1 883 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Råd om hobby multimeter
Jag letar efter en multimeter för hobby bruk. Efter mycket sökande upptäckte jag ett japanskt märke Hioki som jag tycker göra trevliga multimetrar. Dom gör en riktigt sött som får plats i fickan som heter 3244-60, men jag vet inte om den har för få funktioner. Därav tittade jag på deras större modeller tex DT4256.
Här är en PDF med specifikationer på Hiokis olika modeller.
Har någon Hioki modellerna jag nämnde ovan? Vad tycker ni?
Här är en PDF med specifikationer på Hiokis olika modeller.
Har någon Hioki modellerna jag nämnde ovan? Vad tycker ni?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Dave Jones har ett snabbtest av 3244 här:
Och ett mer djuplodande test av 4256 här:
Ögnade bara igenom testerna, men de verkar vara ett okej val i sin respektive klass om man kan acceptera bristerna. Dock knappast mest multimeter för pengarna, om det är en faktor.
Sen hänger det ju på vad du menar med hobbybruk. Är det på nivån koppla ihop en lampa med ett batteri, mer avancerad elektronik, felsöka elinstallationer eller bilen?
Själv skulle jag nog skippa de där "miniräknar"-modellerna.
Ögnade bara igenom testerna, men de verkar vara ett okej val i sin respektive klass om man kan acceptera bristerna. Dock knappast mest multimeter för pengarna, om det är en faktor.
Sen hänger det ju på vad du menar med hobbybruk. Är det på nivån koppla ihop en lampa med ett batteri, mer avancerad elektronik, felsöka elinstallationer eller bilen?
Själv skulle jag nog skippa de där "miniräknar"-modellerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Som sagt, definiera ”hobby”.
Som jag ser det bör man i basic nivån ha en som klarar att mäta 400V AC. En del billiga går bara till 250V.
Sedan som man vill mäta på någon avancerad AC signal bör man välja en med ”true rms”.
Vanliga visar bara rätt om signalen som mäts är sinusfirmad.
Vill man gå upp ytterligare så finns ju varianter med osciloscop funktion, som kan visa signalen grafiskt. Har ingen erfarenhet av en sådan, men på bilderna ser det alltför begränsat ut.. Tror att det är en funktion man aldrig kan använda ”på riktigt”, köp i såfall hellre ett riktigt Osciloscop av hobby modell.
Som jag ser det bör man i basic nivån ha en som klarar att mäta 400V AC. En del billiga går bara till 250V.
Sedan som man vill mäta på någon avancerad AC signal bör man välja en med ”true rms”.
Vanliga visar bara rätt om signalen som mäts är sinusfirmad.
Vill man gå upp ytterligare så finns ju varianter med osciloscop funktion, som kan visa signalen grafiskt. Har ingen erfarenhet av en sådan, men på bilderna ser det alltför begränsat ut.. Tror att det är en funktion man aldrig kan använda ”på riktigt”, köp i såfall hellre ett riktigt Osciloscop av hobby modell.
Redigerat:
@hempularen @cpalm ni har rätt hobbybruk innebär olika saker beroende vem man frågar 
Om jag skall vara ärlig vet jag inte exakt vilka funktioner jag behöver i en multimeter eftersom jag inte är säker på hur jag kommer att använda den. Jag vill lära mig att löda och experimentera med enklare elektronik projekt med tex arduino och anpassa vissa saker att använda usb-c kablar istället för vanlig stick kontakt. Det sist nämnda kräver att jag kan mäta polaritet på en sådan DC barrel kontakt och mätta volt. Inget direkt avancerat.
Jag vet inte varför men har blivit förtjust i Hioki. Nu är frågan om den lilla card tester modellen räcker eller om jag borde välja den större DT4256
Ni verkar båda luta mot den sistnämnda. Är det korrekt?
Om jag skall vara ärlig vet jag inte exakt vilka funktioner jag behöver i en multimeter eftersom jag inte är säker på hur jag kommer att använda den. Jag vill lära mig att löda och experimentera med enklare elektronik projekt med tex arduino och anpassa vissa saker att använda usb-c kablar istället för vanlig stick kontakt. Det sist nämnda kräver att jag kan mäta polaritet på en sådan DC barrel kontakt och mätta volt. Inget direkt avancerat.
Jag vet inte varför men har blivit förtjust i Hioki. Nu är frågan om den lilla card tester modellen räcker eller om jag borde välja den större DT4256
Välj med fördel någon av de större modellerna i 4200 serien du kommer inte ångra dig. De små fickmodellerna har sällan något vettigt berättigat användningsområde särskilt om man inte redan har någon av normaltypen.
Redigerat:
Jag kom förbi någon som skrev följande på ett forum om den lilla fickmodellen:
>I have had one of these super quality Hioki pocket DMM's for 36 years...
>...and it is as accurate as my Fluke! It never fails and is great around the house and car. No Amperage function so no risk of short circuit errors!
> Buy one, never need to buy another...
Det var innan jag ställde min fråga här på forumet
>I have had one of these super quality Hioki pocket DMM's for 36 years...
>...and it is as accurate as my Fluke! It never fails and is great around the house and car. No Amperage function so no risk of short circuit errors!
> Buy one, never need to buy another...
Det var innan jag ställde min fråga här på forumet
Instämmer med @GK100, hoppa över fickmodellen om du inte vet att det är exakt det du vill ha.J janerik12 skrev:
Just den formfaktorn är rätt genomgående flimsiga "leksaker", även om Hiokin säkerligen sticker ut som en av de mer seriösa modellerna. I samma prisklass får du dock en betydligt mer användbar mätare, t.ex. en Uni-T UT139A för 500 spänn på Kjell&co.
Men har du låst in dig på Hioki är 4256:an troligen ett mycket bra val. Kan dock tycka att det kanske tvärtom är en onödigt påkostad mätare för dina behov.
Medlem
· Blekinge
· 12 215 inlägg
För att mäta dc-spänningen här och var duger billiga metrar från biltema. Vill man mäta seriöst tittar man på specifikation framförallt noggrannhet. Att metrarna visar en decimal betyder ingenting.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden