Hej på er!

Upptäckte just att en av våra radiatorer läcker där röret går in i själva radiatorn, antar att det är tilloppsröret(?). Virar man papper runt så tar det väl cirka en timme innan det är fuktigt, så det är ju ingen sprutläcka, men såklart väldigt icke-bra ändå. Har börjat med att dra ner termostaten till 0, men antingen tar det en stund för systemet att stanna, eller så stänger det inte helt av flödet, för pappret blir fortfarande lite fuktigt.

Givet bilden, vad står jag inför? Går det att laga?

Tack på förhand!

• Närbild av vit radiator med rost och läcka vid skarven mellan rör och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du måste även stänga returventilen för att trycket ska försvinna.

I bästa fall så är det vinkelkopplingen som läcker, tyvärr mindre troligt.
Troligen är det gängan i radiatorn som har rostat sönder.

Kan eventuellt gå att täta gängan med nytt lin.
Eventuellt kan det gå att svetsa skadan, borra "upp" hålet, gänga ny gänga.

Annars är det byte av radiatorn som gäller.

• Gilla
thomas_f
  • Laddar…
Jag lyckades fixa min läcka, tog isär gjorde rent utvändiga gängen med stålborste och invändiga gängen med gängtapp. Nytt lin med locherpasta gjorde susen.
Mitt läckte inte lika mycket. Det var någon droppe i bland och ibland ingenting.

• Gilla
thomas_f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du måste även stänga returventilen för att trycket ska försvinna.
Är det denna, som sitter närmast radiatorn och ser ut som en koppling? Något annat ser jag inte. Den ska i så fall dras medurs?

• Radiatorkoppling nära väggen, med rör som behöver vridas medurs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr har du ingen returventil.

Demmpa Demmpa skrev:
Tyvärr har du ingen returventil.
Som jag misstänkte då, stort tack för hjälpen.

Någon som har koll på vad arbetskostnaden (Stockholmsområdet) för en röris brukar ligga på för att byta en radiator?

J
Tyvärr behöver man oftast tömma systemet när det saknas kran på returen, det är en betydande del i arbetskostnaden. Montera en ny radiator tar inte många timmar, kanske bara en om en ny radiator med samma mått på radiator och rör går att hitta. När systemt fylls måste det luftas och det tar också lång tid. Gör man detta jobb är det värt att kolla att det inte läcker någon annanstans, eller några termostater eller ventiler läcker, då det är billigt byta samtidigt.

Rörmokare är hiskeligt svåra att få fatt i för småjobb, iallafall till rimliga pengar. Varje gång jag haft en rörmokare hemma en halvdag har det kostat över 5.000 kr. En ny radiator kostar väl ett par tusen beroende på märke och var du köper (rörisen vill nog tjäna lite på den också). Fördelen här kan nog vara att det är standardanslutningar så det inte blir så mycket "rörjobb". Jag skulle gissa att det kostar 15.000 att få detta fixat, men med svårigheten att hitta en rörmokare kan det nog kosta betydligt mer.

Om man är lite händig fixar man det själv på max en dag och material för några tusen. Jag har övergått till att lösa rörproblem själv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför byta element.. som skrivits i tråden, ta isär, gör rent å på med lin. Glöm inte att tappa ner systemet

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
V Vector skrev:
Varför byta element.. som skrivits i tråden, ta isär, gör rent å på med lin. Glöm inte att tappa ner systemet
Helt rätt, om det inte är sönderrostat - men kanske är risken för det liten... Jag tar tillbaka att byta. Generellt byter vi för mycket. Gamla radiatorer om vattnet är syrefritt håller hur långt som helst...

Det stora jobbet, är att tappa och återfylla/lufta.

Såvida man inte har berg/luftvatten då kan man få värmesidan effektivare med en radiator om den gamla är dålig.

J
A AndersS skrev:
Såvida man inte har berg/luftvatten då kan man få värmesidan effektivare med en radiator om den gamla är dålig.
frågan om det lönar sig byta bara nån enstaka, jag har en nyare som i teorin borde vara bättre, men jag måste ju ha flöde och uttemp samma för alla andra radiatorer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.