1 837 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Renovera badrum i stuga
Har ett badrum i en stuga vi haft i ett år. Har blåst i princip hela stugan och fått i ordning. Dragit om all el osv. Nu dags för badrummet.
Vi vill ha plastmatta på golvet och vät på väggarna. Kommer vara en duschkabin, så blir inget zon 1 (även om jag förstått det rätt att väv är godkänd i zon 1).
Men väggar och golv är spånskivor och de är friska och behöver inte bytas ut. Är en golvskiva som jag kommer byta i förebyggande syfte, fått sig en smäll i bygget.
Då till frågorna.
Kan jag ha spånskiva på väggarna och sätta upp väv direkt på den? Jag fattar det som att det är okej iaf så länge jag följer rätt våtrumssystem.
Måste jag flytspakla? Kommer inte behövas något fall, givet duschkabin. Eller kan jag lägga primer och sedan våtrumsmatta direlt på golvskivorna?
Vi vill ha plastmatta på golvet och vät på väggarna. Kommer vara en duschkabin, så blir inget zon 1 (även om jag förstått det rätt att väv är godkänd i zon 1).
Men väggar och golv är spånskivor och de är friska och behöver inte bytas ut. Är en golvskiva som jag kommer byta i förebyggande syfte, fått sig en smäll i bygget.
Då till frågorna.
Kan jag ha spånskiva på väggarna och sätta upp väv direkt på den? Jag fattar det som att det är okej iaf så länge jag följer rätt våtrumssystem.
Måste jag flytspakla? Kommer inte behövas något fall, givet duschkabin. Eller kan jag lägga primer och sedan våtrumsmatta direlt på golvskivorna?
Om du sätter väv direkt på spånskiva kommer det bli sprickor och fult. Gips först.
Du kanske inte behöver eller vill ha ett fall, Men om du vill få ett godkänt badrum så behöver du det.
Jag skippade detta själv på mitt landställe men tog då i beaktning att jag inte kan gå till försäkringsbolaget vid en eventuell vatten/fukt skada.
Du kanske inte behöver eller vill ha ett fall, Men om du vill få ett godkänt badrum så behöver du det.
Jag skippade detta själv på mitt landställe men tog då i beaktning att jag inte kan gå till försäkringsbolaget vid en eventuell vatten/fukt skada.
O Oxbringa skrev:Om du sätter väv direkt på spånskiva kommer det bli sprickor och fult. Gips först.
Tack för input. Sprickor är knappast bra i ett våtrumme. Inte ens i en stuga.O Oxbringa skrev:Om du sätter väv direkt på spånskiva kommer det bli sprickor och fult. Gips först.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
I instruktionerna för de godkända målade systemens väv bör det stå vad det är för krav på underlag.
https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Motsvarande bör ju gälla våtrumsmattan också.
https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Motsvarande bör ju gälla våtrumsmattan också.
Klicka här för att svara