Vi 2 har sålt en gemensamt ägd sommarstuga. Är ju en viss summa man får dra av/år. Men om var o en drar av hälften av summan man lagt ut på förbättring o renovering kommer man inte upp i summan som om en gjort avdragen. Hur gör man bäst? Ska en dra av allt o en inget? Någon kanske har ett råd att ge?
 
BirgitS
Har lite svårt att förstå vad du menar.
Om person A drar av hälften av de avdragsgilla kostnaderna och person B också hälften så har man ju tillsammans dragit av samma kostnader som om person A drar av alltihop.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har lite svårt att förstå vad du menar.
Om person A drar av hälften av de avdragsgilla kostnaderna och person B också hälften så har man ju tillsammans dragit av samma kostnader som om person A drar av alltihop.
Jo, men delar man på 10 000 blir det 5000 var. Avdragsgillt belopp/år är 10 000. Delat kommer ingen upp till 10 000. Så menar jag;)
 
Hemmakatten
Men det är väl sjävklart! Ett delat belopp är självklart hälften. Kan aldrig bli mer än hälften. Förstår inte TS fråga.
 
Jag tycker att frågan var fullt begriplig. De totala åtgärderna måste över ett tröskelbelopp under året för att vara avdragsgilla. TS undrar om det gäller per person och om det i så fall går att lägga hela avdraget på en person.

Jag tror att tröskelvärdet är per fastighet. Delat ägande är ju väldigt vanligt. Men det säkraste är att ringa och fråga.
 
  • Gilla
fredkulla och 1 till
  • Laddar…
Vinst/förlust beräknas för hela fastigheten och fördelas sedan på ägare enligt respektive andel.

Är för övrigt inte tröskeln för förbättringsåtgärder vid 5000 kr?
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Vinst/förlust beräknas för hela fastigheten och fördelas sedan på ägare enligt respektive andel.

Är för övrigt inte tröskeln för förbättringsåtgärder vid 5000 kr?
Tack
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att frågan var fullt begriplig. De totala åtgärderna måste över ett tröskelbelopp under året för att vara avdragsgilla. TS undrar om det gäller per person och om det i så fall går att lägga hela avdraget på en person.

Jag tror att tröskelvärdet är per fastighet. Delat ägande är ju väldigt vanligt. Men det säkraste är att ringa och fråga.
Härligt du förstod vad jag menade precis! Jag lyder rådet o ringer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.