Är det någon som lyckats slingra sig ur att betala ränteskillnadsersättning?

Jag vill behålla min bank men förlänga bindningstiden under pågående bindningstid och tycker därmed banken borde vara mer samarbetsvilliga, men hittills ingen succé.

Mitt resonemang är att skippar dom ränteskillnadsersättningen stannar jag, annars byter jag bank.

Vi ska försöka slippa den posten när det blir dags för oss, om det inte funkar kanske det går att föreslå någon månad räntefritt som plåster på såren.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Är det någon som lyckats slingra sig ur att betala ränteskillnadsersättning?

Jag vill behålla min bank men förlänga bindningstiden under pågående bindningstid och tycker därmed banken borde vara mer samarbetsvilliga, men hittills ingen succé.

Mitt resonemang är att skippar dom ränteskillnadsersättningen stannar jag, annars byter jag bank.
Du kan enbart förlänga lånets bindningstid vid förfallodagen utan extra kostnad. Varför behöver du förlänga i förväg ?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan enbart förlänga lånets bindningstid vid förfallodagen utan extra kostnad. Varför behöver du förlänga i förväg ?
Behöver och behöver, känner mest att jag vill justera lånet med avseende på ränterörelserna just nu.

Det fasta löper ut om 1.5år och jag vill dela i flera delar för att det känns bättre men inte sugen på att vänta.

Behöver och behöver, känner mest att jag vill justera lånet med avseende på ränterörelserna just nu.

Det fasta löper ut om 1.5år och jag vill dela i flera delar för att det känns bättre men inte sugen på att vänta.
Det blir dyrt att förtidslösa! Kommer inte löna sig, gör aldrig det tyvärr.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Det blir dyrt att förtidslösa! Kommer inte löna sig, gör aldrig det tyvärr.
Inte så farligt dyrt faktiskt, drygt 15tusen.

Om det lönar sig beror väl på vad som händer. Lite som med elpriset.

Inte så farligt dyrt faktiskt, drygt 15tusen.

Om det lönar sig beror väl på vad som händer. Lite som med elpriset.
Ok, du har inte jättestora lån, skönt! Men hur tänkte du spara in dom där 15kr sedan ?

Ok, du har inte jättestora lån, skönt! Men hur tänkte du spara in dom där 15kr sedan ?
Jag har i första hand inte tänkt betala, därav inlägget om att förhandla eller slippa betala det.

Att dela upp i olika löptider på ett och samma pantbrev är det absolut sämsta beslut du kan ta. Din förhandlingsposition är 0 när första bindningstiden löper ut och banksäljaren presenterar listräntan.
Att dela upp i olika löptider mappade mot pantbrev kan möjligtvis övervägas, men är troligtvis även det ett tämligen dåligt beslut

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Berätta hur du inte tänkt betala ?

i mina lånevilkor så står det ganska tydligt när banken ska ha sin ersättning.

• Gilla
BellaF
  • Laddar…
100% garanti att du åker på kostnaden, du får alltså betala och byta bank. Ingen bank bjuder på kostnaden för att behålla en kund.

• Gilla
BellaF och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Berätta hur du inte tänkt betala ?

i mina lånevilkor så står det ganska tydligt när banken ska ha sin ersättning.
Det är ju det som är frågeställningen. Läs.

100% garanti att du åker på kostnaden, du får alltså betala och byta bank. Ingen bank bjuder på kostnaden för att behålla en kund.
Verkar vara så, får se hur det landar på mötet jag planerat. Då har jag facit.

Jag har i första hand inte tänkt betala, därav inlägget om att förhandla eller slippa betala det.
Motivera gärna varför du anser dig vara en så viktig kund för banken att de skulle "ge" dig 15 000 kr bara sådär!

Det är ju det som är frågeställningen. Läs.
"jag har i första hand inte tänkt betala"
Ska jag tolka det som att du har en vilja men inte en plan? Ska du komma med pekpinnar om folks läsförståelse så är det fint om du skriver så man förstår. I din trådstart så var det svårt att hänga med på vad du vill uppnå, varför och varför banken skulle gå med på det. Jag verkar inte vara ensam om att ha svårt att förstå.

Jag har väldigt svårt att se att banken skulle göra av steg från detta för att behålla dig som kund. Min erfarenhet är att ränteskillnadsersättningen är ett viktigt instrument för bankerna - ej möjligt att rubba. Och att 15k i sammanhanget är en piss i mississippi. Att förhandla med banken är dödfött imo, man behöver byta bank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.