Ska snart komma igång med mitt altanbygge, ca 9x4m.
Då jag inte vill ha en så hög altan och inte vill fästa något i grunden så kommer jag att lägga reglarna på markplattor längst in (se bild).
Funkar det att bygga så här och vad bör jag tänka på.
Bärlina 45x195 och reglar 45x145.
Då jag inte vill ha en så hög altan och inte vill fästa något i grunden så kommer jag att lägga reglarna på markplattor längst in (se bild).
Funkar det att bygga så här och vad bör jag tänka på.
Bärlina 45x195 och reglar 45x145.
Är det betongplattor du lägger reglarna på bör du ha ett fuktskydd, tjärpapp tex. Annars riskerar du att fukt tränger upp i träet från betongplattorna. Leca har nog en bättre dränerande förmåga, betongplattor suger upp vatten.
Finns det normalt takskägg över trallen så funkar det fint med vanliga betongplattor men som Pixelmir påpekar. Lägg lite tjärpapp eller annat fuktskydd mellan.
Lite beroende på vilket väderstreck den ska ligga så kör inte första brädan längs med huset, kloss intill. "Ventilationen" och möjligheten att hålla rent och snyggt ökar därmed.
Lite beroende på vilket väderstreck den ska ligga så kör inte första brädan längs med huset, kloss intill. "Ventilationen" och möjligheten att hålla rent och snyggt ökar därmed.
Klicka här för att svara