Haj, som rubriken avslöjar ska jag ge mig på att renovera en gäststuga som står på tomten. Jag är 26 år nybliven husägare och har i princip inga snickarerfarenheter förutom kojbyggen som liten, lite altanbyggen och klickgolv. Tittar mycket på hur man bygger från youtube, byggahusforumet osv. Den här renoveringen av stugan ser jag som en möjlighet att lära mig så mycket som möjligt. Alla tips, förslag osv tar jag GÄRNA emot :)

Målet med stugan är att våra gäster ska få någonstans att sova då vi har begränsad yta i huvudfastigheten. Den kommer alltså vara uppvärmd med konvektorelement några dagar per år och med frostvakt vintertid(synpunkter på det?)

Info om stugan. Liten stuga på 8kvm, förmodligen byggd i närtid med att huvudfastigheten på tomten byggdes -73. Står på en gjuten platta.

Vägg: Ytterpanel > asfaltsboard > Isolering 95mm > Svart och blå plast fäst med häftstift och sist spånskiva.
Golv: Betongplatta > cellplast > svart plast > spånskiva
Tak: Plåt > Svart plast > Vind > Isolering > svart plast > panel

Är det dumt tänkt att börja byta ut ytterpanel innan man byter ut taket. Taket är förvisso slitet och gammalt men det läcker inte in. Hade tänkt byta ut taket under semestern. Fördelar nackdelar?

Övriga frågeställningar som dykt upp i huvudet.
- Fungerar asfaltsboard bra eller ska jag byta till vindpapp när jag ändå kommer ta ner paneln?
- Asfaltsboard som har blivit punkterade av spik från panelen. Ska den bytas ut eller kan/behöver man laga de små hålen?
- Behövs ångspärr ? (läst massor med forum och alla säger olika..)
- Behövs någon plast mellan cellplast och spånskiva i golvet.

Bilder kommer.

• Röd gäststuga på 8kvm med trädäck framför i vintersol, snö runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liten röd stuga på snötäckt tomt med träd i bakgrunden, synlig från en trätrappa.
    Skapa konto
  • Liten röd gäststuga med plåttak under vårvintern, står på en gjuten platta omgiven av snö och gräs.
    Skapa konto
  • En liten röd gäststuga med vit vidkanten står på en gjuten platta omgiven av smältande snö.
    Skapa konto
  • En röd liten gäststuga med veranda i snöig trädgård under blå himmel.
    Skapa konto
  • Utsikt från gäststugans veranda med snötäckt mark och en sjö i bakgrunden, omgiven av träd och byggnader.
    Skapa konto
  • Utsikt från under renovering gäststuga med synlig isolering och snöig utsikt genom dörröppningen.
    Skapa konto
  • Rödmålad gäststuga med flagnande färg på panelen, ett litet fönster, och synlig grund på en gjuten platta.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag har i princip rivit ut allt invändigt nu. Spånskivorna på golvet ligger dock kvar. Har reglarna framme på väggarna och ovanför huvudet ser jag plåttaket. En tanke om att bygga om till ryggåstak har börjat krypa fram.
Har även upptäckt att ytterpanelen sitter fastspikad rakt på asfaltsboarden utan luftspalt.

Mössen har levt livet i isoleringen iallafall. De har tuggat sönder asfaltsboarden på några ställen och byggt bo i isoleringen.. Har hittat lite röta och insektsangrepp på en av takstolarna som ska åtgärdas, som tur är kan det bytas ut rätt lätt.

I väggen hittade jag en boll med typ 6 stycken döda möss. Såg sjukt knepigt ut. Hittills har jag nog hittat 10 döda möss i isoleringen.

1. Vad tror ni om asfaltsboarden. Är det värt att ha kvar den? Ytterpanelen har suttit spikat på den utan luftspalt.
2. Kan man återanvända isoleringen. Vissa skivor ser faktiskt fräscha ut. Kan man blanda gammal och ny isolering i väggarna?

• Renoveringsprojekt med exponerade väggreglar, uppbruten isolering och byggavfall på golvet.
    Skapa konto
  • En boll av döda möss bredvid isolering i en husrenovering.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt visar träreglar och skadad asfaltsboard i väggen med synligt tak ovanför.
    Skapa konto
  • Upprivet hus innertak med synliga takstolar och isolering, tecken på gnagarskador.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med exponerade väggstolpar och isolering, skadad isolering av möss i hörnet.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med exponerade väggreglar, skadad asfaltsboard och spånskivsgolv i ett urrivet rum.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonyminen
  • Laddar…
Bollen med döda möss kan ju vara ett musbo. Råttgift?

Jag förstår inte varför du har rivit ut så mycket? Men visst nu är det gjort.

Små spikhål i asfaboarden skulle jag strunta i, men byta ut de delar som är musätna. Isolering går att använda igen, men den som är missfärgad eller med musgångar i är ju lämplig att byta ut.

Om du inte har något vatten i stugan så behövs ingen underhållsvärme. Då kan du också strunta i plasten längst in. Det är för uppvärmda hus.

Innan du är färdig bör du ju försöka att "rått-säkra" panelen så att de inte gnager sönder allt igen!

Varför jag rivit ut så mycket var för att jag började ta bort det som var skadat, så hittade jag mer och mer. Tillslut kunde jag lika gärna ta bort allt och göra om så lär jag mig lite på köpet.

Tack för tipsen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.