Byggahus.se
Hej på er, jag skulle vilja ha tips på hur man på bästa sätt målar om mina funkis köksluckor från 40-talet. Köksluckorna är ganska misshandlade av tidigare ägare med 3-4 olika färglager och färg som runnit. Min tanke var först att få fram strukturen av det kärnvirke luckorna antagligen var tillverkade av, men insåg snabbt att det limmats på en tunn skiva av masonit ovanpå träet. Tanken är att återskapa 40-tals känslan i köket med lite modern touch. Jag tänkte köpa ny beslag men behålla luckorna släta som sitt ursprung. Tacksam för hjälp och andra värdefulla tips.

P1030384.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1030381.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1030387.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har tips på vilken typ av slipmaskin man ska köra med? Bandslipmaskin excenter...? Vilken är effektivast?
 
Borde inte en planslip vara lämpligast?

Eftersom det är masonit så antar jag att du tänkt ha luckorna målade. Då behöver du egentligen bara jämna till ytan från rinningar etc. Möjligtvis också ta bort lite färglager på kanterna så att det inte skaver.
 
Precis, luckorna ska bara målas om. Jag vill därför bara göra ytan jämn innan jag lackar om dem. Jag har en handplanslip sedan tidigare, men jag tycker den inte är så effektiv. Känns som jag måste jobba hårdare än om jag kör med slippapper för hand. Därför tänkte jag att kanske en excenter är mer effektiv?
 
Du får kanske börja med ett grovt papper och sedan finare och finare papper.
 
Vi använde sandpapper och planslipmaskin.
 
Ok, det kan vara så att min planslipmaskin inte riktigt håller måttet, jag ska testa med en annan..jo jag tänkte börja med 60 papper och sedan köra finare papper. Är det någon som har erfarenhet av andra sorters slipmaskiner till liknande arbete som jag ska utföra?
 
Planslip låter bra! Men om du har en dålig planslip så kan plattan där pappret sitter vara konkavt vilket medför att pappret bara trycker i ytterändorna och slipeffekten uteblir. Prova gärna en med liten platta om du har möjlighet.

Om du vill återskapa luckornas ursprungsstil så har dom nog haft lucklås som var lite speciella men sådana finns att hitta hos Byggfabriken men kräver nog lite snickarpyssel. Bara ett litet tips :)

http://www.byggfabriken.com/sortime...info/produkter/584-422-skaapregel-utan-regel/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.