Vi fick en FMM 4282-0050 vattenutkastare med dubbla kranar (varmt och kallt) installerad för ett par år sedan. Nu stod kallvattnet och droppade fastän kranen var åtskruvad, så jag köpte nya krankäglor för att montera.
Den gamla krankäglan såg ut såhär:
Det saknas en bit och jag kan inte hitta den, den ligger dock inte i loppet eller vid anliggningsytan för käglan, så den ligger inne i ventilen nånstans eller så har den åkt ut.
När jag monterat ny kägla och tryckt in spindelförlängaren, så hamnar den inte direkt i centrum utan trycks nedåt i loppet. Det känns som att det kan vara anledningen till att kranen började kännas trög efter ett tag och att käglan sprack.
Har rörisen monterat utkastaren fel så att spindelförlängaren med käglan hamnar såhär off-center? Jag tänker att det ju går att styra genom hur man monterar ventilen baktill och själva utkastaren mot röret?
Här trycker jag med finger på den och försöker trycka den uppåt mot center men krävs lite kraft:
Ursäkta kass ritning, men typ såhär föreställer jag mig att det är nu:
Den gamla krankäglan såg ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det saknas en bit och jag kan inte hitta den, den ligger dock inte i loppet eller vid anliggningsytan för käglan, så den ligger inne i ventilen nånstans eller så har den åkt ut.
När jag monterat ny kägla och tryckt in spindelförlängaren, så hamnar den inte direkt i centrum utan trycks nedåt i loppet. Det känns som att det kan vara anledningen till att kranen började kännas trög efter ett tag och att käglan sprack.
Har rörisen monterat utkastaren fel så att spindelförlängaren med käglan hamnar såhär off-center? Jag tänker att det ju går att styra genom hur man monterar ventilen baktill och själva utkastaren mot röret?
Logga in
Skapa konto
Här trycker jag med finger på den och försöker trycka den uppåt mot center men krävs lite kraft:
Logga in
Skapa konto
Ursäkta kass ritning, men typ såhär föreställer jag mig att det är nu:
Redigerat:
Själva ventilhuset som du misstänker sitter snett kan inte göra det då dessa är monterade direkt på röret.
Däremot kan ju röris ha misslyckats med att borra rakt och tvingat in utkastaren...
Hur många styrningar har du på din spindel och var sitter dessa placerade?
Däremot kan ju röris ha misslyckats med att borra rakt och tvingat in utkastaren...
Hur många styrningar har du på din spindel och var sitter dessa placerade?
Logga in
Skapa konto
Här har du monteringsanvisningen med lite felsökning:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_4317103.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_4317103.pdf
Tack för info!Krilleman skrev:
Det sitter 2st styrningar på rätt ställen. Ja det känns ju faktisk som att det är utkastardelen som sitter fel med tanke på det du beskrev. Ska kolla imorgon
Klicka här för att svara