Hej!

Har en stor uppfart med marksten och den har blivit grå/smutsig med tiden. På bilden är den blöt så det kanske inte ger en rättvisande bild. Lite mossa/alger kommer på de stenar som man inte direkt inte trampar på.
Tänkte rengöra den och har en Kärcher terrasstvätt pcl 4 till min hjälp. Men vad för medel ska jag ha till stenen för att det ska bli rent? Har frågat 2 säljare och de vill så klart sälja dyra specialmedel..
Jag tror att det är enklare än så. :) Yes Diskmedel? Avfettning från Biltema? Stensåpa?

Vad säger expertisen? :)

• Våt markstensuppfart med grå och röda stenar, en del täckta av mossa/alger. Synliga färgkontraster där stenarna är fuktiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V viking22 skrev:
vad för medel ska jag ha till stenen för att det ska bli rent?
Vatten räcker antagligen vid högtryckstvätt.

Claes Sörmland
Skura med Yes tänker jag.

U
O O skrev:
Vatten räcker antagligen vid högtryckstvätt.
Då försvinner all fogsand, skurmaskin/borsta är bättre. Efter tvätt kan du ju behandla med taktvätt så kommer det hålla sig fräschare längre.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Då försvinner all fogsand, skurmaskin/borsta är bättre. Efter tvätt kan du ju behandla med taktvätt så kommer det hålla sig fräschare längre.
Gör taktvättsmedlet att smutsen inte fastnar lika lätt?

U
V viking22 skrev:
Gör taktvättsmedlet att smutsen inte fastnar lika lätt?
Nja, inte smuts som i damm/sand men den hindrar alger och mossa från att växa

• Gilla
viking22
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Då försvinner all fogsand, skurmaskin/borsta är bättre.
Jag skrev fel. Fokuserade på valet av medel och missade i hastigheten att det gällde en terrasstvätt. Alltså inte en högtryckstvätt. Sorry.

Vad jag menar är att man kan börja utan att blanda i någon slags "snake oil". Funkar det är det granterat skonsammast för miljön. Vatten räcker antagligen oavsett verktyg/borste/maskin.

• Gilla
viking22
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.