Hej forumet!

Köpte en sommarstuga från gissningsvis 1850-talet för ett par år sedan. Fönstrena var rejält slitna men träet var ändå i fint skick och allt var målat med linoljefärg. Började renovera enligt den gamla skolan med linoljekit, trä behandlat med linolja/terpentin etc. Många ytor var trärena innan jag började måla. Gick till en färgaffär och beskrev att jag skulle måla med linoljefärg och att jag gjorde allt enligt den gamla skolan. Den respons jag fick lät proffsig och jag fick veta att jag skulle ha en viss grundfärg och sen måla linoljefärg i önskad nyans ovanpå. Jag tänkte inte mer på det, men nu har jag insett att det är någon slags plastfärg jag målat fönstrena med. Var och pratade med färgaffären men han verkar inte förstå varför linoljefärg är något att ha.

Nu är jag rädd att jag måste göra om flera fönster som alltså stängts in med plastfärg. I en småbarnsförälders liv är det veckor av omarbete på fyra dubbelfönster. Mannen i färgaffären avfärdar att plastfärgen skulle vara något dåligt, men allt jag läser om plastfärg är rena skräckhistorierna. Bifogar bild på färgen som färgaffärer förordar.

Är mitt arbete förgäves på grund av färgen?

• Burk med Beckers färg för fönster och snickerier, vit halvblank 50. Ecolabel på burken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
galento
Vi har s.k plastfärg på villan och man ångrar att man inte hade det på den vita färgen
på altaner och runt fönster. För oss har akrylatfärgen hållit mycket bättre och man
hade sluppit mögelfläckar mm.

• Gilla
Moltaz1
  • Laddar…
Jag gjorde det misstaget vid ommålning en gång. Blev pålurad vattenbaserad färg som de kallade oljefärg i affären. Den flagade och började trilla av inom tre år. Hade lyckligtvis bara målat utsidan av bågarna. Slipade bort och målade med samma lösningsmedelbaserade alkydoljefärg som jag använt i många år.

Linoljefärg är bra (i ljusa kulörer) men har längre torktider och kräver bättring oftare i soliga lägen.

Akrylatfärg är bäst på att tåla sol men inte bäst på något annat.

Det där är en vattenburen alkydoljefärg. Största problemet att måla på linolja är att det kan bli blåsor, och så tenderar den att flagna in större sjok än linoljefärg. Men dåligt för fönstren är det inte. Ta det lugnt och när färgen börjar flagna (förhoppningsvis om ett decennium eller så) kan du skrapa och måla om med linoljefärg om du vill.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Linoljefärgen kan avge gaser hur länge som helst. Har man börjat med linolja är det bästa att fortsätta med det.
Man ska undvika en tät plastfärg ovanpå den. Men om den inte bubblar skulle jag bara låta det vara. Gjort är gjort

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.