Vi skall börja bygget av vårt fritidshus om ett par månader och nu vill husleverantören att vi säkrar upp med en spärrförbindelse, dock så har Skandiabanken mig veterligen ingen möjlighet att erbjuda detta, och då vi inte kommer att låna pengar i form av byggkreditiv eller liknande så går den möjligheten inte heller.

Kan man teckna ett konto med spärrförbindelse i valfri storbank och föra över beloppen dit, eller finns det andra alternativ?

Vad är kostnaden för en spärrförbindelse?

Åsa Lund
Ta kontakt med Skandiabanken. De kan nog hjälpa dig, detta kan ju inte vara första gången frågan kommer upp?

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
Skall höra med dem - de körde lite helgstängt, men är nog tillbaks imorgon.

Vi hade samma situation där husleverantören krävde en spärrförbindelse men vi behövde inte ta några lån. Swedbank löste det genom en kontospärr istället och för oss så kostade det inget alls.

Har nu chattat med Skandiabanken och de erbjuder inte spärrförbindelse utan hänvisar till annan bank i sånt fall, tråkigt men sant då vi båda har våra konton, lån mm hos Skandiabanken.

Någon som sitter med aktuella uppgifter på vilka banker som erbjuder detta?

Vet inte om de har det, men min uppfattning är att Handelsbanken har en bra i ställning till sina kunder och löser det mesta.

Många av 'storbankerna' har nog detta, men ser gärna att man blir helhetskund vilket jag vill undvika då vi är nöjda med Skandiabanken bortsett från denna detalj.

Borde inte vara rocket science för bankerna att få låna 2,7 mkr av oss under ett halvår utan krav på ränta kan man ju tycka.

En liten uppdatering för framtida husbyggare som inte har möjlighet att teckna spärrförbindelse via sin bank.

Vi har fått en Garanti för Förskott via Moderna Garanti via Götenehus/Värsåsvillans initiativ.

I korta drag så innebär det att vi har fått en garanti och på så vis har möjlighet att förskottsbetala 100% av beloppet till husleverantören samtidigt som vi har en garanti för att beloppet återbetalas om huset inte skulle levereras.

Undertecknat försäkringsbolag går härmed gentemot beställaren i borgen såsom för egen skuld för återbetalning av förskott enligt försäkrat avtal följande belopp (dvs. 100% av fakturerat belopp för totalentreprenad).

Garantin reduceras till 30% av totalbeloppet 2021-04-07 (vilket i vårt fall är 14 dagar efter att huset lämnar fabrik), så strular det till där så måste man ställa ersättningsanspråk innan detta datum.

Garantin förfaller i sin helhet 2021-08-22, så dår får man hoppas att huset är 100% klar och slutbesiktigad - annars får man gå på där så man inte missar något.

Tipset är således om ni hamnar i en likande situation att föreslå för er husleverantör att de tecknar en liknande försäkring mot att de får förskottsbelopp i de fall som betalning enligt traditionell modell med lyft inte går att lösa.

Jag är så nyfiken om @Stampen tycker att upplägget med Moderna Garanti fungerade som ni tänkt?

Vi står i precis samma situation med SBAB som nuvarande bank och har sålt vårt hus och vill investera vinstkapital i ett nytt hus (Götenehus). Tomten är delvis betald med lån och vi var klara för att signera kontrakt med husleverantör, så när som, jag ville bara kolla upp med banken att de hade någon alternativ tjänst till spärrförbindelse. Jag kontaktade både SBAB och Nordea, ingen av dessa banker vill/kan hjälpa till med detta. SBAB hade jag inte räknat med men Nordea hade ett konstigt sätt att resonera. Tjänsten finns men det är för specialkunder/helkunder och att ta ett byggnadskreditiv och pytsa tillbaka pengar efter varje betalning fick vi inte göra. Trots att de listat möjligheten på sin hemsida: "Du kan sätta in pengar när du vill så att krediten minskar" .

Jag har precis mejlat säljaren för att se om görbart att använda ett finansiellt institut istället för bank. Får se vad han svarar.

J jele skrev:
Jag är så nyfiken om @Stampen tycker att upplägget med Moderna Garanti fungerade som ni tänkt?

