Byggahus.se
Hej, vi får snart tillgång till vårt nya hus och vi har lite bekymmer…

Kommunen vill det till att vi behöver en bygganmälan då vi vill riva en vägg… problemet är att vi inte hittar någon i närområdet som kan hjälpa oss. (Projektet är för litet) och de offerter vi fått hittills ligger på 5-43 000 SEK) vi får dock inga bra intryck vid samtal med dessa.


Väggen som går mellan rum/kök dår garderober finnes skall stå kvar.

Men väggarna mellan matsal/vardagsrum samt Kök/Hall ska bort och vad vi kan se när vi kollar på ritningen samt ockulär koll så verkar de inte vara bärande.

Den mellan vardagsrum/matsal är 45 reglar och gipsskivor medana kök/hall är en tegelmur


Någon som kan tipsa om en bra konstruktör som ni har haft kontakt med i skåne området?
 
  • Svartvit ritning av bottenvåningen till en byggnad med kök, hall, WC och rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av hus med planlösning och fasad, daterade 1939, Trelleborg, Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om-ark har jag sett en hel del handlingar ifrån och hans handlingarna brukar hålla hög standard.

Han håller till i hjärup :)
 
Det är lite svårt att säga med säkerhet eftersom ritningen har dålig upplösning, men jag misstänker att väggarna som formar ett T i huset är bärande. Det påstår jag eftersom de har samma placering på alla 3 plan, och de är med på sektionsritningen.

Tanke nummer 2 är att det är bäst att bo in sig i huset ordentligt innan en börjar göra radikala förändringar. Efter att ha bott där ett tag vet ni hur ni fungerar i huset och vad ni behöver. De första idéerna före inflytt är sällan de bästa.
Personligen förstår jag inte vitsen med att köpa ett hus med en genomtänkt planlösning med välplacerade väggar, dörrar och fönster - och direkt känna att väggarna ska bort, för man vill ju ha Öppen Planlösning istället. Det är kanske rent av bättre att låta bygga det en vill ha från grunden, istället för att köpa något en inte vill ha och göra om för dyra pengar.
 
Anledningen till renoveringen innan inflytt år av följande anledning:

Tidigare ägare har rökat i köket sedan 2005 så hela bottenplan måste saneras och då även riva ut kök, hall, vardagsrum då ALLT stinker tobaksrök som bara den.

Att sätta in ett nytt kök i det lilla utrymmet är slöseri led pengar om vi ändå vill ha ett större kök.

Visst man kan argumentera att vi kunnat köpa ett hus som är ”färdigt” men vi har inte lust att betala 15-16k i ränta bara för ett hus.

Vi fick detta hus billigt och har därför pengar över till vissa renoveringar som att lägga 350k på ett kök och fixa till källaren för ytterligare 100k och då även ha pengar över i buffert ifall pannan går sönder eller annat oväntat dyker upp.


Jag försökte ladda upp originalritningen men det tillåts inte att ladda upp det formatet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Om-ark har jag sett en hel del handlingar ifrån och hans handlingarna brukar hålla hög standard.

Han håller till i hjärup :)
Tack skall höra av mig till honom.
 
Det låter märkligt att en vägg som ritad tjock på ritningen skulle bestå av 45-regel och gips, det låter dessutom ganska modernt. Jag gissar att huset är lite äldre. Kan den väggen redan vara riven och återuppbyggd?
 
Krikkan Krikkan skrev:
Det låter märkligt att en vägg som ritad tjock på ritningen skulle bestå av 45-regel och gips, det låter dessutom ganska modernt. Jag gissar att huset är lite äldre. Kan den väggen redan vara riven och återuppbyggd?
väggen mellan Rum-Rum är flyttad en gång på -70 talet när köket renoverades och en mindre matsal skapades på ungefär 8 kvadratmeter.

Fråga mig inte varför då gubben som utförde är begraven sedan länge.



Huset i sig är byggt 1939. Köket är från 1978. Då gjordes även huset om från ett 2-familjshus till ett enfamiljshus och båda våningarna blev samma hushåll. När det byggdes så vart det 2 lägenheter.
 
BirgitS
För att veta säkert vilka väggar som är bärande behöver man kolla hur bjälkarna ovanpå går. Bjälkarna behöver stöd i båda ändarna. Sen finns det stabiliserande väggar som är till för att hindra att ytterväggarna börjar luta och det kan därför vara tveksamt att inte ha någon väggbit kvar alls längs hela den nedre och vänstra ytterväggen.

Det är inte så trevligt att ha en toadörr mitt i köket med tanke på ljud och lukter. Det ser ut att vara mycket ont om förvaring av kläder och skor vid ytterdörren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att veta säkert vilka väggar som är bärande behöver man kolla hur bjälkarna ovanpå går. Bjälkarna behöver stöd i båda ändarna. Sen finns det stabiliserande väggar som är till för att hindra att ytterväggarna börjar luta och det kan därför vara tveksamt att inte ha någon väggbit kvar alls längs hela den nedre och vänstra ytterväggen.

Det är inte så trevligt att ha en toadörr mitt i köket med tanke på ljud och lukter. Det ser ut att vara mycket ont om förvaring av kläder och skor vid ytterdörren.
klädhängare och skoställ finns vid ytterdörren samt garderob i anslutning till andra ingången i trapphuset.


Min fråga initialt var att få tips om konstruktörer/arkitekter i Skåneområdet med bra referenser. Min bror som gjorde samma sak råkade ut för konstruktör som inte räknade rätt och det slutade med att de fick göra om allt efteråt.

De ville självklart inte rekommendera denna firma som dessutom har konkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.