Hejsan!

Vad ska man ha för tryck i bar på bergvärmepumpen och vilket vred är det man justerar detta med?

Tacksam för hjälp och tips 🙏

• Manometer på bergvärmepump visar trycket i bar, kopplad till kopparrör och en blå tryckbehållare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Har tyvärr inget bra svar.
Men följer.

Min pump tappar tryck och en gång nu i vintras blev det övertryck och nu fick jag fylla på vatten igen 🤔

• Gilla
Johan Sjöberg
  • Laddar…
Det där trycket är väl okej, upplever du något problem?
Jag har alltid haft ca 1 bar både på frånluftsvärmepumpen och nu bergvärmen.
Trycket går upp lite när systemet är varmt.

• Gilla
Johan Sjöberg
  • Laddar…
Tidigare år har den legat vid 1 bar men sen ett par månader kring 0.8 bar. Osäker på vad som är rätt? Avser vattenburen golvvärme, om det gör någon skillnad i frågan?

• Gilla
Kwan80
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Ingen problem i sig utan mest mån om att ha den så korrekt inställd om möjligt.

kisumisu
R Runnis skrev:
Har det någon betydelse hur temperaturen är utomhus?

Jag fyllde in till 2.5 bar 2024.09.03
Någonstans i Januari/Februari när vi hade en köldknäpp nånstans på -30 och det helt plötsligt blev varmare ute började trycket höjas till 3 bar och började komma ut övertryck.

Sen var allt lugn o ro...men nu var mätaren på noll.
Stannade pumpen då det bara en tidsfråga innan den lägger av.

Fyller på till 2 bar.
Skruvade även på luftventilen och luft kom ut men sedan sprit.....

Nu är vi här ett dygn senare
Manometer visar trycket i bar och psi på ett rörsystem, mäter cirka 0.4 bar.
Skapa konto

Verkar vara luft i systemet?
Men hur avlufta när det härifrån kommer luft men sedan sprit.
Är det bäst göra det på sommaren när man kan låta pumpen stå avstängt en längre tid?

För visst är det här man avluftar och maskinen ska vara stängt när man gör det? :
Närbild av en ventils anslutning på ett rörsystem i ett rumstak, relaterad till påfyllning och luftning av ett värmesystem.
Skapa konto

Härifrån har jag fyllt på vatten till systemet (som installatören säger man kan göra och tydligen behöver göra ibland? Vilket i mina öron låter konstigt en bil som behöver fyllas med glykol har ju en läcka).

VVS-installation med rör, tryckmätare och ventil i ett tekniskt utrymme. Tryckmätaren visar nära noll vilket kan indikera luft i systemet.
Skapa konto

Ps.
Förlåt att jag snor tråden.

Redigerat:
Fick min 20+ röda utbytt. Sen fungerade trycket. Fick info om att fylla på vatten högst en ggr / år för att undvika syrerikt vatten som rostar mina gamla element inifrån.

kisumisu
K Kustvägen skrev:
Fick min 20+ röda utbytt. Sen fungerade trycket. Fick info om att fylla på vatten högst en ggr / år för att undvika syrerikt vatten som rostar mina gamla element inifrån.
Ok kan ju vara den som failar eller är för liten?

Det här är dock kompressordelen och den delen som går till berget. Som strular hos mig. Har också en ond aning att rörisen bara sade så för att slippa ta på garanti.

Menade din röris att elementen gamla och rostar som man måste fylla på den delen?
Själva värmedelen har fungerat 100% hos mig aldrig behövt fylla på nåt där sen jag fick bort att luft från elementen. Till en början var det också ett jobb då det helt nytt system (konvertering från direktel till bergvärme).

Annars riktigt nöjd helt annan värme och helt andra elräkningar.

Rörmokaren informerade om att syrerikt vatten som blir vid påfyllning kan orsaka rostangrepp inifrån i ledningar, element mm. Men det gissar jag är en långsam process vid normal hantering. Och i dina nya rör är det minsta problemet just nu. Övrigt kan jag inte besvara då jag saknar kunskapen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.