För mig så har det blivit så att jag har mera värme kvar vid eldning när jag har kört med nattsänkning.
Varför vet jag inte. Eftersom det borde gå åt lika mycket energi för att hålla huset varmt. Om man sänker 3 grader under natten och sparar några kw så borde de gå åt när man värmer huset igen.
Men här blir det inte så .. ska testa mera.
Varför vet jag inte. Eftersom det borde gå åt lika mycket energi för att hålla huset varmt. Om man sänker 3 grader under natten och sparar några kw så borde de gå åt när man värmer huset igen.
Då måste de va att med lägre temp inne = mindre förluster o de är det som blir vinsten av att sänka.. Eller 5%/grad mindre energi åt gång..Dem00niX skrev:För mig så har det blivit så att jag har mera värme kvar vid eldning när jag har kört med nattsänkning.
Kan de bli så om tempen är sänkt 3° 12 tim/dygn (18°) resterande 12 tim av dygnet 21° så spar man 7,5% om dessa 5%/grad stämmer.. :
Jo jag har begränsat mitt till ca60 grader max med.
Fast för mig blire inte "längre" mellan eldningarna utan mindre ved vid eldning.
Jag eldar samma tid varje dags typ. När jag kliver ur sängen efter en "god dags" sömn (nattarbetare).
Fast för mig blire inte "längre" mellan eldningarna utan mindre ved vid eldning.
Jag eldar samma tid varje dags typ. När jag kliver ur sängen efter en "god dags" sömn (nattarbetare).
Ni som använder shuntautomatik .
Hur gör ni om man ska få lika varmt i källaren som i övriga huset .
Som det är för mig nu fick jag 21 grader på övervåningen där givaren sitter och det jag ställt in den på men i gillestugan kryper temperaturen ner mot 18-19 grader, och jag tycker det är lite kallt
*frusen*
Som det är för mig nu fick jag 21 grader på övervåningen där givaren sitter och det jag ställt in den på men i gillestugan kryper temperaturen ner mot 18-19 grader, och jag tycker det är lite kallt
Det problemet har jag med. Fast jag har tur för jag har en kamin i gillestugan.
Så det löser sig.
En möjlig lösning är att montera innegivaren i det kallaste rummet. Sen ställa in resten av elementena. fast då har man tappat lite av värdet för shuntmotor med innegivare
Så det löser sig.
En möjlig lösning är att montera innegivaren i det kallaste rummet. Sen ställa in resten av elementena. fast då har man tappat lite av värdet för shuntmotor med innegivare
Sätt givaren i kallaste rummet o stryp de rum/radiatorer som blir för varma på returen.. Termostaterna på elementen kan du ha så de stryper vid nån grad varmare än du vill ha.. T.ex 21 grader i huset o radiator termostaten stänger vid 22-23 grader..Isacsson skrev:Ni som använder shuntautomatik .
Som det är för mig nu fick jag 21 grader på övervåningen där givaren sitter och det jag ställt in den på men i gillestugan kryper temperaturen ner mot 18-19 grader, och jag tycker det är lite kallt*frusen*
Lyfter en gammal tråd. Hoppas någon kommer att läsa.
Flyttade in igår i vårt nya hus. Det värms med pellets i CTC 1100 oljepanna. På den sitter en "mojäng" som säljaren inte hade en susning vad det var och som jag kommet fram till är en automix 20. Saken är den att givare sitter i källaren, och jag funderar på om det är så optimalt. Borde jag hellre flytta upp den till boutrymmet?
Nu har vi ju inte bott här alls länge men det har redan blivit lite springande och skruva på elementen. Detta borde man ju kunna komma undan med denna "mojäng". Vill heller inte ha det så varmt i källaren, känns onödigt att värma för mkt där.
Flyttade in igår i vårt nya hus. Det värms med pellets i CTC 1100 oljepanna. På den sitter en "mojäng" som säljaren inte hade en susning vad det var och som jag kommet fram till är en automix 20. Saken är den att givare sitter i källaren, och jag funderar på om det är så optimalt. Borde jag hellre flytta upp den till boutrymmet?
Nu har vi ju inte bott här alls länge men det har redan blivit lite springande och skruva på elementen. Detta borde man ju kunna komma undan med denna "mojäng". Vill heller inte ha det så varmt i källaren, känns onödigt att värma för mkt där.
Klicka här för att svara