Vi kommer bygga en bod (3*4,8 meter) med sedumtak som vi planterar själva. Det innebär att takvikten kommer bygga på rejält och jag kommer att utgå från kn 5.5 för beräkning av takstolar, utifrån ungefärligt värde i Gröna tak-handboken. Så långt vet jag hur jag ska gå tillväga.

Frågan är om jag behöver beräkna vidare ner i konstruktionens väggar, bjälklag och plintar, eller om en plintgrund och stomme i rejäl standard (reglar 45*95) är tillräcklig för nedåtgående last.

Jag har försökt skaffa mig en uppfattning om ungefär hur mycket vikt en plint tål, men lyckas inte hitta något bra att utgå från.
 
E Elitost skrev:
Vi kommer bygga en bod (3*4,8 meter) med sedumtak som vi planterar själva. Det innebär att takvikten kommer bygga på rejält och jag kommer att utgå från kn 5.5 för beräkning av takstolar, utifrån ungefärligt värde i Gröna tak-handboken. Så långt vet jag hur jag ska gå tillväga.

Frågan är om jag behöver beräkna vidare ner i konstruktionens väggar, bjälklag och plintar, eller om en plintgrund och stomme i rejäl standard (reglar 45*95) är tillräcklig för nedåtgående last.

Jag har försökt skaffa mig en uppfattning om ungefär hur mycket vikt en plint tål, men lyckas inte hitta något bra att utgå från.

Är det inräknat med snölast då?

Kan inte tänka mig att vägg eller grundkonstruktionen skulle behöva förstärkas pga av den vertikala lastökningen,

45x95 cc 120 bär upp vårt tak i tegel i Stockholm.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Är det inräknat med snölast då?

Kan inte tänka mig att vägg eller grundkonstruktionen skulle behöva förstärkas pga av den vertikala lastökningen,

45x95 cc 120 bär upp vårt tak i tegel i Stockholm.
Ja, i den höftning jag gjort av vikten på taket så har jag tagit med det. Eventuellt lägger jag mig på ännu säkrare avstånd om felmarginalerna när jag gör den slutgiltiga konstruktionsritningen av takstolarna. Det rör sig ju om så lite virke att det inte skadar att vara på helt säkra sidan.

Nä, jag tänker att betydligt större byggnader får ut större tyngder på väggar och plintar, utan att för den del behöva skala upp. Men som novis har jag inte mycket egen erfarenhet att dra slutsatser från, och då är alltid risken att jag gör nåt fel om jag freestylar för mycket.
 
Jag slår kanske in en öppen dörr här men takstolarna skall möta väggen i den punkt där det finns en stående regel under hammarbandet.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag slår kanske in en öppen dörr här men takstolarna skall möta väggen i den punkt där det finns en stående regel under hammarbandet.
Jo, det har jag full koll på :)

Det jag jag oroar mig över är att jag saknar kunskap om vilka vikter som krävs för att riskera knäcka bärande vägg, eller hur en armerad plint på 19 eller 20 diameter klarar tyngder.
 
Vad menar du med kn 5.5? Menar du 5,5 kN/m2? Det är i så fall jättemycket och inte ett sedumtak utan ett grästak med tjockt jordlager.
 
W witten skrev:
Vad menar du med kn 5.5? Menar du 5,5 kN/m2? Det är i så fall jättemycket och inte ett sedumtak utan ett grästak med tjockt jordlager.
Sedum/örttak skulle ligga på 0.9-2,5 kn/kvm(om man inte kör utrullat). Sen trodde jag att jag bara kunde addera 2,5 som är snözonen. Och sen tog jag i lite för att vara på helt säkra sidan. Men har jag tänkt fel blir jag bara glad.
 
J
Hur blir det med skjuvlaster/vertikal stabilitet när en större sammanlagd takvikt dynamiskt rör sig?
 
De stående reglarnas förmåga att bära upp taklasterna beror främst på hur de är stagade i den veka riktningen. Med 45x95 rakt under varje takstolsfäste är det lämpligt med en rad med kortlingar på halva höjden.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
De stående reglarnas förmåga att bära upp taklasterna beror främst på hur de är stagade i den veka riktningen. Med 45x95 rakt under varje takstolsfäste är det lämpligt med en rad med kortlingar på halva höjden.
Jag tänkte regla enligt samma princip som i byggbeskrivningars garage men skala ner längd och bredd. Höjden på bygget är inte hela världen då jag bor utanför detaljplan.
 
  • Isometrisk illustration av en reglad byggnadsstomme för ett garage med benämnda byggdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer du den beskrivningen så blir det bra!
 
J justusandersson skrev:
Följer du den beskrivningen så blir det bra!
Skönt att höra!

De stora skillnaderna är att jag kör plintgrund. Tittar på om jag ska köra 220*45 på ett fack (cc60) över bredden på 3 m, eller lägga en bärlina i mitten. Men det vore så smidigt att slippa. Ska fortsätta att räkna och titta på vad som är vettigt i det valet.

Och vi kör på 14 graders tak med sedum och andra bra takväxter.

Så här ser konceptbilden ut, men den är bara vägledande för ritning som jag jobbar på nu.
 
  • Skiss av ett litet hus med sedumtak, dubbla dörrar och två fönster, framställt med penna på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
J Jönas skrev:
Hur blir det med skjuvlaster/vertikal stabilitet när en större sammanlagd takvikt dynamiskt rör sig?
De borde rimligen öka men å andra sida rör sig ett tyngre tak inte lika lätt pga tröghetslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.