Hallå där. Vi hade en rysk spiraea som hade annekterat området framför en thuja under en längre period. När ryssen avhystes framkom thujans brunare grenar. Verkar inte finnas nåt grönt alls kvar där nere.
Vad göra? Klippa ner rötterna/stammen och hoppas att det kommer nya skott? Gräva upp o köpa ny buske?
Ryssen var 1.5m längre ut från vänster på bild.
Vad göra? Klippa ner rötterna/stammen och hoppas att det kommer nya skott? Gräva upp o köpa ny buske?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ryssen var 1.5m längre ut från vänster på bild.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Du kan inte räkna med att det kommer nya skott där nere när det är så brunt. Tuja skjuter inte nya skott på det sättet utan ska inte klippas innanför de gröna barren. Kan du tänka dig att plantera något framför igen?
Birgit du menar nog ”skall klippas utanför de gröna barren”. Man brukar säga att barrväxter inte skjuter gröna blad på brun kvist. Så klipper man innanför växtzonen är man rökt. Bara plantera om eller något annat framför.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Nu skrev jag visserligen "inte klippas innanför" men det är förstås enklare och bättre med "klippas utanför" :😀elpaco skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Kommunen klippte av ett hörn av grannens thuja så det blev hel-brunt.
Men den sköt gröna skott reda efter ett år, och nu efter två så är det faktiskt åter hyggligt grönt.
Osäker vilken sort de har, den är normalt sett en formklippt rektangulär mur.
Men den sköt gröna skott reda efter ett år, och nu efter två så är det faktiskt åter hyggligt grönt.
Osäker vilken sort de har, den är normalt sett en formklippt rektangulär mur.
Det bruna är INTE dött. Det saknar bara barr. Synd att du redan härjat vidare, jag tänkte säga att du skulle ha is i magen och vänta ett år.
Det SÄGS att thuja inte bryter nya skott på gammal ved (som alltså inte är död, vilket denna inte är), men min erfarenhet är att det inte alls är ovanligt att den gör det när det kommer fram på det här viset.
Men det är fortfarande inte för sent att vänta och se vad som händer.
Det SÄGS att thuja inte bryter nya skott på gammal ved (som alltså inte är död, vilket denna inte är), men min erfarenhet är att det inte alls är ovanligt att den gör det när det kommer fram på det här viset.
Men det är fortfarande inte för sent att vänta och se vad som händer.