3 239 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Ränteskillnadsersättning
Sida 1 av 2
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Är det någon som lyckats slingra sig ur att betala ränteskillnadsersättning?
Jag vill behålla min bank men förlänga bindningstiden under pågående bindningstid och tycker därmed banken borde vara mer samarbetsvilliga, men hittills ingen succé.
Mitt resonemang är att skippar dom ränteskillnadsersättningen stannar jag, annars byter jag bank.
Jag vill behålla min bank men förlänga bindningstiden under pågående bindningstid och tycker därmed banken borde vara mer samarbetsvilliga, men hittills ingen succé.
Mitt resonemang är att skippar dom ränteskillnadsersättningen stannar jag, annars byter jag bank.
Du kan enbart förlänga lånets bindningstid vid förfallodagen utan extra kostnad. Varför behöver du förlänga i förväg ?Darling McFluff skrev:
Är det någon som lyckats slingra sig ur att betala ränteskillnadsersättning?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Behöver och behöver, känner mest att jag vill justera lånet med avseende på ränterörelserna just nu.Jonatan79 skrev:
Det fasta löper ut om 1.5år och jag vill dela i flera delar för att det känns bättre men inte sugen på att vänta.
Det blir dyrt att förtidslösa! Kommer inte löna sig, gör aldrig det tyvärr.Darling McFluff skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Att dela upp i olika löptider på ett och samma pantbrev är det absolut sämsta beslut du kan ta. Din förhandlingsposition är 0 när första bindningstiden löper ut och banksäljaren presenterar listräntan.
Att dela upp i olika löptider mappade mot pantbrev kan möjligtvis övervägas, men är troligtvis även det ett tämligen dåligt beslut
Att dela upp i olika löptider mappade mot pantbrev kan möjligtvis övervägas, men är troligtvis även det ett tämligen dåligt beslut
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
"jag har i första hand inte tänkt betala"Darling McFluff skrev:
Ska jag tolka det som att du har en vilja men inte en plan? Ska du komma med pekpinnar om folks läsförståelse så är det fint om du skriver så man förstår. I din trådstart så var det svårt att hänga med på vad du vill uppnå, varför och varför banken skulle gå med på det. Jag verkar inte vara ensam om att ha svårt att förstå.
Jag har väldigt svårt att se att banken skulle göra av steg från detta för att behålla dig som kund. Min erfarenhet är att ränteskillnadsersättningen är ett viktigt instrument för bankerna - ej möjligt att rubba. Och att 15k i sammanhanget är en piss i mississippi. Att förhandla med banken är dödfött imo, man behöver byta bank.