Byggahus.se
Ja detta kan kanske ses som en rätt dum fråga men jag ställer den ändå.

Vad jag förstått så får jag bygga 15kvm friggebod på tomten i kommunen utan vare sig bygglov eller anmälan. Nu är det så att min friggebod finns sedan huset byggdes medritat på alla kartor och dokument gällande huset.

Lång historia kort: Jag behöver byta fasad på den, men eftersom en friggebod i stort sett är fasad så tänker jag att då kan jag ju likaväl bygga om och göra den 15kvm istället för de 10 som de när nu.

Min fråga är då, om friggeboden fanns sedan för lång tid och finns med bland ritningarna och dokumenten över hus & tomt, är det då fortfarande en friggebod (i lagens mening) ? I mina ögon är det det. Kan det finnas undantag? hur kollar jag då upp detta? Eftersom friggebodar inte ens skall anmälas, så borde de ju inte finnas i några dokument kring huset. Om det spelar någon roll, så är det det gamla utedasset som har huserat där. Utedasset kanske räknades som en del av huset?

Jag vill inte råka riva något och bli av med 10 kvadratmeter som jag inte får bygga upp igen då jag rivit något utan om det på något sätt räknas utanför så vill jag istället lägga till 15 nya kvm friggebod.

Jag hoppas det går att förstå min frågeställning, vad det är jag är uteefter, utan att jag blir helt dumförklarad av frågan :D

Tack
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om den är äldre än 1980 kan det inte vara nån friggebod..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det bör ju framgå av bygglovshandlingarna hos kommunen om denna bod är byggd som en bygglovpliktig komplementbyggnad, eller som en bygglovsfri friggebod. Om den finns med på ursprungsritningarna skulle jag förutsätta att den är byggd enligt bygglovsreglerna, om inget annat explicit sägs i bygglovet. Då har du alltså fortfarande en möjlighet att bygga en extra 15 kvm friggebod på tomten, utan bygglov. Däremot får du inte bygga om en byggnad som du har bygglov för utan att söka bygglov (och framförallt inte riva den).
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar. Då var jag inte helt ute och cyklade.
Kan man begära ut bygglovshandlingar på något sätt? Är det via kommunen då?

Mvh
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
När byggdes huset och boden?
 
Säkert olika för olika kommuner men där jag bor kan man via deras hemsida få ut alla handlingar från arkivet genom att logga in med BankID.

Alla gamla dokument finns då inscannade som pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.