Kan det bero på rökning?

Bodde tidigare i bostadsrätt där förra ägaren rökt, inte mycket, men det märktes (framför allt just i sovrummet). En lite sunkig, ofräsch doft, som inte försvann när vi målade eller tapetserade. OM det är rök som "sitter i väggarna" måste man dra ner all gammal tapet och även sätta på ngn form av "luktspärr" (minns ej vad det heter) innan man tapetserar eller målar på nytt.

Hoppas du kommer tillrätta med lukten, vet hur jobbigt det kan vara...

/Lena

Kolla med en saneringsfirma, brandskadade saker kan ibland ozonbehandlas för luktens skull. Det går även att ställa en sådan apparat i ett rum...kanske kan du få garanti om lukten inte försvinner.
/U

hmmm... undrade ofta över det där då vi varit borta över helgen eller dylikt... efter att vi rensat ut alla linoleummattor så har vi nget sånt problem längre...

ska man inte behandla dem lite då och då så att porerna inte tar åt sig skurvatten å skit? kan det gå att fixa till om man inte gjort det på länge?

TiGGrE skrev:
hmmm... undrade ofta över det där då vi  varit borta över helgen eller dylikt... efter att vi rensat ut alla linoleummattor så har vi nget sånt problem längre...

ska man inte behandla dem lite då och då så att porerna inte tar åt sig skurvatten å skit? kan det gå att fixa till om man inte gjort det på länge?
Inga problem med att fixa till linoleummattor :D
Innan vi flyttade lånade vi en stor maskin av golvläggaren (ser ut och bär sig åt som en helikopter :o :o) och skurade golvet med nylonsvamp, tvättade med vatten och trasa (med maskinen) lät det torka ordentligt, på med flytande vax, lät torka och polerade med en särskild trissa. Smårepor och div missfärgningar bara försvann ;) Det flytande vaxet används varje gång man torkar av golven (istf såpa i vattnet) och då håller golven sig täta och fina :D Om golven är strukna med polish, vanligt på 70-talet, kan man behöva tvätta av dem med rengöringsmedel + ammoniak (mao skura som en idiot) innan man vaxar.
Vaxet gör att golven inte blir så hala som med polish och ska vara bättre för mattan.

Vi hade linoleum i 3 rum på bottenvåningen, plastmattor i 2 rum + våtrumsmatta i tvättrum, toalett, dusch och bastu, linoleum i 1 rum på övervåningen och plastmatta i 1 rum. Märkte aldrig någon lukt...

Tack för råd och tips
Bitten

Misse_o_Mojje skrev:
Kolla med en saneringsfirma, brandskadade saker kan ibland ozonbehandlas för luktens skull. Det går även att ställa en sådan apparat i ett rum...kanske kan du få garanti om lukten inte försvinner.
/U

det är svårt med ozon då det är giftigt

det finns dock andra sätt att lösa problemet på för saneringsfirmor.

du kan även prova att ställa ut ett par tefat med ättika på, det brukar vara bra på att ta bort lukt

Jag tror att det är linoleummattorna - vi hade samma problem i lägenheten vi hade innan vi byggde hus. Testa med morsans tips!

På nåt sätt så frigörs vissa ämnen om man använder "fel" medel på linoleum - kommer inte ihåg hur det var exakt utan jag letade info på nätet när det var aktuellt för oss - men morsans metod låter bra.

//Sly

Sly_fox skrev:
Jag tror att det är linoleummattorna - vi hade samma problem i lägenheten vi hade innan vi byggde hus. Testa med morsans tips!

På nåt sätt så frigörs vissa ämnen om man använder "fel" medel på linoleum - kommer inte ihåg hur det var exakt utan jag letade info på nätet när det var aktuellt för oss - men morsans metod låter bra.

//Sly
Den fungerar, men låt golvläggaren sköta skurmaskinen om inte någon av er är van att sköta en "helikopter" :)
Jag såg visst rätt rolig ut när jag stod uppträngd mot frysen och skrek på hjälp :-[

Morsan Vi vill se bild. :)

tynnis skrev:
Morsan  Vi vill se bild. :)
Som tur var kom ingen ihåg att ta fram kameran ;D ;D ;D ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.