En av de regntunnor jag har är vid ett stuprör som inte går ner i dagvattenledning eller stenkista, utan när tunnan är full rinner den över - jo, jag har en vanlig trädgårdsslang så att vatten kan rinna av lite innan den blir full, men problemet jag har är att när det regnar mycket blir slangen för liten och det rinner över locket istället och då rinner vattnet in emot huset och det blir fuktigt i källaren innanför.

Jag förstår att lösningen ligger i att göra ett större hål med en större slang eller rör, men vore tacksam om någon har ett tips på en bra lösning, jag tänker att jag behöver ca 10cm. Tomten lutar ganska bra ut från huset, så det räcker egentligen att jag har någon slags "utkastare", skulle helst slippa en slang på gräsmattan. Takyta ca 45 kvm.

Tacksam för alla tips :)

C
Det går inte att fixa ett dagvattenavlopp där?
Är ju ett lagom sommarprojekt.

• Gilla
olabil
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det går inte att fixa ett dagvattenavlopp där?
Är ju ett lagom sommarprojekt.
Egentligen skulle jag vilja hitta en enkel lösning med typ en utkastare man monterar på tunnan och det går säkert att hitta på något, men tänkte kolla om någon gjort något liknande. Av någon anledning är inte vårt hus anslutet till dagvattenledningen när det byggdes på 40-/60-talet och nu får vi inte, utan måste ta hand om dagvattnet på egen tomt.

Men det påminner mig om att vi ju faktistkt har en stenkista i samma hörn, ett par meter ner i slänten, så du har rätt: man skulle kunna gräva så att dagvattnet går ner i stenkistan och sen köra en vanlig stuprörsanslutning. Känner redan lite ryggvärk bara jag tänker på det, men det är nog bästa lösningen trots allt - om stenkistan sväljer det... ska kolla med grävaren och se vad han tror och om han kommer ihåg varför vi inte gjorde så från början.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.