Hej

Jag ska försöka få ordning på den här gamla pinnsoffan. Den var målad med plastfärg som jag jobbar på att få bort. Plywooden på själva sitsen var i väldigt dåligt skick så den har jag tagit bort.
Lite frågor kring detta:
1. Jag kommer behöva få bort pinnarna ur sitsen. Hur löser jag upp limmet på bästa sätt? Prövat med från hårfön men det var för klent.
2. Finns det något sätt att kemiskt få bort plastfärgen? Skrapa går bra på se plana ytorna men de runda tappar lätt formen.
3. Hur ska jag göra för att passa in hålen när jag sätter på en ny plywoodskiva på sitsen?

Gammal pinnsoffa under renovering, med borttagen plywoodsits och röd plastfärg på träytorna. Verktyg och träflisor på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Variabel varmluftspistol har jag kört med när jag behövt ta isär mina pinnstolar. Klä in delarna löst med alufolie för att stänga in värmen och börja i ena kanten, det behöver bli typ en tunnel som leder varmluften längs trästycket du vill värma sönder limmet i. Varmluftspistolen borde kunna hjälpa dig med färgen med. Vad det gäller att skrapa pinnarna kan det vara idé att försöka tillverka en profilskrapa genom att borra ett hål med diameter lite större än pinnarna i en lämplig bit plåt (typ uttjänt såg eller så) och sedan dela hålet på två.
Får du loss pinnarna borde du kunna rigga dem mellan en borrmaskin och en dubb och skrapsvarva av färgen utan att riskera alltför mycket missformning.
Köp en rulle ritpapper på typ ikea och för över hålen till kanske. Har ingen välbeprövad metod här.

Fortsatt nu och varmluftspistol gjorde susen på färgen men limmet sitter fortfarande. Försöken att värma gjorde mest att träet riskerade att bli bränt och att några pinnar höll på att gå sönder när jag försökte banka loss dem
Alternativ två är att göra sitsdelen, sen såga rätt genom hålen för att på så sätta dit den i två delar, men känns svårt att få tillräckligt bra passform på det.

Du vill ha värmen runt typ 100gC och sen stänga in så att biten inte svalnar ner under den temperaturen. Folie är bra till det men det går säkert med plywood eller vad du råkar ha till hands. Har du en ångtvätt fungerar det säkert också bra för att smälta limmet. Är det vitlim eller proteinlim ska värme och fukt fungera. Jag har även sett en möbelrenoverare på youtube lösa upp lim med ättika, kan vara värt ett försök.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.