GoC GoC skrev:
Släpper inte ventilen så är det bara att skruva isär den, börja med den ”lilla” muttern och ta loss. Det är bara en packbox och ”piggen” som i sin tur trycker på den fjäderbelastade ventilen som sitter innanför.
Stoppa in en skruvmejsel inhalera och lirka lite försiktigt så borde ventilen släppa.
Jag får ut själva piggen/muttern med skiftnyckel, men jag förstår inte vad jag ska göra för att få loss hela ventilen? Det sitter spår på sidorna som man ser på bilden, behöver jag inget specialverktyg?

E Ernfrid skrev:
Jag får ut själva piggen/muttern med skiftnyckel, men jag förstår inte vad jag ska göra för att få loss hela ventilen? Det sitter spår på sidorna som man ser på bilden, behöver jag inget specialverktyg?
Det lär du behöva ett specialverktyg till. Men jag har fått loss fastkärvad ventil genom att stoppa in en skruvmejsel genom hålet där ”piggdelen” är gängad och ilska och knacka lite försiktigt

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ah nu släppte fjädern, bara pilla lite på sidorna, så nu fjädrar den som den ska.

Nu behöver jag bara fixa läckan, får ta i ännu mer på den övre muttern.
@GoC

E Ernfrid skrev:
Ah nu släppte fjädern, bara pilla lite på sidorna, så nu fjädrar den som den ska.

Nu behöver jag bara fixa läckan, får ta i ännu mer på den övre muttern.
@GoC
Gör som Stegatorparn skrev tidigare.
Lossa muttern helt så du kommer åt konan lägga på lite locherpasta, pilla in mellan böjen och ventilen och lite på gängorna. Drag åt muttern. Skall inte behöva dras stenhårt med gigantiska verktyg.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Bör man byta ventilhus trots att de fungerar? Visst de kärvar om jag inte låter de stå öppna över sommaren.

Finns väl de som har ventilhus från 30-talet kvar? Mina är från 1970.

Ska tappa ur systemet för byte av värmesystem, men det blir en merkostnad på 5k iallafall med att byta termostat och ventiler.

E Ernfrid skrev:
Bör man byta ventilhus trots att de fungerar? Visst de kärvar om jag inte låter de stå öppna över sommaren.

Finns väl de som har ventilhus från 30-talet kvar? Mina är från 1970.

Ska tappa ur systemet för byte av värmesystem, men det blir en merkostnad på 5k iallafall med att byta termostat och ventiler.
Finns ju absolut ingen anledning om du eventuellt skall byta till en värmepump.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Finns ju absolut ingen anledning om du eventuellt skall byta till en värmepump.
Precis jag ska byta till värmepump.

Rörmokaren tyckte jag skulle byta. Men ja du har nog rätt, med värmepumpen så kommer ju många element vara utan termostat, kanske att det blir kvar en i sovrummet.

Men kylteknikern tyckte jag skulle behålla termostaterna, men jag tror det är lite vanskligt. Man vill ju att pumpen ska jobba med så låga grader som möjligt.

Men då stryper/justerar man in dem med returventilen antar jag? Tror inte jag kan ställa flöde i mina gamla ventilhus.

E Ernfrid skrev:
Rörmokaren tyckte jag skulle byta. Men ja du har nog rätt, med värmepumpen så kommer ju många element vara utan termostat, kanske att det blir kvar en i sovrummet.
Exakt, rörmokaren vill bara sälja på dig massa grejer du inte har något behov av.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.