Stefan N skrev:
tjälden pool man gjuter mellan väggarna (pelare) , det går åt 1,4kb betongStefan N skrev:
Jag behövde hjälp med att ha ett recept för betong ,där man blandar själv cement stenmjöl0-4 och makadam 8-16
Alla skickade olika och skrev olika men det verkar so att ingen har kunskap med att blanda själv från grunden , alla kör med färdiga betong säckar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Att man inte blandar från grunden när det är konstruktioner har redan förklarats. Du har svårt att bestämma fukthalt i ballast och då veta exakt hur mycket vatten du skall ha.N Nidde_mr skrev:tjälden pool man gjuter mellan väggarna (pelare) , det går åt 1,4kb betong
Jag behövde hjälp med att ha ett recept för betong ,där man blandar själv cement stenmjöl0-4 och makadam 8-16
Alla skickade olika och skrev olika men det verkar so att ingen har kunskap med att blanda själv från grunden , alla kör med färdiga betong säckar.
Är det inte så noga med hållfasthet så blandar många cement och grus och gör sin egen betongmix.
Därför bestämde jag mig för att köpa färdiga säckar så skipper jag huvudvärk och problem i framtiden, sen kan jag göra min egen betongmix till annat iställetR Robert-san01 skrev:
Min far lärde mig att ta så lite vatten som möjligt. Dvs blanda i vatten tills det är bara precis så löst att man får i betongen i formen.
Rätt eller fel vet jag inte men det har funkat för oss och det funkar oavsett om man har blöt eller torrt grus.
Efter några omgångar har man måttet och kan hinka i lagom mängd direkt.
Rätt eller fel vet jag inte men det har funkat för oss och det funkar oavsett om man har blöt eller torrt grus.
Efter några omgångar har man måttet och kan hinka i lagom mängd direkt.
Här har du ett recept som funkar. Kanske vill du använda lite mer cement eftersom du använder stenmjöl, men på det hela taget så lär det fungera. Eller så köper man bara grovbetong på säck och häller i vatten.....
https://www.byggahus.se/forum/threa...man-blandar-betong.328216/page-3#post-3110410
https://www.byggahus.se/forum/threa...man-blandar-betong.328216/page-3#post-3110410
Klicka här för att svara