Byggahus.se
Ska gjuta en husgrund snart och måste ha lite svar innan så man inte glömmer nåt i efterhand.

Fråga 1:
Har borrat för bergvärme och har nu 2 slangar som sticker upp ur backen. Vad ska jag dra dom slangarna i för rör som ska gå upp genom plattan till bergvärmepumpen? Båda i samma eller en till varje? Dimension?

Fråga 2:
Nån gång i framtiden kanske jag vill sätta en pool ute som värms upp via värmepumpen och ev med solceller. Vill förbereda för slangarna i plattan redan nu. Sätter man en värmeväxlare bredvid bergvärmepumpen? Vad ska jag dra för dimension på slangarna? Blir nog ingen stor pool, mer som en större badtunna. Kanske inte behövs värme, men vill ändå förbereda. icon_smile.gif

Fråga 3.
Hur ska jag få tid till att lira gitarr innan julen 2013?:|
 
Mikael_L
1. pass
2. pass
3. Genom att inte göra alla saker själv. :p
Annars får du köpa hörselkåpor med mp3-spelare och trycka in lite Jimi Hendrix, Eric Clapton, Stevie Ray Vaughan, John Frusciante, Joni Mitchell eller vad du nu har som förebilder.
Så har du suget kvar ... :)
 
Men då är det ju ingen sport! :)
 
Mikael_L
Jag kan ju berätta att jag fått avstå det mesta man tycker ett normalt liv ska innehålla, förutom det mest nödvändiga, typ köpa mat, äta och sova, de två senaste åren, under byggtiden.
 
Snailman
fråga 1 ett rör till varje, ska vara ganska mjuk böj på rören, finns färdiga någonstans att köpa, annars kan man ta 6 st 15 graders 110mm avloppsböjar (per rör) ska vara ett visst djupp under mark tror står i nån av nibes brochyrer för bergvärmepumpar... (för att slippa isolera extra)
 
Glömde säga att hela huset inkl borrhålet står på berg. Endast 15cm grus vid hålet så rören måste isoleras!
 
Mikael_L skrev:
Jag kan ju berätta att jag fått avstå det mesta man tycker ett normalt liv ska innehålla, förutom det mest nödvändiga, typ köpa mat, äta och sova, de två senaste åren, under byggtiden.
Kommer en knatte i november, så här blir fan att göra:cool:
Fördelen är att vi bor 12 meter ifrån.
 
Snailman
AxxChild skrev:
Glömde säga att hela huset inkl borrhålet står på berg. Endast 15cm grus vid hålet så rören måste isoleras!
sticker rören upp inne där plattan ska vara alltså? är väl nån som har gjort så på formet här har jag för mig, man isolerar ju i 110 rören sen...
 
Snailman skrev:
sticker rören upp inne där plattan ska vara alltså? är väl nån som har gjort så på formet här har jag för mig, man isolerar ju i 110 rören sen...
Nej dom kommer upp strax utanför.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.