Byggahus.se
Har ett kök från -75 där det blivit en del slitage runt knopparna på de ljusa fanerade luckorna. Undrar om det finns något knep på hur man kan fixa till det?
Och nej jag vill inte byta ut luckorna, Allt annat är kvar i orört och bra skick, så jag vill att luckorna skulle vara bättre.
 
2014-01-19-547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ett exempel på hur det ser ut på ett av de sämre ställena. Som tur är det ser sämre ut med blixten.
 
S
Känns som att det är svårt att få till det med ny faner och det känns rätt dyrt.
Plast har jag sett, men det ser inte bra ut. Och måla förstör ju den gamla känslan.

Har funderat på att slipa och lacka dom, men svårt att testa utan risk att förstöra en.
Skulle vara kul att veta om någon testat att slipa och lacka liknande luckor.
 
Jag har slipat och betsat fanerade dörrar, man får vara försiktig och inte slipa genom den bara.
 
E
Jag skulle försöka slipa hela framsidan på luckorna med väldigt fint sandpapper, MINST k240. Därefter klarlacka luckorna 3-4 gånger, med lätt slipning mellan varje lager lack. Tänk bara på att fanéren är väldigt tunn, ibland bara 1mm, så använd slipkloss och fint papper, inga maskiner.
 
Får nog testa att lacka baksidan på en lucka och se hur det går. Så märks det inte om det inte blir helt bra.
Kanske räcker att använda ett "grövre" våtslippapper och sedan lack.
 
Tvätta rent ytorna noggrant från fet innan du börjar slipa, annars sätter du direkt igen ett fint slippapper.
Men använd inte för mycket vatten då gammal lack och faner är känsliga om fukt tränger in. Då du ändå ska lacka så kan du välja ett starkare rengöringsmedel.
Och slitaget ser ut som att knopparna har blivit utbytta då det är helt cirkelformat, är det verkligen original som sitter där nu.
 
Redigerat:
Knopparna är tyvärr inte original, var vita furuknoppar när jag köpta huset. Det är det enda förutom vitvaror och tapeter som är bytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.