Byggahus.se
Hej!
Håller på att gå igenom alla avdrag för husförsäljningen och har läst och läst och läst diverse guider både på Skatteverket och andra sidor som lawline etc, men likväl blir jag inte klok på en sak.

Jag förstår vad som avses med förbättrande åtgärder, antingen byggnation av något nytt, då avdraget är för hela kostnaden, eller byte av något till något av bättre kvalitet, då man får dra av för mellanskillnaden mellan den gamla standarden och den nya, bättre standarden.

Men, när det gäller rent underhåll så är det väldigt tvetydigt. På vissa sidor står det att man får dra av för t ex vitvaror som köpts de senaste 5 åren. Punkt. Men på andra sidor står det att avdrag för vitvaror bara får göras - inklusive de inköpa de senaste 5 åren - om de resulterat i bättre standard än vid köpet - men om så är fallet så är det ju inget underhåll utan räknas som en grundförbättring. Så jag tycker det är helt motsägelsefullt? Med andra ord: Om underhåll året innan försäljning ska vara avdragsgillt så måste det vara en förbättring?? Varför finns ens kategorin underhåll då?
(Tja, en nyköpt fungerande kyl är förvisso bättre än en trasig kyl. :) Men inte bättre än när den gamla kylen köptes, så det räknas nog inte.)

I Skatteverkets egen guide där man kan fylla i sina förbättringar så klassificerar man dem utifrån om de är förbättringar, vad de kostat, ev merkostnad etc. Men vad man än fyller i så kan man inte få någon post från t ex 2021 att räknas som "underhåll", t ex då inköp av ny diskmaskin strax innan försäljning.
https://www.skatteverket.se/privat/...hnybyggnad.4.6d02084411db6e252fe80009228.html

Och på erikolsson.se står det

> Du kan dra av för underhåll och reparationer upp till fem år tillbaka i tiden. Tänk dock på att > renoveringskostnaderna måste ha överstigit 5 000 kronor under det kalenderår som förbättringarna gjordes. Det > är också viktigt att förändringarna måste ha resulterat i ett bättre skick än vid köptillfället. Du kan exempelvis > inte få avdrag för förändringar av en nyproduktion.
> Exempel på renoveringar, reparationer och underhåll:
> - Byte av vitvaror

lawline står det något liknande, att den nya vitvaran måste ha väsentligt bättre standard än den som fanns vid köptillfället.

Även Skatteverkets guide lutar jag åt styrker att jag INTE får göra avdrag för den nyinköpta diskmaskinen:
https://www.skatteverket.se/privat/...nerochunderhall.4.12815e4f14a62bc048f627.html :

... Du som har sålt en bostad 2022 får göra avdrag för utgifter som du har haft under åren 2017 till och med 2022.
[ ... ] renoverar köket, till exempel byter vitvaror, skåp, bänkar och luckor utan att utöka antalet skåp och bänkar

Reparationer och underhåll måste ha gjort att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Det innebär att du inte kan få avdrag för reparationer och underhåll om bostaden var nybyggd vid köpet.


Likväl har mäklare m fl sagt till mig att de nya vitvarorna som inköptes 2018-2021 kan dras av i sin helhet. Jag lutar åt att detta helt enkelt är fel? Enbart om t ex kylen haft någon ny finess som ismaskin el dyl så hade jag kunnat dra av den del av kylens kostnad som just ismaskinen beräknas ha resulterat i för merkostnad?
 
H henhal skrev:
(Tja, en nyköpt fungerande kyl är förvisso bättre än en trasig kyl. :) Men inte bättre än när den gamla kylen köptes, så det räknas nog inte.)
en ny är bättre drar i regel mindre ström
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T tergo skrev:
en ny är bättre drar i regel mindre ström
Det är t o m listat hos Skatteverket som icke giltigt skäl:
Material eller produkter som har fått bättre standard enbart på grund av den tekniska utvecklingen räknas däremot inte till den här kategorin. Det gäller till exempel om du har bytt ut ett standardkylskåp mot ett nytt standardkylskåp med samma funktioner, även om det nya har lägre elförbrukning.
 
H henhal skrev:
Likväl har mäklare m fl sagt till mig att de nya vitvarorna som inköptes 2018-2021 kan dras av i sin helhet. Jag lutar åt att detta helt enkelt är fel?
Mäklare är väl inte att lita på. Följ Skatteverkets regler.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du har missförstått. Allt de senaste fem åren är avdragsgillt, då är det inga krav på standardhöjning för att avdrag ska få göras.

Har det dock gått mer än fem år krävs det att det är en standardhöjning för att vara avdragsgillt. Byttes ett kylskåp 2016 är det alltså inte avdragsgillt. Men fanns inget kylskåp före 2016 så var det standardhöjande att skaffa ett, varför det då räknas som avdragsgillt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har missförstått. Allt de senaste fem åren är avdragsgillt, då är det inga krav på standardhöjning för att avdrag ska få göras.

Har det dock gått mer än fem år krävs det att det är en standardhöjning för att vara avdragsgillt. Byttes ett kylskåp 2016 är det alltså inte avdragsgillt. Men fanns inget kylskåp före 2016 så var det standardhöjande att skaffa ett, varför det då räknas som avdragsgillt.
Det är så jag fick berättat, men hittar som sagt ingen källa som stöder det. Skatteverkets egen sida motsäger det. Har du någon källa?
 
Fairlane
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket och fråga. De är bra att ha att göra med. Många är oroade och tror att Skatteverket bara kommer försöka ta varenda krona av en, men de jobbar på att det blir rätt enligt reglerna.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket och fråga. De är bra att ha att göra med. Många är oroade och tror att Skatteverket bara kommer försöka ta varenda krona av en, men de jobbar på att det blir rätt enligt reglerna.
Absolut, planen är att hänga på låset, eh luren, imorgon bitti. Men ville höra här med då jag tänkte att många varit igenom samma sak.
 
45 kap. 12 § andra stycket inkomstskattelagen. Formellt måste alltså fastighetsdelen vara i bättre skick än vid köpet, så stod det ett nytt kylskåp i huset vid köpet och det står ett nytt där nu med så är det ju strängt taget ingen förbättring. Men köpte man huset med ett gammalt eller defekt kylskåp så är det en förbättring. Samma sak med en nymålad fasad eller vad det vara månde.

Bevisläget för den som hävdar att ett sådant förbättringsarbete inte ska räknas är svårt, om det inte var ett sprillans nytt hus man köpte.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
45 kap. 12 § andra stycket inkomstskattelagen. Formellt måste alltså fastighetsdelen vara i bättre skick än vid köpet, så stod det ett nytt kylskåp i huset vid köpet och det står ett nytt där nu med så är det ju strängt taget ingen förbättring. Men köpte man huset med ett gammalt eller defekt kylskåp så är det en förbättring. Samma sak med en nymålad fasad eller vad det vara månde.

Bevisläget för den som hävdar att ett sådant förbättringsarbete inte ska räknas är svårt, om det inte var ett sprillans nytt hus man köpte.
Tack. Detta är ju i linje med det jag hittat, och strider mot det som påstås från andra tråden.
Det handlar dessutom just om ett hus som köptes nybyggt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.