Hade varit kul om "proffsen" här kunde ranka varumärken rent generellt, typ som man gör med vin

Förslag:
0-20 poäng där 0 är urbota kass och 20 gudomligt bra..

-- ,-, 0 ,+ , ++ där -- är mycket sämre prestanda än förväntat pga pris och ++ givetvis tvärtom..

typ besttool 0: --
festool 20: ++(Hmm, plusplus........, bara exempel))

och allt däremellan..

AEG, Biltema, Milwaukee, Dewalt, Meec, einhell, Makita, Bosch, Fein, Hilti, Hitachi, hur rankar ni dom sinsemellen? hade varit kul med en levande lista..

Tja,
Jag har väl ingen större erfarenhet, men jag tror inte att det är såhär lätt. Olika märken är olika bra på olika saker, t.ex. är Milwaukee mycket bra när det gäller tigersågar, medan jag inte har hört några lovord över deras skruvdragare.

OK.. Går ju att utveckla en aning..

Milwaukee tigersågar 20:++
Milwaukee skruvdragare 20:--

Är bara ute efter när man står i affären och ser ett märke, så kan man försöka komma ihåg vad andra anser huruvida maskinen är bra och prisvärd.. Eftersom det finns en så massa erfarenhet här tror jag att snittet av allas kommentarer hade blivit ett grymt riktmärke.. I alla fall kunde man sortera bort bottennappen och promota bra kvalitetsmärken..

Redigerat:
Hmm, jag kan väl göra en liten lista på dom maskinerna som jag har haft kontakt med.
0 = Kass
20 = Perfekt
Poängen är en blandning av prisvärdhet och funktion. :)
Jag sätter poäng efter hur just mina maskiner har funkat.

AEG: 18
Hitachi: 19
Dewalt: 15
Festool: 1
Black & Decker: 10
Grön Bosch: 1
Blå Bosch: 15
Biltema: 5
Meec: 5
Kress: 18
Birka Tools: 2
Bruksbo: 2
Makita: 16
Metabo: 15

Redigerat:
Dewalt är ett exempel på varför det inte fungerar riktigt så. Bosch är tydligare i sin marknadsföring, fast jag kan tänka mig deras gröna serie.Metabo mm..

Omöjlig fråga men en grovranking skulle kunna se ut...

5. Hilti, milwaukee, festool, mafell
4. Blå Bosch, Makita, hitachi
3. Aeg, grön Bosch, dewalt, biltema proffs
2. B&D, skil, biltema hobby, einhell, Lidl vertyg
1. Bruksbo skräpet o allt annat liknande

Jag har glömt flera och vissa kan säkert flytta sig ett stegbupp eller ner.

Har inte så mycket erfarenhet som användare men en del som säljare och mottagning av maskiner för service. För tydlighetens skull kan jag säga att vi säljer Hitachi på Hitachi då vi sällan har garanti rep. med undantag av vissa modeller t.ex cj110va sticksåg som vi vägrar sälja pga dålig konstruktion, dom hade en skruvdragare för en 5 år sedan (DS14DAL) som var kass i växellådan. Har hört att det dessutom har varit en del parallellimport av modeller som Hitachi själva inte vill ha in på scandinaviska marknaden pga bristande kvallite. Kan tänka mig att andra märken har samma problem.
DeWalt skruvdragare skulle jag inte ta i med tång då jag sett på tok för mycket problem med dessa maskiner. I övriga Dewalt har jag dålig koll men sågarna är bra. Vissa V-slipar kassa vad man hört.
Metabo: sladdrivet bra , batterimaskiner =problem
Panasonic: bra (dom lär tillverka battericeller åt en hel del andra toppmärken)
Hilti: bra men dyrt, lever på gamla meriter (många säger Hiltifäste om SDS+ borr, taskig när det var Bosch som tog fram det.
Makita: Bra
Flex: slip & kap bra
Proxxon: bättre alternativ än Dremel som i sin tur är bra.

Lågpris maskiner skulle jag inte ta i alls då konstruerad livslängd är för kort (ibland bara 10 minuter), precisionen och kapaciteten för dålig. Jag betalar även för att det inte ska gå sönder på söndag kväll då jag slutför ett jobb. Skulle det inträffa hade man gärna lagt till extra för att det skulle hålla vilket jag gör varje gång jag köper verktyg.

