Jag har läst alla möjliga inlägg och regler hos boverket och sotare, men ännu inte hittat svret på min fråga.

Måste hela kanalen vara isolerad, eller kan man köra vissa delar oisolerat?

Kan man tänka sig en mindre sträcka(30-40 cm) med exempelvis 100 mm spiro om resten är 125?

Anledningen är att det blir lite knixigt att montera köksfläkten med rak dragning av spiroröret (se bifogad bild).

Hålet sitter cirka 7 cm från väggen (takstol) och fläktens kanalinklädnad är 228 mm, vilket innebär att vi behöver svänga in röret litegrann, när det kommer igenom taket, och det enklaste hade ju varit att använda någon sorts flexslang.

• flakt_hal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt den imformation jag har fått av sotaren, så kan man istället för isolering (=mineralull) ha gipsinkldnad. Eller luftgap. Dvs om du har minst 30mm till brönnbart material så skulledet vara OK.

Men jag är inte riktigt med på vad du menar. Inne i köket den bit som går ner till fläkten skall den inte behöva vara isolerad. Kraven finns för att uncvika brandspridning. Om det börjar brinna i köket så gör det inte så mycket om det även börjar brinna i kanalinklädnaden. Men det får inte börja brinna i taket eller i rummet bredvid.

hempularen skrev:
Men jag är inte riktigt med på vad du menar. Inne i köket den bit som går ner till fläkten skall den inte behöva vara isolerad. Kraven finns för att uncvika brandspridning. Om det börjar brinna i köket så gör det inte så mycket om det även börjar brinna i kanalinklädnaden. Men det får inte börja brinna i taket eller i rummet bredvid.
Det är lite det jag undrar över.

Om man räknar från där innertaket börjar och uppåt så är jag helt med på att man skall ha isolerat.

Men den delen som går "inne i köket" så att säga behöver alltså inte vara isolerad? Men att man bör klä in takpanelen innanför "fläktkanalen" med något obrännbart isåfall?

Röret skall tydligen vara isolerat även genom hålet om hålet är i panel.

Sotaren hade för ett antal år sedan synpunkt på våret kök. Det var då et 70- tals kök med gamla kryddhyllan ovanför fläkten. Bakom kryddhyllan gick det en fläktsalang.

Dels var det krav på att hyllan måste kunna demonteras utan verktyg, helst skall den gå att slita bort med milt våld. Dessutom skall slangklämmorna till slangen vara av snäpptyp som går at tdemiontera utan verktyg.

Tanken är att om man får brand på spisen som sprider sig upp i fläkten (en inte helt ovanlig händelse) så skall man omdelbart kunna komma åt att slita bort slangen så att branden inte sprider sig upp i trumman. Frågan är väl hur många som har sinnesnärvaro att göra det i ett läge.

Om man överför det tänket på en modern fläktkåpa så borde det innebäraa att kpåpan som döljer slangen skall gå att få bort med handkraft.

När vi monterar så sätter vi aldrig isolering i köket, endast på vinden. Skulle inte rekomendera att ha en bit 100 rör det blir för stor strypning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.