1 481 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Reavinst?
Vi 2 har sålt en gemensamt ägd sommarstuga. Är ju en viss summa man får dra av/år. Men om var o en drar av hälften av summan man lagt ut på förbättring o renovering kommer man inte upp i summan som om en gjort avdragen. Hur gör man bäst? Ska en dra av allt o en inget? Någon kanske har ett råd att ge?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Har lite svårt att förstå vad du menar.
Om person A drar av hälften av de avdragsgilla kostnaderna och person B också hälften så har man ju tillsammans dragit av samma kostnader som om person A drar av alltihop.
Om person A drar av hälften av de avdragsgilla kostnaderna och person B också hälften så har man ju tillsammans dragit av samma kostnader som om person A drar av alltihop.
Jo, men delar man på 10 000 blir det 5000 var. Avdragsgillt belopp/år är 10 000. Delat kommer ingen upp till 10 000. Så menar jagBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag föreslår att du ringer och frågar Skatteverket, de brukar vara vänliga och ge tillförlitliga svar: https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss.4.71004e4c133e23bf6db800079651.html
Jag tycker att frågan var fullt begriplig. De totala åtgärderna måste över ett tröskelbelopp under året för att vara avdragsgilla. TS undrar om det gäller per person och om det i så fall går att lägga hela avdraget på en person.
Jag tror att tröskelvärdet är per fastighet. Delat ägande är ju väldigt vanligt. Men det säkraste är att ringa och fråga.
Jag tror att tröskelvärdet är per fastighet. Delat ägande är ju väldigt vanligt. Men det säkraste är att ringa och fråga.
TackJetkokos skrev:
Härligt du förstod vad jag menade precis! Jag lyder rådet o ringer.D Daniel 109 skrev:Jag tycker att frågan var fullt begriplig. De totala åtgärderna måste över ett tröskelbelopp under året för att vara avdragsgilla. TS undrar om det gäller per person och om det i så fall går att lägga hela avdraget på en person.
Jag tror att tröskelvärdet är per fastighet. Delat ägande är ju väldigt vanligt. Men det säkraste är att ringa och fråga.
Klicka här för att svara