Vårt 60-tals hus har några meter balkongräcke där väder och vind ligger på värst det blivit nedgånget och är i stort behov av renovering. Min första tanke var att byta ut men dimensionen är 40 x 120 mm och inte standard 45 x 120. Jag har inte tillgång till någon maskinhyvel eller annat verktyg som kan ta bort 5 mm på långa stycken... Kan man rädda befintlig regel på något sätt eller är den helt "förlorad"? Några tips på vad bäst göra?

• Trähandräcke utomhus med slitage, grenar i bakgrunden, oskarp naturscen nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Vårt 60-tals hus har några meter balkongräcke där väder och vind ligger på värst det blivit nedgånget och är i stort behov av renovering. Min första tanke var att byta ut men dimensionen är 40 x 120 mm och inte standard 45 x 120. Jag har inte tillgång till någon maskinhyvel eller annat verktyg som kan ta bort 5 mm på långa stycken... Kan man rädda befintlig regel på något sätt eller är den helt "förlorad"? Några tips på vad bäst göra?
Kan du inte bara byta alla överliggare till 120x45?

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Googla överliggare räcke så hittar du massor av varianter i olika storlek. Att få tag på exakt 120*40 ser jag som osannolikt så du får byta ut överliggaren på hela räcket.
En vanlig regel kommer ruttna ganska fort.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för snabbt svar - räcket är totalt mer än 15 meter så känns lite overkill att byta alltihop men det är förstås en möjlighet...
Vad är speciellt med "överliggare" (viste innan detta svar bara att man kan kalla studenter som inte blir klara i tid överliggare :) ) som gör att de skulle hålla längre än en regel? Menar du att man skall välja en impregnerad då??
De som sitter på räcket idag är inte impregnerade och har med ommålning med några års mellanrum hållit bra sedan huset byggdes i början på 60-talet (det är ett tak över som tar det mesta regnet) förutom på sidan mot sjön som min bild visar.

Behövs inte vara impregnerad regel, tvätta och olja in med jämna mellanrum. Om du målar med tät färg kommer den spricka och blir fuktskadad med tiden.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…

Bästa svaret

Överliggare är konvexa på ovansidan så att vatten rinner bort lättare.
Rädda är svårt men om du menar att förlänga livet på den fungera med linoljekitt i sprickorna

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.