Hej,

Tanken har börjat komma upp om det skulle "löna" sig att byta värmesystem från det vi har idag till något annat, framförallt pga elpriset. Det jag funderar är helt enkelt om man kan räkna hem investeringen på längre tid eller inte? Om det på lång sikt inte blir break even är det ju en förlustaffär även om kostnaden är dyrare just nu per månad.

Som det ser ut nu har vi en luftvärmepump som sitter mot vårt stora vardagsrum/kök som vi oftast kör då den täcker största delen av denna yta men inte allt pga väggar och vart den sitter, vi har även dessutom kompletterande element i rummet. Förutom detta har vi en till luftvärmepump som vi ej använder då den måste lagas som kanske skulle täcka en störra öppen yta plus ett rum till men i andra rum element som komplement pga väggar. Jag har funderat på att komplettera så att fler luftvärmepumpar installeras men svårt täcka all yta oavsett pga väggar om man inte har väldigt många pumpar i de rum som finns. Så vad skulle det kunna finnas för lösningar för att byta värmesystem och samtidigt på lång sikt kunna räkna hem investeringen eller är det omöjligt att räkna hem dem och det får kosta vad det gör i dagsläget för det system som finns?

Jag kan säkert lägga in layout på hus och vart pumpar samt element sitter om det hjälper att kunna ge någon form av svar.

Mvh
MO

Generellt skulle jag säga nej om eftersom du har LLVP. Men såhär;

Idag:

Energibehov 30.000 kWh (LLVP+direktverkande ger 1:2)
15000 kWh, kostnad 30.000 kr/år

Nytt system, bergvärme:
Nya radiatorer, panna, installation.
Kostnad 500.000kr

Energibehov 30.000 kWh.
Pannan ger 1:5, dvs 6000 kWh = 12.000kr/år.
Besparing 18.000/ år.

På 25 år sparar du 450.000kr
Du har då ”förlorat” 50.000kr hittills.

Ny panna (efter 25 år) kostar 200.000kr och du har då ”backat” 250.000kr men efter ytterligare 250000/18000=14 år är det ”break even”.

Kalkylen ovan är snabbt gjord och det finns väldigt många osäkra faktorer:
  • din faktiska förbrukning
  • Nuvarande elpris
  • Framtida elpris
  • Husets storlek och utformning
  • Kostnader för reinvesteringar av befintligt värmesystem är inte medräknade.
Slutsats:

Jag tror det är svårt att räkna hem inom överskådlig tid men du höjer värdet på huset och gör eventuellt en insats för miljön. Boendekostnaden kan också sjunka beroende på den låga räntan, särskilt om elpriset stiger.

J Johan456 skrev:
Generellt skulle jag säga nej om eftersom du har LLVP. Men såhär;

Idag:

Energibehov 30.000 kWh (LLVP+direktverkande ger 1:2)
15000 kWh, kostnad 30.000 kr/år

Nytt system, bergvärme:
Nya radiatorer, panna, installation.
Kostnad 500.000kr

Energibehov 30.000 kWh.
Pannan ger 1:5, dvs 6000 kWh = 12.000kr/år.
Besparing 18.000/ år.

På 25 år sparar du 450.000kr
Du har då ”förlorat” 50.000kr hittills.

Ny panna (efter 25 år) kostar 200.000kr och du har då ”backat” 250.000kr men efter ytterligare 250000/18000=14 år är det ”break even”.

Kalkylen ovan är snabbt gjord och det finns väldigt många osäkra faktorer:
  • din faktiska förbrukning
  • Nuvarande elpris
  • Framtida elpris
  • Husets storlek och utformning
  • Kostnader för reinvesteringar av befintligt värmesystem är inte medräknade.
Slutsats:

Jag tror det är svårt att räkna hem inom överskådlig tid men du höjer värdet på huset och gör eventuellt en insats för miljön. Boendekostnaden kan också sjunka beroende på den låga räntan, särskilt om elpriset stiger.

Är inte 500K lite väl saftigt?
Hur resonerar du kring varje kostnadspost ?

Håller på och undersöker byte av direktverkande el till bergvärme åt en kompis. Hus byggt -68, ca 25"kWh förbrukning (20-21°inne!) en äldre person bott där tidigare. 220m² inkl suterrängplan. Nu ska en familj på 2 vuxna och 2 döttrar flytta in. Golvvärme uppe och radiatorer nere.

Borrhål ca 200m, tillstånd, värmepump, golvvärmerör, radiatorer och installation ganska precis 400"kr. Sedan lite ROT-avdrag.

I deras fall med kommande högre
förbrukning av både vatten och värme så kommer de kunna räkna hem detta under "pumpens" livslängd!

De får dessutom bättre komfort inne, möjlighet att nyttja suterrängplanet bättre och värdeökning på huset.

Redigerat:
Bästa sättet att räkna hem en sådan här sak är att sälja och köpa en liknande kåk där påkostningarna redan är gjorda och låta någon annan ta Svarte Petter.
Har du en öppen planlösning så är kanske 2 luftvärmepumpar tillräckligt för att få ned kostnaderna.
Min kåk har nu klarat -19 grader med alla element på bostadsplanet avstängda och den moderna luftvärmepumpen som enda värmekälla. Pelletspannan har bara hållit lite varmt i källaren.
Med över 500 kr i timpenning för en hantverkare blir allt man inte klarar av själv tokdyrt.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Är inte 500K lite väl saftigt?
Hur resonerar du kring varje kostnadspost ?
500k var ett skott från höften. Det beror ju på hur många nya element du behöver och vad som behövs gör att lösa nya värmerör. Men jag vet ju inte hur stort ditt hus är eller hur det ser ut. Slutsatsen är dock att det tar tid att räkna hem.

P perolito skrev:
Håller på och undersöker byte av direktverkande el till bergvärme åt en kompis. Hus byggt -68, ca 25"kWh förbrukning (20-21°inne!) en äldre person bott där tidigare. 220m² inkl suterrängplan. Nu ska en familj på 2 vuxna och 2 döttrar flytta in. Golvvärme uppe och radiatorer nere.

Borrhål ca 200m, tillstånd, värmepump, golvvärmerör, radiatorer och installation ganska precis 400"kr. Sedan lite ROT-avdrag.

I deras fall med kommande högre
förbrukning av både vatten och värme så kommer de kunna räkna hem detta under "pumpens" livslängd!

De får dessutom bättre komfort inne, möjlighet att nyttja suterrängplanet bättre och värdeökning på huset.
25kWh låter nästan lite lågt. Vore intressant att se en kalkyl där man räknar hem det. Det är säkert möjligt som du skriver. Men vore som sagt kul att se.

Ja, 25kWh är lite, blev själv förvånad när jag såg elräkningen!

Men förklaringen är att det är en pensionär som bor där, duschar kallare, kortare och mer sällan. Tvättmaskin går enstaka ggr i veckan. Mat lagas inte lika länge. Det är 20˚ På ovanvåning och betydligt svalare i souterrängplanet. Finns också en luftluftvärmepump.

Med annan användning i huset genom att 4 personer flyttar in med högre krav på komfort annant levnadssätt med bl.a. högre inomhustemperatur, tvättmaskin som kommer gå dagligen, dagliga längre duschar och bad, mera matlagning. Ökning av temperatur i kommer också ske i souterrängvåningen där sovrum och kontor ska inredas.

Med detta så skulle ju huset öka sin förbrukning till troligen 35~40 kWh, kanske ännu mer!

Därav så kan man i detta fall kan man räkna in investeringen.

Jag menar mer en kalkyl som visar på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.