Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Reavinst?

1. F
    Medlem · 13 inlägg

fredkulla

Medlem
    Vi 2 har sålt en gemensamt ägd sommarstuga. Är ju en viss summa man får dra av/år. Men om var o en drar av hälften av summan man lagt ut på förbättring o renovering kommer man inte upp i summan som om en gjort avdragen. Hur gör man bäst? Ska en dra av allt o en inget? Någon kanske har ett råd att ge?

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 598 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Har lite svårt att förstå vad du menar.
    Om person A drar av hälften av de avdragsgilla kostnaderna och person B också hälften så har man ju tillsammans dragit av samma kostnader som om person A drar av alltihop.

3. F
    Medlem · 13 inlägg

fredkulla

Medlem
    Jo, men delar man på 10 000 blir det 5000 var. Avdragsgillt belopp/år är 10 000. Delat kommer ingen upp till 10 000. Så menar jag;)

4. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 598 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    • Laddar…
  5. Hemmakatten
    Medlem · 12 246 inlägg
    Men det är väl sjävklart! Ett delat belopp är självklart hälften. Kan aldrig bli mer än hälften. Förstår inte TS fråga.

6. D
    Besserwisser · E · 21 341 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag tycker att frågan var fullt begriplig. De totala åtgärderna måste över ett tröskelbelopp under året för att vara avdragsgilla. TS undrar om det gäller per person och om det i så fall går att lägga hela avdraget på en person.

Jag tror att tröskelvärdet är per fastighet. Delat ägande är ju väldigt vanligt. Men det säkraste är att ringa och fråga.

7. Jetkokos
    Elektroniktokig · Västmanland · 667 inlägg

Jetkokos

Elektroniktokig
    Vinst/förlust beräknas för hela fastigheten och fördelas sedan på ägare enligt respektive andel.

Är för övrigt inte tröskeln för förbättringsåtgärder vid 5000 kr?

8. F
    Medlem · 13 inlägg

fredkulla

Medlem
    Tack
    Härligt du förstod vad jag menade precis! Jag lyder rådet o ringer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.