inte bygganmälan. Jag har koll på den kommunen då jag har kollat upp detta just i samband med BRF-frågor som detta. I andra kommuner kan man ha en striktare tolkning av anmälningskravet så att det måste göras för ändring. Oavsett så måste kanalen vara rensbar efter förlängning, normalt innebär det att en renslucka installeras på väggen där kanalförlängningen börjar.
En annan variant är att dra din nya spisfläkts avluft över taket så att den mynnar nära befintlig imkanal. Detta kräver inte styrelsens tillstånd. Kanske billigast och säkrast?
Tack för svar, bifogar en enkel bild över hur jag hade tänkt att flytta spis och fläkt till högra sidan av köket på bild. Förmodat att man kanske även bör ta hänsyn till storlek på köket?BirgitS skrev:
Kalluften till skafferiet blockerar man normalt när man tar bort skafferiet, eftersom den inte var tänkt att vara en del av bostadens ventilation.
Jag är isådanfall inne på att göra en förlängnig med en imkanal. Värt att berätta är att nedan granna har gjort precis samma flytt av kök så som jag planerar. Vet dock inte hur man löste ventilation (personen i fråga bor inte kvar där idag).Claes Sörmland skrev:
Det är en bedömningsfråga, ibland accepteras imkanal lång ifrån spisplatsen och ibland inte på OVK. Den som har att göra bedömningen är styrelsen. Om du vill förlänga imkanalen med en plåttrumma över taket så ansöker du om det hos styrelsen. Du får inte genomföra åtgärden förrän styrelsen ger tillstånd.
I Stockholms stad kräver en sådan förlängning av en självdragskanal inte bygganmälan. Jag har koll på den kommunen då jag har kollat upp detta just i samband med BRF-frågor som detta. I andra kommuner kan man ha en striktare tolkning av anmälningskravet så att det måste göras för ändring. Oavsett så måste kanalen vara rensbar efter förlängning, normalt innebär det att en renslucka installeras på väggen där kanalförlängningen börjar.
En annan variant är att dra din nya spisfläkts avluft över taket så att den mynnar nära befintlig imkanal. Detta kräver inte styrelsens tillstånd. Kanske billigast och säkrast?
Behöver en renslucka även installeras vid sådan förlängningn av imkanal?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag tror inte att du behöver förlänga imkanalen, det är ju inte så att vattenångan kommer att åka runt i en stor del av lägenheten innan den åker ut i imkanalen. Det är ju skillnad om man har öppen planlösning och flyttar spisen till andra sidan soffgruppen.J.Bugger skrev:
En variant är ju att göra bedömningen att det inte krävs och bygga om ditt kök som du vill. Skulle det bli problem vid nästa OVK får du se till att vara beredd att ordna med ventilationen på styrelsens uppdrag. Det förutsätter ju att du kan vänta med en ändring så att en trumma över tak installeras. Jag gissar att du kanske vill bygga ett nytt innertak för att dölja trumman.J.Bugger skrev:
Redigerat:
Missa inte att du behöver utslagsho bredvid spisen. Och då måste avlopp och tappvatten dras dit. Det är en ny dragning och är tillståndspliktigt enligt bostadsrättslagen. D v s du behöver tillstånd från styrelsen att ändra VA-ledningarnas dragning före du påbörjar arbetet.
Tanken är att ha diskho på samma sida av köket som spis/fläkt, om det är det du menar?Claes Sörmland skrev: