Hej jag försökte att göra rent kopparrör med trosa och vinäger+salt men resultatet blev sämre än vad det har varit innan.
Kolla på bilden där övrest är rengört och nedrest är inte rört nånting

Hur ska jag göra?

• Två vertikala kopparrör, ett renrengjort upptill och ett icke rört nedtill, mot en beige bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kopparrör vertikalt monterade på en vägg. Det övre rörsegmentet visar resultatet efter rengöring med vinäger och salt; det nedre är orört.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En putsduk/scotch-brite är bra. Ytan blir matt men får en lyster.

Vad är det på kopparrören du vill ha bort?

Eller är det att du vill ha den rena kopparfärgen, då är det smärgelduk som gäller, men det kommer bara hålla sig någon vecka innan kopparrören har börjat oxidera igen om man inte lackar rören.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Real-House skrev:
En putsduk/scotch-brite är bra. Ytan blir matt men får en lyster.
Har du en länk var man kan hitta såna🙏

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det på kopparrören du vill ha bort?

Eller är det att du vill ha den rena kopparfärgen, då är det smärgelduk som gäller, men det kommer bara hålla sig någon vecka innan kopparrören har börjat oxidera igen om man inte lackar rören.
Hej jag vill behålla den färgen på kopparrör utan att måla, att ta bort smuts och den oönskad smuts

Som sagt, obehandlad koppar oxiderar ganska snabbt av bara luftfuktigheten, ännu snabbare om det kommer väta/fingeravtryck/etc.

Vill du ha ren koppar utan att måla/lacka så behöver du putsa rören "konstant".

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Som sagt, obehandlad koppar oxiderar ganska snabbt av bara luftfuktigheten, ännu snabbare om det kommer väta/fingeravtryck/etc.

Vill du ha ren koppar utan att måla/lacka så behöver du putsa rören "konstant".
Tack ! Konstant? Hur ofta? Vilken färg kan man använda med tanken att de blir varma när vi kör igång värmen?

Claes Sörmland
M Medo84 skrev:
Tack ! Konstant? Hur ofta? Vilken färg kan man använda med tanken att de blir varma när vi kör igång värmen?
Vanlig akryllack fungerar med värme. Det som används som golvlack och möbellack.

Nej jag vill gärna få tillbaka Blank i kopparrör

R
Att lacka koppar fungerar ett tag, men med åren så tappar even lackad koppar sin lyster. Och då är det ett h*v*te att få tillbaka den.

Att regelbundet putsa med exempelvis glanol (https://glanoldirekt.se/) är det enda jag tror fungerar.

Men det låter som rätt konstigt att hålla på och putsa sina vattenrör, speciellt när de är fästa med rätt tråkiga/ordinära vita plasthållare :)

• Gilla
Real-House och 1 till
  • Laddar…
Att köra ättika på kopparytor eller mässingsytor mm. innehållande koppar är nog den sämsta tillämpningen av 'husmorstips' med ättika man kan göra, och som TS nu har märkt...

Koppar är extra känsliga för 2 saker - ammoniak och ammoniumsalter och för ättiksyra och dess acetater (ättiksyrans salter)

Att få tillbaka färgerna är som redan skrivet att polera upp det - och polera, polera, polera över tiden...

Ett sätt att få bort de svarta oxiderna utan att samtidigt polera ytan är en ganska stark blandning saltsyra i vatten (och 1 droppe diskmedel i för att väta och bryta fettlager) - de löser de svarta oxiderna snabbt men löser väldigt långsamt på själva kopparen.

Skölj efter noga - och lägg helst någon väldigt tunn olja som skyddande lager efteråt - annars kommer det att mörkna igen.

Om man tycker att saltsyra är otäckt så kan man också prova med stark blandning med citronsyra i vatten - ev med en liten nypa koksalt i för att öka på farten. Det är samma sak här att kopparen som är oxiderad kommer att plockas upp av citrat-jonerna och lösas upp medans metallisk koppar kommer inte att lösas upp om det inte också fins en oxidationsmedel med samtidigt som väteperoxid

---

När man etsade kretskort så var man tvungen att ha en oxidationsmedel som väteperoxid i saltsyralösningen för att det skulle fräta av kopparen inom rimlig tid.

Yta som är renad med saltsyra eller slipats med stålull har har den riktiga kopparfärgen - dvs. mer åt rätt ljus rödrosa hållet utan ton av gult.

Det folk som ser som 'kopparfärg' annars är koppar med en tunn oxidlager som mörkar och gulnar ned det.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Att köra ättika på kopparytor eller mässingsytor mm. innehållande koppar är nog den sämsta tillämpningen av 'husmorstips' med ättika man kan göra, och som TS nu har märkt...

Koppar är extra känsliga för 2 saker - ammoniak och ammoniumsalter och för ättiksyra och dess acetater (ättiksyrans salter)

Att få tillbaka färgerna är som redan skrivet att polera upp det - och polera, polera, polera över tiden...

Ett sätt att få bort de svarta oxiderna utan att samtidigt polera ytan är en ganska stark blandning saltsyra i vatten (och 1 droppe diskmedel i för att väta och bryta fettlager) - de löser de svarta oxiderna snabbt men löser väldigt långsamt på själva kopparen.

Skölj efter noga - och lägg helst någon väldigt tunn olja som skyddande lager efteråt - annars kommer det att mörkna igen.

Om man tycker att saltsyra är otäckt så kan man också prova med stark blandning med citronsyra i vatten - ev med en liten nypa koksalt i för att öka på farten. Det är samma sak här att kopparen som är oxiderad kommer att plockas upp av citrat-jonerna och lösas upp medans metallisk koppar kommer inte att lösas upp om det inte också fins en oxidationsmedel med samtidigt som väteperoxid

---

När man etsade kretskort så var man tvungen att ha en oxidationsmedel som väteperoxid i saltsyralösningen för att det skulle fräta av kopparen inom rimlig tid.

Yta som är renad med saltsyra eller slipats med stålull har har den riktiga kopparfärgen - dvs. mer åt rätt ljus rödrosa hållet utan ton av gult.

Det folk som ser som 'kopparfärg' annars är koppar med en tunn oxidlager som mörkar och gulnar ned det.
Mina enkla försök med ättiksyra (Winberg 24%) och koppar/mässing gav olika resultat:
koppartrådar ledare från MK ilagd i syran gav noll förändring över månader
Mässingdel nyckelhålsrosett mörk av smuts och kanske oxider i ättikssyra --> väldigt fina mässingsytor och en mycket snygg blå vätska. Troligen en lösning av ett kopparsalt.
Olika andra mässingsdelar i ättika: vissa ytor blev väldigt blanka, andra helt svarta.
Jag behöver vässa experimenten med mer dokumentation så att man kan dra riktiga slutsatser. Kul är det!

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Mina enkla försök med ättiksyra (Winberg 24%) och koppar/mässing gav olika resultat:
koppartrådar ledare från MK ilagd i syran gav noll förändring över månader
Mässingdel nyckelhålsrosett mörk av smuts och kanske oxider i ättikssyra --> väldigt fina mässingsytor och en mycket snygg blå vätska. Troligen en lösning av ett kopparsalt.
Olika andra mässingsdelar i ättika: vissa ytor blev väldigt blanka, andra helt svarta.
Jag behöver vässa experimenten med mer dokumentation så att man kan dra riktiga slutsatser. Kul är det!
Prova att oxidera kopparen (tex med värme) - sedan 'svabba av' den oxiderande delen av kopparen med ättika tills oxiden är borta men utan att riktigt skölja av den ordentligt (dvs. finns spår av kopparacetat kvar) förvara sedan i utrymme som blir fuktig emellanåt - gör det helst på en större yta än en tråd.

Om du har lite salt i ättikan så kan saker börja hända då kloridjoner och koppar kan börja komplexbilda tillsammans med ättikan - men här krävs det också något som oxiderar om det skall ta mer av kopparen än just oxider på ytan.

koppars oxidering är en ytreaktion med luft och annat störande ämnen och samma skeenden kan inte skapas djupt nedsänkt i en vätska.

Att det angriper mässing har jag råkat på min pumpspruta där jag glömde en skvätt ogräsättika kvar i typ ett par veckor - plastpumpen med ventiler hade svällt av ättikan och kunde inte pumpa mer, mässingen hade helt korroderat igen med kopparärg och det är bara att kasta hela pumpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.