Tack för en bra redogörelse från någon som hanterar försäljning och reparationer maskinerna yrkesmässigt.

Sen får vi inte heller glömma att vissa tillverkare tar maskiner från andra tillverkare. Rykten gör gällande att Hiltis skruvdragare görs av Panasonic, cirkelsågarna av Mafell, och vissa andra maskiner av Bosch. Troligen ofta enligt köparens specifikationer på lager etc. Vissa (Hiliti?) gör det för att plocka russinen ur kakan och kunna erbjuda ett komplett sortiment med marknadens bästa produkter under eget varumärke. Andra för att kunna erbjuda ett komplett sortiment. Ytterligare andra för att spara pengar eller få höga marginaler genom att sälja OEM-prylar under sitt eget varumärkes goda namn (Bahco, bl.a.?)

skalman1 skrev:
Hmm, jag kan väl göra en liten lista på dom maskinerna som jag har haft kontakt med.
0 = Kass
20 = Perfekt
Poängen är en blandning av prisvärdhet och funktion. :)
Jag sätter poäng efter hur just mina maskiner har funkat.

AEG: 18
Hitachi: 19
Dewalt: 15
Festool: 1
Black & Decker: 10
Grön Bosch: 1
Blå Bosch: 15
Biltema: 5
Meec: 5
Kress: 18
Birka Tools: 2
Bruksbo: 2
Makita: 16
Metabo: 15
Den här listan tyckte jag var roligt!
Festool får en 1 och B&D en 10 hmmmm hur tänkte du nu?
Nej detta är bara en "kärringe mot strömmen" reaktion, iofs helt tillåtet.

Min egen lista baserat på vad jag faktiskt har använt och äger (eller har ägt)
Festool 21
AEG 10 (förvånasvärt bra)
Makita 10
Blå Bosh 15
DeWalt 10
Resten -Ej använt

Festool är helt enklet fantastisk mycket bättre en allt annat, även då man inkluderar pirset i jämförelsen.

Jaha så jag ska sätta höga betyg på festool för att andra tycker att dom är bra? Smart.
Nej jag tycker att dom förtjänar en 1:a.

Mina erfarenheter:

Festool C12 5300:-. Gick några dagar innan fartreglaget började krångla.
Festool T12+3 4300:- gick 5 minuter innan det blev missljud i växelhuset pga snustorra drev.
Efter någon månad gick även 13mm chucken sönder.

Festool magnetiska bitshållare 4st, magneten lossnar.
Festool Låsbar bitshållare för 313:-, vobblade direkt ut förpackningen.
Festool Centrotec 09 systainer, levererades med defekta ph2 bits som ej passade mot skruvarna så nya skickades från festool som passade bättre.

Så nej, jag tänker inte lägga en enda krona på någon mer festool pryl

Det är bra skalman1 att man får höra att även solen har fläckar. Självklart så gör även mycket bra och dyra märken ordentliga fel vid tillverkning.
Du har verkligen haft otur med Festool så många olika produkter och så många fel.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Det är bra skalman1 att man får höra att även solen har fläckar. Självklart så gör även mycket bra och dyra märken ordentliga fel vid tillverkning.
Du har verkligen haft otur med Festool så många olika produkter och så många fel.

Mvh Pär H
Visst är det bra att dela sin erfarenhet. Men det är tydligt att the skalman är arg på festool.
Vad som är intressant är hur festool hanterade kunden?
Bra,snabb service är ju värt endel.

The skalman:s c12:a var i sämre skick när den kom tillbaka från rep än när jag lämnade in den.
Så t12:an lagade jag själv istället.

Beklagligt, men iom att den packade ihop efter några dagar, borde du fått pengar tillbaka..om du ville..Hoppas tyvärr,på att det var en märklig återförsäljare du råkade på.

Om inte annat för min egen skull, om jag nu själv skulle behöva utnyttja garantin..

Nu när vi ändå har en tråd om rankning av märken, är Protool mer robusta än Festool?
Protool verkar ju vara inriktade mer på bygg än festool som är finsnickeri typ.
Är elektronik och sånt samma i t.ex T12 som i 12-4 TEC?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.