Vi står i precis samma situation med SBAB som nuvarande bank och har sålt vårt hus och vill investera vinstkapital i ett nytt hus (Götenehus). Tomten är delvis betald med lån och vi var klara för att signera kontrakt med husleverantör, så när som, jag ville bara kolla upp med banken att de hade någon alternativ tjänst till spärrförbindelse. Jag kontaktade både SBAB och Nordea, ingen av dessa banker vill/kan hjälpa till med detta. SBAB hade jag inte räknat med men Nordea hade ett konstigt sätt att resonera. Tjänsten finns men det är för specialkunder/helkunder och att ta ett byggnadskreditiv och pytsa tillbaka pengar efter varje betalning fick vi inte göra. Trots att de listat möjligheten på sin hemsida: "Du kan sätta in pengar när du vill så att krediten minskar" .

Jag har precis mejlat säljaren för att se om görbart att använda ett finansiellt institut istället för bank. Får se vad han svarar.
Japp, det funkade bra med Modernas Garantiförsäkring. Götenehus skötte den delen av husbygget bra, blev lite förseningar så de fick förlänga garantin med ett par veckor.

I övrigt så känner jag igen mig i din situation fullt ut, storbankerna vill inte hålla på med spärrförbindelser etc. utom till sina "helhetskunder" och då vill de se att man varit helhetskund i ett par månader innan (bolån, lönekonto, sparande etc.) så de kan man ju glömma. Nischbankerna har inte denna typen av tjänster och vill bara belåna färdiga hus etc.

Jag skulle rekommendera att du pratar med säljaren, det är nog Soveig på huvudkontoret som sköter det praktiska i kontakten med Moderna - det var Götenehus som stod för kostnaden för garantin i vårt fall.

Stort tack!! Oerhört värdefull info du delade med dig om.
Då ska jag också se över möjligheten att få husleverantör att stå för garantin.

Upplägget att förskottsbetala, finns det erfarenhet av på forumet:

https://www.byggahus.se/forum/threads/karlsonhus-erfarenheter.172115/

Nu var det en katastrof, där det inte fanns någon garant. Så det är inte riktigt samma situation som här.

Tråden jag länkade till är på 40 sidor, men i sammandrag, så byggde TS där med Karlsson hus. De kunde betala kontant. Karlsonhus ville ha en bankganti, vilket de inte kunde få av sin nich bank. Då "löstes" det genom en förskottsbetalning på 3 milj eller så. Någon dag efter förskottsbetalningen försatte sig Karslonhus i konkurs. Min reflektion är lite att ett bolag får inte bedriva verksamhet om man är på obestånd. Och om ett företag med en årsomsättning på 16 milj, inte är på obestånd ena dagen, sedan får in drygt 3 milj. Så borde de inte kunna vara på obestånd direkt efter den inbetalningen...

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
H hempularen skrev:

[länk]

Nu var det en katastrof, där det inte fanns någon garant. Så det är inte riktigt samma situation som här.

Tråden jag länkade till är på 40 sidor, men i sammandrag, så byggde TS där med Karlsson hus. De kunde betala kontant. Karlsonhus ville ha en bankganti, vilket de inte kunde få av sin nich bank. Då "löstes" det genom en förskottsbetalning på 3 milj eller så. Någon dag efter förskottsbetalningen försatte sig Karslonhus i konkurs. Min reflektion är lite att ett bolag får inte bedriva verksamhet om man är på obestånd. Och om ett företag med en årsomsättning på 16 milj, inte är på obestånd ena dagen, sedan får in drygt 3 milj. Så borde de inte kunna vara på obestånd direkt efter den inbetalningen...
Ja, jag har sett varningarna om Karlson hus i andra trådar och jag håller helt med om riskerna med förskottsbetalning. Vi kommer inte gå vidare med detta om inte vår säkerhet som köpare beaktas i garantiskrivelsen liksom den verkar ha gjort för Stampen.

• Gilla
Stampen
  • Laddar…
H hempularen skrev:

[länk]

Läste även jag (hela) den tråden och det var ju verkligen ett tragiskt läge för beställaren. Man måste helt enkelt ha garantier för färdigställande etc. det finns inget "ja men de är ju så himla stora" för allt kan hända och då vill man inte stå med brallorna nere och fordringar på miljoner på ett bolag som banker, skatt mfl. också har fordringar på.

@jele - fick ni ordning på någon garanti?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.