Hej. Jag har en F750 och i bruksanvisning står där att man ska rengöra spillkoppen ibland.
Finns det någon här som vet hur de ska gå till, finns inte så mycket plats att komma till på.
Tacksam för hjälp

20160320_071421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160320_071411.jpg
Skapa konto

Det såg inte helt lätt ut för dig. När är pannan installerad? Så här sitter min spillkopp, pannan är från -15. image.jpg
Skapa konto

Har inte gjort rent den själv än, men jag antar att man får klippa upp buntbandet som är fäst i den vita slangen...

Pannan är installerad i fjol. Men jag har en slang som går från spillkoppens övre del till avloppet, kanske meningen att de ska sköta sig själv men det står inget om de i instruktionen.

cg_1989 skrev:
Pannan är installerad i fjol. Men jag har en slang som går från spillkoppens övre del till avloppet, kanske meningen att de ska sköta sig själv men det står inget om de i instruktionen.
Jag har också det överlöpet, det syns (ganska dåligt) i bakkant på spillkoppen på bilden. Men oavsett så bör man nog ta bort koppen, min är i alla fall lite slemmig eller hur man ska uttrycka det.

Edit: de verkar ha monterat (vad jag antar är) cirkulationspumpen och spillkoppen tvärt om på våra pannor. Lustigt.

Redigerat:
Verkar vara lite lustigt😕.
Hoppas fler nibe f750 användare skriver hur de ser ut hos dom 😊

image.jpg
Skapa konto

Ser svårt ut hos mig med. Vår är från mars -15.

P
Montera bort front plåten så kommer ni åt bättre, 2 torx i nederkant lyft hela plåten uppåt och utåt.

j.f.s
Våran ser ut som på de krångliga bilbderna. Dvs en Grundfos pump som hindrar vägen.

Mailade Nibe och fråga, fick som svar
"Vi är medvetna om att det är trångt ,men jag skulle rekommendera dig att montera bort den stora frontluckan då blir där lite mera plats."

• Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
P
Om ni tycker det är trångt att rengöra spillkoppen..då är det sju resor värre att koppla in den rörmässigt :p

Ni som grejat med detta, om man råkar glömma att fylla koppen efter rengörning så hörs ett gurglande ljud när pumpen startas. Har jag lyckats dragit in luft i systemet genom detta?

Gurglandet kommer med största sannolikhet av att det sugs in luft i slangen från kondensaavloppet under förångaren. Det är inget farligt. Glöm dock inte att den slangen behöver rengöras då och då. Förmodligen viktigare än att rengöra själva spillkommen eftersom igensatt slang kan medföra att kondensvatten rinner ner i elektroniken.

Tack för hjälpen!

Tjena!

Livar upp tråden med min egen berättelse då den hjälpte mig när jag skulle göra rent min. Hade precis köpt kåken och det rann vatten från pump ned till golvbrunn. Förra ägaren insisterade på att det "ska vara så". Den gubben går inte...

Har också en med spillkoppen monterad längst bak och längst in bakom pumpen (såklart)

Det jag kunde göra var att ta av sidoplåten precis där koppen sitter. Två torx uppe och nere sedan svänga upp den som en dörr och skjuta på och lyfta av den. För att montera bort koppen så sitter det en torx på vänster sida av koppen skruva bort den och jucka av koppen (sitter med små plastfötter genom bottenplattan den står på) Klippte av buntbanet som höll fast slangen och tog bort och gjorde rent koppen.

Jag rekommenderar att göra detta åtminstonde ett par gånger om året för att hålla utloppet som går mot avlopp så slamfritt som möjligt. (förra ägaren hade försummat detta i flera år och hela avloppet var igensatt MEN! I med avloppsrens 5-6 gånger så var det som nytt)

//H

• Gilla
Galo och 1 till
  • Laddar…
H Hubbah skrev:
Tjena!

Livar upp tråden med min egen berättelse då den hjälpte mig när jag skulle göra rent min. Hade precis köpt kåken och det rann vatten från pump ned till golvbrunn. Förra ägaren insisterade på att det "ska vara så". Den gubben går inte...

Har också en med spillkoppen monterad längst bak och längst in bakom pumpen (såklart)

Det jag kunde göra var att ta av sidoplåten precis där koppen sitter. Två torx uppe och nere sedan svänga upp den som en dörr och skjuta på och lyfta av den. För att montera bort koppen så sitter det en torx på vänster sida av koppen skruva bort den och jucka av koppen (sitter med små plastfötter genom bottenplattan den står på) Klippte av buntbanet som höll fast slangen och tog bort och gjorde rent koppen.

Jag rekommenderar att göra detta åtminstonde ett par gånger om året för att hålla utloppet som går mot avlopp så slamfritt som möjligt. (förra ägaren hade försummat detta i flera år och hela avloppet var igensatt MEN! I med avloppsrens 5-6 gånger så var det som nytt)

//H
Vår F750 installerades i ett nytt hus 2013 och det står ingenting i instruktionsboken om att spillkoppen behöver rengöras. Vår spillkopp sitter långt bak till höger. Ditt tips att montera bort sidoplåten gjorde susen, utan detta hade det inte varit möjligt att få bort spillkoppen. Hade inte fixat detta utan din beskrivning - tack! Nu är spillkoppen rengjord och läckaget är borta. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.