Byggahus.se
Hej

Ska till att köpa ut min bror från min bror som vi kommer få i gåva av våra föräldrar. Det handlar om rätt mycket pengar då stugan ligger vid en sjö. Jag sitter och försöker räkna ut vad den latenta reavinstskatten är så vi kan dra ifrån det från marknadsvärdet.

Stugan köptes som en arrendetomt för 25000:- många år senare köptes tomten loss. Blir anskaffningsvärdet som jag ska använda i beräkningen bägge kostnaderna tillsammans?
 
Claes Sörmland
J JoMaV skrev:
Hej

Ska till att köpa ut min bror från min bror som vi kommer få i gåva av våra föräldrar. Det handlar om rätt mycket pengar då stugan ligger vid en sjö. Jag sitter och försöker räkna ut vad den latenta reavinstskatten är så vi kan dra ifrån det från marknadsvärdet.

Stugan köptes som en arrendetomt för 25000:- många år senare köptes tomten loss. Blir anskaffningsvärdet som jag ska använda i beräkningen bägge kostnaderna tillsammans?
Låter rätt, det enda som är lite speciellt i ditt fall är att anskaffningskostnaden är uppdelad på två inköpspris som är separerade i tiden, en för byggnaden och en för fastigheten. Men helt ovanligt är det ju inte, först köper man en fastighet och något år senare bygger man ett hus på den för ett visst inköpspris.
 
Får ni fastigheten i gåva båda två så blir det i gen latent reavinstskatt, utan din bror kommer få skatta på det (marknads-)värde som han säljer sin halva till dig för.

Det finns andra upplägg, som att du köper fastigheten till halva marknadsvärdet av dina föräldrar och din bror sen får de pengarna i gåva av föräldrarna som leder till att det blir uppskjuten skatt på hela beloppet, men era föräldrar måste då tänka till om ni vill skjuta skatten framför er.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Får ni fastigheten i gåva båda två så blir det i gen latent reavinstskatt, utan din bror kommer få skatta på det (marknads-)värde som han säljer sin halva till dig för.

Det finns andra upplägg, som att du köper fastigheten till halva marknadsvärdet av dina föräldrar och din bror sen får de pengarna i gåva av föräldrarna som leder till att det blir uppskjuten skatt på hela beloppet, men era föräldrar måste då tänka till om ni vill skjuta skatten framför er.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Får ni fastigheten i gåva båda två så blir det i gen latent reavinstskatt, utan din bror kommer få skatta på det (marknads-)värde som han säljer sin halva till dig för.

Det finns andra upplägg, som att du köper fastigheten till halva marknadsvärdet av dina föräldrar och din bror sen får de pengarna i gåva av föräldrarna som leder till att det blir uppskjuten skatt på hela beloppet, men era föräldrar måste då tänka till om ni vill skjuta skatten framfö
Tack för svar. Det rörde dock till i mitt huvud då jag hade tolkat det på helt annat sätt när jag läst runt på nätet. Alla jurister som skriver svar till folk skriver att formeln för att räkna ut vad jag ska ge min bror när jag köper ut honom är:

3750000 (marknadsvärde) minus 720000 (latent reavinstskatt) = 3 030 000:- och sen delat på två: 1 515000 till min bror.

Har jag tänkt fel kring den uträkningen?
 
Formeln är det inget fel på, men jag gissar att det är arvsskiften du läser om då.

Vid ett arvsskifte, eller en bodelning, löser man ut fastigheten ur boet och betalar för det. Om du och din bror äger fastigheten ihop blir det inte samma sak.

Men som sagt, ni kan lösa situationen så att utfallet blir detsamma, men då måste du köpa fastigheten till underpris av dina föräldrar.

Det du gör då är alltså att köpa hela fastigheten för 1,515 Mkr av föräldrarna och att dessa sen ger dessa pengar till din bror. Då har ni fått lika mycket, och du får med hela den uppskjutna skatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Formeln är det inget fel på, men jag gissar att det är arvsskiften du läser om då.

Vid ett arvsskifte, eller en bodelning, löser man ut fastigheten ur boet och betalar för det. Om du och din bror äger fastigheten ihop blir det inte samma sak.

Men som sagt, ni kan lösa situationen så att utfallet blir detsamma, men då måste du köpa fastigheten till underpris av dina föräldrar.

Det du gör då är alltså att köpa hela fastigheten för 1,515 Mkr av föräldrarna och att dessa sen ger dessa pengar till din bror. Då har ni fått lika mycket, och du får med hela den uppskjutna skatten.
Okej, tack för svar,trodde inte det var skillnad på gåva och arv men då har jag lärt mig något. Jag är något trög nu men innnebär det att föräldrarna betalar reavinst när jag köper av dom? Kan du utveckla den där sista meningen vore det kanon. 🙃😁 (jag har läst 3 poäng skoljuridik men fattar ändå inte)
 
Så länge som du köper under taxeringsvärdet så blir det ingen beskattning för föräldrarna, utan den förs vidare till dig, och du skjuter den på framtiden.

Då taxeringsvärdet ska vara ca 75 % av marknadsvärdet så borde en köpeskilling på 50 % (eller mindre ändå då den reducerats med skatten) vara under det med marginal även om taxeringsvärdet skulle vara lite lågt.
 
J JoMaV skrev:
Okej, tack för svar,trodde inte det var skillnad på gåva och arv men då har jag lärt mig något. Jag är något trög nu men innnebär det att föräldrarna betalar reavinst när jag köper av dom? Kan du utveckla den där sista meningen vore det kanon. 🙃😁 (jag har läst 3 poäng skoljuridik men fattar ändå inte)
Du skrev att du skulle köpa ut din bror. Då blir det skatt. Om du i stället betalar en summa som motsvara halva värdet till dina föräldrar så räknas det som gåva och det blir ingen skatt. De kan sedan ge den summan till din bror.
 
J JoMaV skrev:
trodde inte det var skillnad på gåva och arv
Det är det, för att krångla till det onödigt mycket, egentligen inte. Problemet om ni får halva var är att det blir två transaktioner.

1. Du och din bror får varsin halv fastighet och tar över hälften var av föräldrarnas latenta skatt.

2. Du köper en halv fastighet av din bror till marknadspris. Då måste han betala sin halva av skatten.

Det är steg två ni vill undvika enligt regeln skattar bäst som skattar sist.
 
Det skulle bli samma sak vid ett arv.
 
D Daniel 109 skrev:
Det skulle bli samma sak vid ett arv.
Teoretiskt sett (vilket jag vet är det du bryr dig om) ja, men där har man mellansteget dödsbo och löser man upp ett sådant är det i praktiken lättare att göra rätt. TS googlande skvallrar om inte annat om det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Teoretiskt sett (vilket jag vet är det du bryr dig om) ja, men där har man mellansteget dödsbo och löser man upp ett sådant är det i praktiken lättare att göra rätt. TS googlande skvallrar om inte annat om det.
Tack, tror jag hajat nu. Mitt intresse är att få så hög reavinst som möjligt kvar i stugan för att på så sätt kunna punga ut med så lite pengar just nu. Då låter alternativet som du skrev om bättre. Ska försöka få kontakt med nån jurist som vi kan prata med allihopa.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.